Gå til innhold

Panorama soltak sitter fast i åpen tilt. Hva skal jeg gjøre?

E61530DAT
 Share

Anbefalte innlegg

Prøver å få hjelp av noen her også..

Eier en E61 2004/april 530DAT med panorama soltak identisk med panoramatak til mange andre BMW modeller. Nå har det bakerste av de to soltakene satt seg fast i åpen tilt. Har forsøkt reset ved å holde inne bryteren i to minutter med tenningen på og forsøkt å sveive igjen manuelt med umbraconøkkelen. Med det er mekanisk satt seg helt fast på høyre side. Skruemekanismen på venstre side beveger seg inntil antiklemfunksjonen slår inn eller det blir for tungt manuelt.

Ved nærmere undersøkelse ser det ut som at skruemekanismen som slider den triangulære plastdingsen bakerst på høyre side på glasstaket som er stuck. Denne slide mekanismen har som funksjon å løfte opp bakerste soltak når den skrues fram og tilbake med motor eller manuelt med umbraconøkkelen. Den sitter helt dønn!

Har lest noe illevarslende om at dette har skjedd på mange modeller Bmw fra 04 og at hele kassetten må skiftes... altså i realiteten hele soltaket! Noe som koster nærmere 40 000.- eller noe? Har sett på GS og Realoem og finner ikke slidemekanismen som enkeltdel, bare hele kassetten med motor til USD 1 336,- for enheten. GS Kr. 29 000,-

Noen som vet hvordan dette kunne repareres eller gir BMW noen goodwill på dette?

På forhånd takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei du.

Hadde dette selv på helt lik bil, var spesielt treg når bilen stod stille av en eller annen merkelig grunn (kan være en barnesikring)

Men det jeg fikk som beskjed hos min forhandler er at det kunne være noe som lå i klem eller at det trengte smøring. Jeg sjekket alle åpninger og smørte med 5/56 eller wd40 f.eks og da fungerte det som en drøm. Jeg resatte feilmeldinger hvis jeg ikke husker helt feil.

Lykke til da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons. Jeg brukte 3 timer på å finne ut av det igår. Skrudde av bakre soltak slik at jeg kom til mekanismen og så at det var en metallskinne som vinduet er festet til som hadde kilt seg fast mellom den den triangulære klossen som åpner vinduet til tilt og kassetten.

Det går greit å løsne på denne skinnen innenifra uten å avmontere soltaket når man først vet hvordan dette fungerer. Jeg fikk løsnet skinnen og dyttet klossen tilbake til lukket posisjon, smurte på masse fett og monterte skinnen igjen. Nå kunne jeg føre mekanismen med håndkraft frem og tilbake uten problem, men den satte seg fast flere ganger allikevel. Det var ingen skader eller feil på mekansismen.

Mistenker en produksjonsfeil som gjør at denne skinnen beveger seg for mye i sideretning og kan sette seg fast.

Dette var første og siste gang jeg bruker tiltfunksjonen på soltaken på denne bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 months later...

Heisann !

Jeg har nøyaktig det samme problemet som du hadde men på motsatt side. Kan du si noe om mekanismen ble løs når du fjernet det bakre glasset og metallrammen som sitter på glasset? jeg har gjort dette med det sitter fortsatt fast..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dårlig og svakt ordnet tiltopplegget på taklukene.x3,x5 og e60/61 ikke så lett å se hva som er galt.men det er en liten plast tapp som blir knekt,den delen som føres tilbake skal huke tak i mekanismen for vippen,tappen blir knekt.ofte bare den ene siden.og derfor klarer den ikke å trekke skinnen for vippen med seg bakover.er jo bare tull med vipp på bakre glasset mener jeg.så enkleste og billigste er å bryte av og fjerne de delene som løfter luka på vipp(den bakre luka) slik at den står nede hele tiden.den store luka vil jo fungere som vanlig.skru av bakre glasset.trekk manuelt skinnene for bakre vipp tilbake.kjør opp på vipp mens du ser hvordan det virker.så ser du hva du må gjøre.eller du kan kjøpe ny kasset,til mange lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 months later...
  • 2 months later...

fan! dette skjedde med i dag, den bakerste ruta rikker seg ikke i d hele tatt!!! aner ikke hva jeg skal gjøre!? finnes det noen bilder der man kan se hvordan dette gjøres? hater at den bakre delen tilter! men vist man kobler ut den bakre delen kan man da kjøre hele luka helt bak ? håper på svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg har nøyaktig samme problem på min 04 530DAT. Bakre luke sitter fast i åpen vipp på venstre side. Har fungert fint til nå, men vært lite i bruk. Hadde stått på vipp i en uke. Selvfølgelig stod høyttrykkspyleren og voksflasken klar og jeg skulle bare starte vår-kose-jobben med å lukke alle vinduer..

Blir vel å prøve å fikse så det blir stående fast i lukket, som en hadde beskrevet over her.

Håper de som finner ut en måte å fikse det skikkelig på (uten å punge ut en million) skriver om det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en svakhet i konstruksjonen på disse panoramasoltakene, noe som også gjelder E91 modellen.

Ved å følge instruksjonen i linken over så vil en få et soltak med alle funksjonene intakt utenom tilt på det bakre taket, har gjort det selv på en E91. Husk bare på å kjør en ny initialisering av soltaket etter utført modifisering så vil alt fungere som det skal. En annen ting er riktig justering av selve glasslukene for å hindre for mye vindsus når en kjører med åpent innertak og stengte glassluker. Legg fremre kant på fremre glassluke 1 mm under kanten på selve taket, og bakre kant på bakre glassluke 1 mm over selve taket, la det også være tilsvarende 1mm trapping mellom fremre og bakre luke. Dette er info fra TIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Ser at linken ikke fungerer uten at en er logget inn på dette forumet. Det gjelder en enkel og kort beskrivelse for løsning av problemet i en pdf fil. Dette går i korthet ut på å disable tilt funksjonen til et bakre lille soltak vinduet. Har nettopp gjort dette og det fungerer helt perfekt bortsett fra tilt funksjonen på det bakre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 months later...

Hei,

1) Er det noen som har ovennevnte pdf-fil og kan gjøre den tilgjengelig her?

2) Er det noen som har utført denne funksjonen på en BMW X3 E83?

Setter stor pris på svar da også min bakre del av takluke har låst seg i åpen tilt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...