Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei (igjen) :-P

Jeg har klart å komme over et nytt problem jeg ikke helt vet hvordan jeg løser:

Jeg skulle bytte bremseskiver på bilen og i det jeg skulle skru ut den ene 6mm unbraco bolten som holder bremseskiven fant jeg ut at den var ødelagt. Det vil si de hakkene (vet ikke helt hva de heter) som jeg skal feste nøkkelen/bitset i var nesten borte og 6mm roterte nærmest fritt i hullet. Denne bolten er innfelt for de som ikke vet det og derfor kommer jeg ikke til med tang.

Hva skal jeg gjøre?

I tillegg mistenker jeg at denne har rustet nokså fast. Jeg tenkte på å varme opp, men vet ikke helt hvor jeg skal peke flammen. Det er ikke så lett å varme opp rundt bolten når den sitter et godt stykke innpå bremseskiven

Takker på forhånd for alle svar :)

Skrevet

Slå inn torx, eller borr den ut, og prøv og få tak i den med tang når skiva er av. Funker og slå den ett hardt slag, rust løser å ei go tang ;)

Skrevet
Slå inn torx, eller borr den ut, og prøv og få tak i den med tang når skiva er av. Funker og slå den ett hardt slag, rust løser å ei go tang ;)

Takker begge for svar.

Hvordan er det du tenker at jeg skal bore den ut? Skal først prøve tipset med å slå inn en torx, men hvis ikke det funker... Tang og rustløser har jeg, er bare litt usikker på fremgangsmåten

Skrevet

Jeg hadde borret bort hodet, fjernet skiva og brukt en tang til å skru ut resten av bolten. Klarer ikke komme på hva den tangen som låser (med fjær og utløser) heter, men den får utrolig grep på selv små kanter.

(er det muligens en slags sveisetang?)

Bruk mye rustløser og la det virke litt før du prøver å løsne den med tangen.

Skrevet

Borer med bor som er større en skruehodet. Skruen i seg selv er ikke store greiene. Er kun hodet som er stor. Så borer du av hodet, så får du av skive og da har du noe du kan ta tak i for å få ut resten av skruen.

Skrevet
Borer med bor som er større en skruehodet. Skruen i seg selv er ikke store greiene. Er kun hodet som er stor. Så borer du av hodet, så får du av skive og da har du noe du kan ta tak i for å få ut resten av skruen.

Jeg skal prøve å gjøre dette, men er det ikke noen fare for at jeg ødelegger noe som jeg ikke bør ødelegge?

Skrevet

Har bare slått med slegge noen ganger jeg har vært utålmodig :roll:

Greieste er å banke inn en torx. Pleier ikke å sitte så veldig godt når man først får tak :wink:

Skrevet
Jeg hadde borret bort hodet, fjernet skiva og brukt en tang til å skru ut resten av bolten. Klarer ikke komme på hva den tangen som låser (med fjær og utløser) heter, men den får utrolig grep på selv små kanter.

(er det muligens en slags sveisetang?)

Bruk mye rustløser og la det virke litt før du prøver å løsne den med tangen.

Wisegrip tenker du på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...