Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått tatt diagnose på min 323ci. Der kommer det bl.a annet opp feil på Luftmassemåler. Tok den ut og ser at det bare er en glødetråd mens det ser ut som den er konstruert for å ha to.

Skal det være en eller to? Noen med en frisk LMM som kunne sjekka?

Lurer også på hvor jeg finner gasspjeldsensoren (TPS) da det kommer opp en del feil på den (mulig de kommer pga den går i nødmodus og ikke er grunnen TIL det )

Går det an å få kjøpt den løs?

Skrevet

Bare 1 tråd i LMM, men det kan kanskje se ut som 2 siden det er en loop/lukket krets som utgjør føleren.

Gassspjeld sensoren sitter på gassspjeldet under innsuget, kan ikke byttes separat.

Men hvilke feilkoder fikk du på diagnosen?

Bedre å analysere de enn å bytte masse dyre deler.

Skrevet

Problemet er at bilen går i nødmodus. Motor, EML og antispinn-lampe lyser, noen ganger også girkasse. Hvis girkasse-lampe lyser dør bilen ved berøring av gasspedalen, hvis den ikke lyser går bilen i 10-30 km/t avhengig av belastning. Det hjelper ikke å slå av/på tenning. Dette skjer når bilen er blitt driftsvarm og gjerne under belastning/pådrag, men noen gangfer også midt påen slette...

Brukte en "Salus"-tester så kodenr osv stemmer sikkert ikke med org BMW, men uansett...

Motor:

8 Air mass sensor

125 Activation electric fan

40 signal, brake light switch

117 Signal, pedal travel sensor

118 Signal, engine throttle sensor potentiometer

169 Engine throttle output stage shut of after diagnosis error

113 Signal, throttlr snsor, poteniometer 2

111 Signal, pedal travel sensor potentometer 1/2, short circuit

173 Signal, throttle sensor, potentiomeetr 1,2 , short circuit

Kasse:

Can throttle-valve and load signals

34 Transmission temperature

Bremser:

68 Rear right wheel speed sensor faulty

138 Can data from DME fault

Skrevet

Tok et kjapt bilde inni LMM. Det går tråd mekllom de to borteste metall-tappene men ingen mellom de to nærmest, altså ingen closed loop...

Kobla av LMM og kjørte en tur og bilen virka friskere enn normalt, men gikk etter en stund i nødmodus så er vel noe mer også...

xhx52ep7t0dl65fmsf4w.jpg

Skrevet

Testa LMM som beskrevet på Autodata, dvs gassa hurtig opp og slapp gassen. Det skulle blitt 4v, jeg fikk 0,07...

Konklusjon: død LMM

Skrevet
Tok et kjapt bilde inni LMM. Det går tråd mellom de to borteste metall-tappene men ingen mellom de to nærmest, altså ingen closed loop...

Da har du nok en ødelagt LMM ja.

Men rart du fikk start på bilen når tråden er borte, da dette skjedde på min fikk jeg ikke start.

Jeg prøvde riktig nok ikke uten LMM tilkoblet...

Skrevet

Bilen funker greit i 1-3 mil, dvs til den har blitt "varm". Har kjørt med dette i noen hundre km nå. Går også fint uten lmm tilkoblet helt til det plutselig sier stopp...

Har du noen formening om de andre kodene?

Jeg tror de kommer etter at den går i nødmodus og at det er LMM som har skylda. Håper i hvert fall det. Skal få målt i morra. Lite lyst til å bruke 5K på nytt spjeldhus...

Skrevet
Har du noen formening om de andre kodene?

Jeg tror de kommer etter at den går i nødmodus og at det er LMM som har skylda. Håper i hvert fall det. Skal få målt i morra. Lite lyst til å bruke 5K på nytt spjeldhus...

Meget mulig at du får en masse feilkoder pga. nødmodus, men hvis ikke tråden i LMM'en er der har du nok funnet problemet ditt :)

Men kan også være selve spjeldet i spjeldhuset som går tregt, fullt i gammel olje og slikt.

Har du også sjekket etter vakum/falsk luft lekkasjer?

Spesielt denne innsugsbelgen som går til tomgangsregulatoren pleier å sprekke.

Evt. også tett veivhusventilasjon...?

Skrevet

Takk for tips! Skal få sjekka det! :wink:

Tror bilen har gått med kompressor tidligere. Mulig det lager litt kødd nå...

• 3 weeks later...
Skrevet

Bytta LMM nå.

Hjalp litt, dvs bilen er kjørbar når den går i nødmodus. Går ikke over 2000rpm men det holder til ca 100 km/t.

Feilkodene er de samme, inkludert LMM...

Får feilkode på hjulsensor, men den fungerer tilsynelatende fint under prøvetur med diagnoseaparat tikoblet. Kan den lage så mye kødd?

Bilen kan funke fint på en vanlig kjøretur, men går i nødmodus hvis jeg ruser den til 6000rpm når den står stille. Tyder jo på noe med gassspjeld e.l.

Noen som har noen ide?

Skrevet

tror kanskje du skulla ha feilsøkt litt mellom gasspedal og gasspjeldsensor.. om man legger sammen en og to kan det virke som det kan være noe tull med en kontakt, kanskje under dersbordet ved pedalene.. siden dette er en "fly by wire" dvs ingen gassvire. er det et potensiometer i gasspedalen som sender signal til gasspjeld. det var også en feil på bremselysbryteren som ligger på bremsepedalen. så sjekk om det er en kontakt i forbindelse med pedalsettet. husk at bremselyskontakten eller bryteren kan ha flere oppgaver en å tende bremselyset. so å fortelle motorstyreenhet at du bremser. kan føre til feilkoder.

Skrevet

Tusen takk for meget bra svar! Dette skal sjekkes ut! Du jobber kanskje på BMW?

Har du noen formening om hvorfor el. vifta ikke starter. Kjørte en stund med gåen viskose og vifta starta ALDRI på tross av høy temperatur.Vet du hva som styrer aktivering av denne?

Skrevet
tror kanskje du skulla ha feilsøkt litt mellom gasspedal og gasspjeldsensor.. om man legger sammen en og to kan det virke som det kan være noe tull med en kontakt, kanskje under dersbordet ved pedalene.. siden dette er en "fly by wire" dvs ingen gassvire. er det et potensiometer i gasspedalen som sender signal til gasspjeld..

Er gasswire på M52 gitt :wink: Det vil si at feilen mest sannsynlig ligger i spjelduset en vei...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...