Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har en 97 modell E39 520.

Var på EU-kontroll for et par dager siden og det viste seg at det var en del feil med bilen. :shock:

1.1.10 Farlige sprekker i bremseslange h+v side bak

Er grei, kjøper det på biltema for 1/4 av org pris (119kr)

1.1.10 Bremserør svekket pga rustangrep bak+forover h+v side

Kjøper sett med bremserør fra mekonomen (hs foran, vs foran, hs bak, vs bak (sammenlagt 1271kr mekonomen).

1.2.1 Vesentlig pulsering ved prøvekjøring eller mer enn 30% av høyeste verdi ved måling.

Kjenner det godt når man bremser lett i høy fart, blir liksom borte når man bremser hardt.

Kan tydeligvis være flere ting. Både pga 2.2 og 5.2 feilene, men også kast i bremseskiver eller ubalanserte hjul. Noen flere tips om hva det kan være?

2.2 Slakk indre ledd tannstang h+v side

Er det styrestag han mener? isåfall bør jeg bytte bare de indre (2x391kr mekonomen) eller komplett styrearm på begge sider (2x721kr mekonomen) når jeg først er igang?

5.2 Slitt foring v nedre yttre bak

Er vel en eller begge foringene i bærearmen på venstre bakstilling han mener? her bør jeg vel bytte alle fire (begge sider)(4x454kr mekonomen) på en gang på grunn av 4hjulskontroll? De slites vel ut ganske raskt etter hverandre? Bør jeg evt bytte foran også i samme slengen (+915kr mekonomen)?

5.4 Stor slakk i kuler bak h+v side

Her er jeg litt usikker på hva han mener. Er det samme som 5.2? Foringene sitter jo på noen kuler.

Samtidig med dette tok jeg diagnose på airbag lampa som lyste. Var visst feil med sensormatte høyre stol og beltestrekker høyre stol. Noen som vet hvor jeg kan kjøpe dette?

Tar gjerne imot tips om bedre priser andre steder!

Har bestilt bentley service manual. Så skal jeg nok klare å få orden på dette :wink:

Var litt sent ute med å ta kontrollen så har bare ut august på å gjøre dette, men det er jo min feil *sukk*.

Takker for all hjelp!

Skrevet

Du trenger ikke tenke to ganger på å handle hos Koed! De er gode som gull...

Jeg har ikke så fryktelig mye å komme med men: Ristinga ved bremsing kan kanskje forsterkes av slakk i indre ledd på styrestag, men tviler på at den kommer av det. Kan være skiver/klosser eller casterstag.

ang. problemene i bakstillinga er jeg litt usikker på hva som menes, men såvidt jeg kan skjønne er "foringen" det som egentlig heter kuleledd og "kulene" er øvre bakre/fremre kuleledd bak. Men er vanskelig å si...

Ang. airbagfeil så er sensormatta en vanlig feil, den ryker fort hvis du setter kneet i setet ved f.eks. støvsuging. Du kan enten bytte den eller kjøpe en liten dings som simulerer at det alltid sitter noen der så airbaggen løser ut uansett. Problemet med beltestrammeren tror jeg er kabelbrudd, vanlig feil og du får kjøpt reppsett hos bmw/gsbildeler/koed...

Skrevet

Jeg ville kjøpt komplett styrestag istedet for kun det indre leddet. Dette gjør operasjonen med å bytte delene MYE lettere, samt at det blir enklere å justere spissingen i etterkant sidene delene er nye.

Om du kjøper de bremserørene du har skrevet så får du nok feil.

Kjøper sett med bremserør fra mekonomen (hs foran, vs foran, hs bak, vs bak (sammenlagt 1271kr mekonomen).

bak og forover begge h+v side er rørene som går framover fra bakhjulene og over bensintanken. Du må ned med tanken for å bytte dem, evt kan du kjøpe universalrør og legge rundt tanken.

Den pulseringen i hjulene? er den ved kjøring el kun ved bremsing..? Om det kun er ved bremsing er det nok bremseskivene, kan også være casterstag men de skulle nok isåfall vært anmerket på kontrollen. jeg ville uansett begynt med å bytte styrestagene og hatt hjulstilling på bilen..

Skrevet
Høres uansett ut som en operasjon som koster halvedelen av bilens verdi...

Kan du utdype dette litt?? Det trenger jo ikke å være dyrt å reparere disse feilene.. Og hva mener du han skal gjøre istedet da? :shock:

Skrevet

Nr2 på det siste bildet er traversforingene.. Er nok ikke disse han mener.

Tror det beste er å få en mer detaljert beskrivelse fra verkstedet. Kan jo være så enkelt som støttestagene til stabstaget.

Skrevet

- Er en mulighet selvfølgelig, hvis man vil spare noen kroner istedenfor å sette sikkerheten helt først og kjøpe deler av kjent kvalitet.

- Delene det blir siktet til er vel nummer, 9, 10, 11 og 12. http://nettbutikk.gsbildeler.no/bilder/19485.gif

Doble rør og derfor så "dumt " beskrevet i PKK rapporten.

1.2.1 Vesentlig pulsering ved prøvekjøring eller mer enn 30% av høyeste verdi ved måling.

Kjenner det godt når man bremser lett i høy fart, blir liksom borte når man bremser hardt.

Kan tydeligvis være flere ting. Både pga 2.2 og 5.2 feilene, men også kast i bremseskiver eller ubalanserte hjul. Noen flere tips om hva det kan være?

- Pulseringen kan skyldes at bremseklossen ligger i ett nedslitt spor i klaven. Bremsene dine burde undersøkes nøye. Demonter klave og se om dype groper kommer frem. Noe grop er det somregel uansett. Kan og skyldes kast i skiver / skjevslitte klosser, av en eller annen årsak. Hva har tendensen vært på bilen, mtp vedlikehold av bremser? Blitt byttet og holdt øye med, elelr bare tut å kjør så lenge det går?

2.2 Slakk indre ledd tannstang h+v side

Er det styrestag han mener? isåfall bør jeg bytte bare de indre (2x391kr mekonomen) eller komplett styrearm på begge sider (2x721kr mekonomen) når jeg først er igang?

- Er indre gåent, så kan du med fordel bytte ytre også. Dette blir da betegnet som "styrestag" hos mange dele leverandører. Benevnelsen forekommer når det er snakk om hele staget, og ikke indre eller ytre. Bytt ytre og mtp at du må sette bilen til kontroll av spissing / 4 hjulskontroll etterpå uansett, og da slipper du det. Hvem vet når ytre ledd går i stykker også? : )

5.2 Slitt foring v nedre yttre bak

Er vel en eller begge foringene i bærearmen på venstre bakstilling han mener? her bør jeg vel bytte alle fire (begge sider)(4x454kr mekonomen) på en gang på grunn av 4hjulskontroll? De slites vel ut ganske raskt etter hverandre? Bør jeg evt bytte foran også i samme slengen (+915kr mekonomen)?

- Slitt foring, da er det nok tenkt på Nummer 4 på dette bildet http://nettbutikk.gsbildeler.no/bilder/16525.gif

5.4 Stor slakk i kuler bak h+v side

Her er jeg litt usikker på hva han mener. Er det samme som 5.2? Foringene sitter jo på noen kuler.

- Dette er de såkalte "knirkeforingene" og er nummer 2 på dette bildet;http://nettbutikk.gsbildeler.no/bilder/16525.gif

Samtidig med dette tok jeg diagnose på airbag lampa som lyste. Var visst feil med sensormatte høyre stol og beltestrekker høyre stol. Noen som vet hvor jeg kan kjøpe dette?

- Denne matten er meget enkel og bytte, bare husk å ta av skoen som står på enten minus eller pluss polen på batteri, før du begynner å demontere stol.

Sjeldent det er feil på beltestrammer, er helst kontakten under stolen som gir dårlig kontakt. Klipp over ledninger og monter kabelsko av typen han - hu . Så er nok det problemet løst. Men dette trenger du kun å gjøre med kablene som går til beltestrammer. Beltestrammer sitter i bunn av mottakeren for beltet som er på sete siden. Den sorte med rød trykk knapp.

Tror listen skal være noenlunde komplett. Men må legge til at det ikke alltid er like enkelt å gjette seg frem til hva vedkommende som har sett på bilen din mener vær gang. Men jeg har tatt en "tipp" basert på oppbyggingen av E39'n og basert på mine egne erfaringer, siden jeg selv kjører E39.

Mvh

Fliid

Skrevet

- Er en mulighet selvfølgelig, hvis man vil spare noen kroner istedenfor å sette sikkerheten helt først og kjøpe deler av kjent kvalitet.

Biltema lager ikkje delene sjølv, det er det ingen bilprodusenter som gjere. Så kan trygt kjøpe dei uten at dei er noko meir farleg enn andre.

Ser ut som du har litt arbeid der - men ingenting er uoverkommeleg. Men ikkje kjekt med vanleg garasje jekk....

Skrevet

Takk for at du tok deg tid til å skrive alt Fliid.

1.2.1 Får gå over bremsene i morgen og se hva som kan være feil.

2.2 Ja, bytter nok hele styrestaget

ellers takk for all info :)

Skrevet

Men biltema kjøper ikke nødvendigvis delene sine fra samme leverandør hver gang.. Går nok mest på pris, så noen ganger kan skivene være brembo, mens andre ganger steinhof(polsk billig drit) :wink:

Skrevet

Nei, jeg er vel bare merkebevist. Men da kommer det store spørsmålet, hvem lager egentlig delene? (ikke svar, vennligst, ingen! Den debatten har man hatt før. hehe) Det er umulig og si, uansett hvem man handler hos, men jeg føler meg tryggere når jeg handler av kjent merke. Blir sikkert bare lurt for penger, men men : )

Are G, jeg ser det samme som deg. En løftebukk er vel igrunn å foretrekke ved disse arbeidsoppgavene.

Viable, bare hyggelig. : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...