Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet når man burde bytte olje å filter til automatkassen. Eller om det skal byttes i hele tatt. Automatkassen er en steptronic kasse som har gått 168000 å sitter i en 525d (common rail motoren)

Skrevet

Hei!

Har nettopp byttet ATF-olje på min 2002mod 320dA med 165000km.

Jeg anbefaler sterkt at du bytter olje, da Lifetimeoil er tull!

Det første du må gjøre er å krype under bilen og se hva som står på etiketten ved avtappningen, eller at du finner ut nøyaktig hilken kasse som står i. Jeg kan vedde på at du har A5L R390, men kan ikke garantere.

Uansett er det spesialolje som du må til BMW for å få tak i, men du må finne ut hvilken kasse du har for å få riktig olje. Feil olje kan ende med katastrofe.

Du må også bytte filter samtidig. Koster ca.900kr med pakning. Veldig enkel å bytte. Filteret bare dras av, men pass på at alle tettingsringer kommer ut eller så går ikke det nye filtere skikkelig inn. Det er bra mange liter som kommer ut ved avtappning og det kommer volsomt da oljen er veldig tynn. Legg noe under bilen så du ikke får olje på gulvet for da blir gulvet livsfarlig.

Du klarer å bytte ca. 70% av oljen, men du får ikke tømt konverteren. Løsningen er å kjøpe ekstra med olje og gjør det i to runder, med litt kjøring i mellom. Da blir ca. 90% av oljen byttet.

Fyll opp til det renner over. Skru igjen og start motoren. Skift mellom gearvalgene og sett den i N og etterfyll til det renn over mens motoren går! Det er ikke nok å bare fylle opp en gang som på manuell kasse! For da har du bare fylt på 2-liter og ikke 4-5liter.

Lykke til!

Noen som vet når man burde bytte olje å filter til automatkassen. Eller om det skal byttes i hele tatt. Automatkassen er en steptronic kasse som har gått 168000 å sitter i en 525d (common rail motoren)
Skrevet

Vet ikke om dette er heldig! Hva om kassa registrerer at den er tom for olje og går i nødmodus? Eller at pumpen går tørr?

Vil ikke anbefale dette, men du har kanskje rett!

RS

etter å ha tappet oljen, start opp motoren i p i ca 10 sek. tapp ennå en gang så får du tømt kassa ennå mer.
Skrevet
Hei!

Har nettopp byttet ATF-olje på min 2002mod 320dA med 165000km.

Jeg anbefaler sterkt at du bytter olje, da Lifetimeoil er tull!

Det første du må gjøre er å krype under bilen og se hva som står på etiketten ved avtappningen, eller at du finner ut nøyaktig hilken kasse som står i. Jeg kan vedde på at du har A5L R390, men kan ikke garantere.

Uansett er det spesialolje som du må til BMW for å få tak i, men du må finne ut hvilken kasse du har for å få riktig olje. Feil olje kan ende med katastrofe.

Du må også bytte filter samtidig. Koster ca.900kr med pakning. Veldig enkel å bytte. Filteret bare dras av, men pass på at alle tettingsringer kommer ut eller så går ikke det nye filtere skikkelig inn. Det er bra mange liter som kommer ut ved avtappning og det kommer volsomt da oljen er veldig tynn. Legg noe under bilen så du ikke får olje på gulvet for da blir gulvet livsfarlig.

Du klarer å bytte ca. 70% av oljen, men du får ikke tømt konverteren. Løsningen er å kjøpe ekstra med olje og gjør det i to runder, med litt kjøring i mellom. Da blir ca. 90% av oljen byttet.

Fyll opp til det renner over. Skru igjen og start motoren. Skift mellom gearvalgene og sett den i N og etterfyll til det renn over mens motoren går! Det er ikke nok å bare fylle opp en gang som på manuell kasse! For da har du bare fylt på 2-liter og ikke 4-5liter.

Lykke til!

Noen som vet når man burde bytte olje å filter til automatkassen. Eller om det skal byttes i hele tatt. Automatkassen er en steptronic kasse som har gått 168000 å sitter i en 525d (common rail motoren)

Mye riktig her, men jeg ville vært litt nøyere mtp. etterfyllingen. Du skal etterfylle når tempen på oljen er ca. 35 grader og la det renne ut til tempen har nådd 40, så skrur du igjen. (Tar forbehold om at temperaturene er annerledes enn på min zf kasse)

Skrevet

Min e39 har gått 242000, og kjøpte den for 2 år siden. Usikker på om frrige eier noengang har skiftet. Er dette noe de kanskje har gjort på hovedservicene på bilen tidligere, eller er ikke dette vanlig ved hovedservice?

Skrevet

Nix! BMW sier offisielt at oljen ikke trenges å bytte; Livstidsolje.

Men nå protesterer ikke BMW hvis du ber dem om å bytte.

Etter å ha sett oljen på min bil etter 165000km, så kan jeg anbefale deg å bytte. Men vær ekstrem nøye med at du får riktig olje.

Min e39 har gått 242000, og kjøpte den for 2 år siden. Usikker på om frrige eier noengang har skiftet. Er dette noe de kanskje har gjort på hovedservicene på bilen tidligere, eller er ikke dette vanlig ved hovedservice?
Skrevet

ZF-kassa skal ha en helt annen type olje enn GM-kassene.

Dextron II eller III? Du kan nok ha rikig med at oljen skal være litt temperert da olje har med å utvide seg ganske mye ved oppvarming. Derfor skal vel alt med olje peiles ved varm temp.

Mye riktig her, men jeg ville vært litt nøyere mtp. etterfyllingen. Du skal etterfylle når tempen på oljen er ca. 35 grader og la det renne ut til tempen har nådd 40, så skrur du igjen. (Tar forbehold om at temperaturene er annerledes enn på min zf kasse)
Skrevet
ZF-kassa skal ha en helt annen type olje enn GM-kassene.

Dextron II eller III? Du kan nok ha rikig med at oljen skal være litt temperert da olje har med å utvide seg ganske mye ved oppvarming. Derfor skal vel alt med olje peiles ved varm temp.

Mye riktig her, men jeg ville vært litt nøyere mtp. etterfyllingen. Du skal etterfylle når tempen på oljen er ca. 35 grader og la det renne ut til tempen har nådd 40, så skrur du igjen. (Tar forbehold om at temperaturene er annerledes enn på min zf kasse)

Ja er klar over at de skal ha forskjellig olje.(Nyere zf-kasser skal forøverig ha en esso olje) Men uansett olje og merke på kassa så skal oljen peiles ved en viss temp. Og jeg vil påstå at det er viktig å finne ut hvilken temp. som er riktig for kassa og peile når du oppnår den temperaturen. Jeg mener at å "peile når olje er varm" er litt unøyaktig, og automatkassa er en såppas dyr del at jeg ville vært nøye.

Skrevet

Så det du sier er at dette er noe jeg MÅ gjøre når den har gått 242.000? Går veldig mykt og fint, og merker nesten ikke at den girer. Mye tar et verksted for dette? 520i -98

Nix! BMW sier offisielt at oljen ikke trenges å bytte; Livstidsolje.

Men nå protesterer ikke BMW hvis du ber dem om å bytte.

Etter å ha sett oljen på min bil etter 165000km, så kan jeg anbefale deg å bytte. Men vær ekstrem nøye med at du får riktig olje.

Min e39 har gått 242000, og kjøpte den for 2 år siden. Usikker på om frrige eier noengang har skiftet. Er dette noe de kanskje har gjort på hovedservicene på bilen tidligere, eller er ikke dette vanlig ved hovedservice?
Skrevet

Det kan ikke skade, men er det ingen problemer mad kassa, så blir det opp til deg. Et verksted tar nok noen penger for bytte. For min skulle de ha hele 7000kr da de Flusha kassa om trengde 13-15liter olje. Vel olja koster 130kr literen og filteret koster 900kr, så jeg syntes det hørtes ut som overpris. Men kansje det stemmer!

Kan man gjøre det sjøl så sparer man noen tusenlapper, men man får ikke flusha kassa. Dvs at best resultat får man nok med to bytte som da vil krever minst 10liter olje. Jeg etterfylte nå kassa mens motoren gikk og i N og fikk på enda 1liter. Nå forsvant så og si all problemer med during og vibrering, så for meg var det meget lønnsomt!

Så det du sier er at dette er noe jeg MÅ gjøre når den har gått 242.000? Går veldig mykt og fint, og merker nesten ikke at den girer. Mye tar et verksted for dette? 520i -98
Nix! BMW sier offisielt at oljen ikke trenges å bytte; Livstidsolje.

Men nå protesterer ikke BMW hvis du ber dem om å bytte.

Etter å ha sett oljen på min bil etter 165000km, så kan jeg anbefale deg å bytte. Men vær ekstrem nøye med at du får riktig olje.

Min e39 har gått 242000, og kjøpte den for 2 år siden. Usikker på om frrige eier noengang har skiftet. Er dette noe de kanskje har gjort på hovedservicene på bilen tidligere, eller er ikke dette vanlig ved hovedservice?
Skrevet

men så lenge den går som om den var ny, så er det ingen grunn til å tenke på skift? Det er ikke slik at den plutselig kan ta kvelden, slik at man må skifte hele sulamitten? man venter til den evnt "sier ifra" at den trenger oljeskift? :wink:

Det kan ikke skade, men er det ingen problemer mad kassa, så blir det opp til deg. Et verksted tar nok noen penger for bytte. For min skulle de ha hele 7000kr da de Flusha kassa om trengde 13-15liter olje. Vel olja koster 130kr literen og filteret koster 900kr, så jeg syntes det hørtes ut som overpris. Men kansje det stemmer!

Kan man gjøre det sjøl så sparer man noen tusenlapper, men man får ikke flusha kassa. Dvs at best resultat får man nok med to bytte som da vil krever minst 10liter olje. Jeg etterfylte nå kassa mens motoren gikk og i N og fikk på enda 1liter. Nå forsvant så og si all problemer med during og vibrering, så for meg var det meget lønnsomt!

Så det du sier er at dette er noe jeg MÅ gjøre når den har gått 242.000? Går veldig mykt og fint, og merker nesten ikke at den girer. Mye tar et verksted for dette? 520i -98
Nix! BMW sier offisielt at oljen ikke trenges å bytte; Livstidsolje.

Men nå protesterer ikke BMW hvis du ber dem om å bytte.

Etter å ha sett oljen på min bil etter 165000km, så kan jeg anbefale deg å bytte. Men vær ekstrem nøye med at du får riktig olje.

Min e39 har gått 242000, og kjøpte den for 2 år siden. Usikker på om frrige eier noengang har skiftet. Er dette noe de kanskje har gjort på hovedservicene på bilen tidligere, eller er ikke dette vanlig ved hovedservice?
Skrevet

Mye riktig her, men jeg ville vært litt nøyere mtp. etterfyllingen. Du skal etterfylle når tempen på oljen er ca. 35 grader og la det renne ut til tempen har nådd 40, så skrur du igjen. (Tar forbehold om at temperaturene er annerledes enn på min zf kasse)

Kan du utdype dette med temperatur? Den øker vel ikke ettersom man fyller på olje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...