Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I norge har vi rett på en rask rettsgang og de har ikke lov og bruke så lang tid de vil.

Ring og spør om du får bot eller forelegg. Blir det bot tar det lenger tid.

Skrevet
Hva er egentlig forskjell på bot og forelegg?

Bot er en fellesbetegnelse på alle straffereaksjoner som innebærer at man straffes med et pengebeløp til staten.

Herunder finnes forelegg som er en straffereaksjon avgjort utenfor domstolene,utferdiget av en politijurist, og forenklet forelegg som ikke føres inn i strafferegisteret og som kan utferdiges av alle tjenestemenn på stedet.

Forenklede forelegg følger faste satser og er like overalt. Størrelsen på et forelegg settes av politijuristen. De varierer, og åpner for bruk av skjønn i mange tilfeller.

Skrevet

Du må nok bare vente til de bestemmer seg for gjøre saken din ferdig i systemet. Men det er kanskje like greit at du ikke er på veien...

Skrevet
Siden du har samtykket i førerkortbeslag, kan politiet bruke så lang tid de bare vil. Det spiller forsåvidt liten rolle, da sperretiden gjelder fra det sekundet de tok lappen din. Hadde du IKKE samtykket gjelder sperretid fra dommen er satt.

Dette er feil.

Hvis du ikke samtykker beslaget kan di fortsat velge og ta fra deg lappen på bakrund av § 33 ledd 3 i veitrafikkloven.

Di har da 3 uker på seg og opprette en sak mot deg eller søke om forlenget beslag.

Søker di om forlenget beslag må du inn i ett rettsmøte der det er en dommer som skal ta stilling til om det er grunnlag til forlenget beslag.

Får du lappen tilbake etter 3 uker og di velger og kjøre sak mot deg og vinner denne vill disse 3 ukene være "sonet" tid og du vill få disse fratrekt.

Skrevet

Er det ikke bedre å ringe å få klart svar med en gang,eller vente å se hva som skjer..En å spørre her å som regel få masse forskjellige svar :wink:

Må nok regne med at du ikke slipper unna :roll:

Skrevet

hehe ;P føler at dette ble mer en diskusjons tråd en svar tråd! får di som snakker om den 50 sonen, dette skjedde rett etter en rundkjøring, og 20 meter før 80 skiltet begynte jeg og akse... det vil mer eller mindre si at kjøringen fåregjikk i 80 sonen. å får de som gjir en moral preken, tro meg, har hørt det før! Og det var dommskap rett og slett, ingen ting mer og si om det! uansett vil jeg tørre og påstå at de fleste ungdommer har rundet over 170 km/h, eller hatt en mye mer uaksomhets opplevelse en dette... jeg kjørte på en Laaang, stor oversitig slette uten en bil i syne... sammenlign det med autobanen, litt smalere men uten en bil i syne!

uansett, politiet vet ingen ting om dette, da di sa "vi var bak deg i 10 sekunder, å da forsvant du"

Det vil si 130 km/h er den ENDELIGE gjennomsnitts hastigeta.

Jeg takker får svar! men mye ulike svar her =) får nesten snakke med en advokat eller lignende... har ikke lyst og ta kontakt med politiet, i tilfelle saken kan bli henlagt på en eller annen måte!

Å får de som lurer på dette:

Uansett hvilken hastighet du har blitt tatt får og mistet førerkorte (under fengsels grense og varetekt ofc) kan man stikke og hente sertifikatet sitt 1 månede etter du mistet det, om de ikke har tatt kontakt. men da vil du kun få et "midlertidig" sertifikat til dommen din er satt...

Skrevet
har ikke lyst og ta kontakt med politiet, i tilfelle saken kan bli henlagt på en eller annen måte!

Jeg kan garantere deg at dette ikke blir henlagt, så det skal du ikke bekymre deg for. Lykke til og kjør penere den dagen du måtte få igjen lappen din!

Skrevet

Skal ikke være noe bedre viter. Meeeen, 50-sone 130 gjennomsnitt.. Litt mye? vært oppe i 210?! Litt lyst å putte høyre foten din i en skrustikke egentlig. Motorvei! 50-sone er det veldig ofte folk ute og går. selv midt på natten :wink:

Skrevet

Hvorfor hente lappen? Straffen din vil uanset bli way longer then 3mnd uansett hva de kommer frem til. Like greit at de har den, dette blir trekt av straffa de uansett.

Dette er forresten god nok grunn for at de kan holde den enda lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...