Odd-M Skrevet Juli 24, 2009 Share Skrevet Juli 24, 2009 I det siste har børsa nektet å starte ved et par tilfeller. Når jeg vrir om nøkkelen fungerer alt som det skal inntil det siste trinnet som skal tenne starteren. Når jeg kommer dit skjer det ingenting. Hører ingen knepp eller innslag. Dagen etterpå kan den plutselig starte igjen. Batteriet er 4-5 mnd gammelt og toppladet. Det kommer ikke opp noen feilmelding. Alle sikringer er intakte og alle andre elektriske funksjoner er som normalt. Typisk nok skjer det dagen før vi skal ut på ferietur, i en helg, og alle verksteder er fullbooket til midten av august. Periodiske feil er DØDEN! Input? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet Juli 24, 2009 Share Skrevet Juli 24, 2009 Høres veldig ut som det er startsperren som slår inn, den kutter vel bensinpumpen og starteren.. Sjekket det enkleste, batteriet i nøkkelen.? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Juli 24, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 24, 2009 Nei faktisk ikke. Kan det være så banalt enkelt? Skal ta med den andre nøkkelen og prøve nå med en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Juli 24, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 24, 2009 Ehh.. Kom på at sentrallåsen fungerer med nøkkelen så den har strøm nok til å sende signal dit. Jeg har også to "manuelle" nøkler uten elektronikk, en av stål og en av plast. Hvordan skal startsperra klare å skille mellom disse nøkkeltypene da det ene settet ikke inneholder elektronikk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet Juli 24, 2009 Share Skrevet Juli 24, 2009 Du får ikke startet bilen med noen av de. Den i stål er nødnøkkel for å åpen dørene og bagasjerommet. Den i plast er kun for å kunne slipe til en ny nøkkel, altså en "mal" Men kom på at batteriet i nøkkelen ikke skal ha noe å si mtp startsperren, bilen skal klare å lese nøkkelen selv om batteriet er dødt. Det kan være feil med nøkkelen(elektronikken) så prøv den andre nøkkelen iallefall.! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hauken Skrevet Juli 24, 2009 Share Skrevet Juli 24, 2009 Du får ikke startet bilen med noen av de. Den i stål er nødnøkkel for å åpen dørene og bagasjerommet. Den i plast er kun for å kunne slipe til en ny nøkkel, altså en "mal" Men kom på at batteriet i nøkkelen ikke skal ha noe å si mtp startsperren, bilen skal klare å lese nøkkelen selv om batteriet er dødt. Det kan være feil med nøkkelen(elektronikken) så prøv den andre nøkkelen iallefall.! Mener ganske bestemt at min tidligere 520 kunne startes med begge disse.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet Juli 25, 2009 Share Skrevet Juli 25, 2009 Du får ikke startet bilen med noen av de. Den i stål er nødnøkkel for å åpen dørene og bagasjerommet. Den i plast er kun for å kunne slipe til en ny nøkkel, altså en "mal" Men kom på at batteriet i nøkkelen ikke skal ha noe å si mtp startsperren, bilen skal klare å lese nøkkelen selv om batteriet er dødt. Det kan være feil med nøkkelen(elektronikken) så prøv den andre nøkkelen iallefall.! Mener ganske bestemt at min tidligere 520 kunne startes med begge disse.... Går nok ikke.. Men hvis du hadde den vanlige nøkkelen i lommen eller liggende inne i bilen, så kan faktisk bilen lese den og dermed deaktivere startsperren.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
530diesel Skrevet Juli 25, 2009 Share Skrevet Juli 25, 2009 hadde samme feil på min for noen år siden, da viste det seg att starteren hadde tatt kvelden. kunne være ute på tur stoppet for diesel fylling så ville den ikke starte på en stund, så virket den en stund igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Juli 25, 2009 Forfatter Share Skrevet Juli 25, 2009 Starter ja... Mulig det er noe jeg innbiller meg men mener starteren har gitt fra seg en litt annen lyd i det siste pluss at den har dratt rundt noe tregere. Jeg har en formening om at det er denne som trøbler men man vet aldri. Skal taue bilen til verksted så får de ta en titt på det først. Kan opplyse om at det ikke ble noe bedre med den andre nøkkelen så feilen ligger ikke der. Jeg er også rimelig skråsikker på at jeg har lest i instruksjonsboka at bilen kan startes på alle 4 nøklene, så jeg tror ikke de har noenting med startsperre å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet August 5, 2009 Forfatter Share Skrevet August 5, 2009 Ikke uventet viste det seg å være startmotoren som trøblet. Merket med den gang hvor mye kjappere den nye drar rundt motoren så den gamle hadde nok gjort sitt for en god stund siden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
530diesel Skrevet August 5, 2009 Share Skrevet August 5, 2009 godt du fikk fikset dette, ser ut til att det er samme feil som går igjen på disse bilene så da er det greit andre har prøvd div ting før. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LianLi Skrevet August 5, 2009 Share Skrevet August 5, 2009 Batteriet i nøkklene er kun for fjernstyrt sentrallås/lys etc, chippen (til startsperra) i nøkkelen er ikke avhengig av batteri, men får fungsjon gjennom ledningsnettet til bilen når du setter den i ringen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå