Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har akkurat demontert en M52B25 helt i deler bare for å lære det. Har lest at en ved å bytte veiv og råder fra en 2,5 liter på en 2 liter, så øker en slagvolumet med nesten 300 kubikk cm. Stemplene fra din motor må brukes. Burde gi en del mer dreiemoment dette her. Ny chip i tillegg, og du har kanskje nærmere 180 hk i en 320?

Da har jeg for salg 2,5 liter veiv med råder og veiv- og rådelager. Alt i topp stand. Lagrene blir samlet akkurat slik de var i motoren. Selges for 1.200 kr + frakt

Så hvis du alikevel har en jobb med toppen og motoren er ute, er dette en billig tuning til mer effekt. Er ikke så mye jobb når du først er i gang med å skrue.

Eirik.

Endret av Eirik Viste
Skrevet

Henter denne fram igjen. Rimelig tricks for å få mer kraft i motoren.

Vet at dette er for spesielt interesserte. Og for dem som ikke vil kjøpe 2,5 liter.

Ny pris. 1.000 kr + frakt.

• 9 months later...
Skrevet
Har akkurat demontert en M52B25 helt i deler bare får å lære det. Har lest at en ved å bytte veiv og råder fra en 2,5 liter på en 2 liter, så øker en slagvolumet med nesten 300 kubikk cm. Stemplene fra din motor må brukes. Burde gi en del mer dreiemoment dette her. Ny chip i tillegg, og du har kanskje nærmere 180 hk i en 320?

Da har jeg for salg 2,5 liter veiv med råder og veiv- og rådelager. Alt i topp stand. Lagrene blir samlet akkurat slik de var i motoren. Selges for 1.200 kr + frakt

Så hvis du alikevel har en jobb med toppen og motoren er ute, er dette en billig tuning til mer effekt. Er ikke så mye jobb når du først er i gang med å skrue.

Eirik.

Ikke for å lage noen diskusjon ut av det her men hvis man skulle være så heldig å få satt veive på plass og UTEN at noen av stemplene er på øvre døpunkt,hvor trur du at det

første stemplet som er på vei mot øvre døpunkt vil havne??

Rett i toppen vil nå jeg tru og så er det bom stopp.

Du kan jo selvfølgelig tørne veiva motsatt vei men da skjer det samme igjen når ett annet stempel treffer toppen.

Så jeg hadde satt pris på om du kan forklare, gjerne gjennom en PM hvordan man skal få noe med lengere slaglengde til å fungere i en sylinder som er beregnet for kortere råder og uten og måtte bygge & fore opp toppen?????

Ser egentlig for meg at dette kan bli veldig dyrt og en langvarig jobb med å rette opp skadene denne billige tuningen kan gjøre.

Så hvis du ikke er sikker er det kanskje det lureste å selge dette som en veiv ti 2.5L og ikke tuning til 2L

Ha en fin dag :)

Yngve

Skrevet
Har akkurat demontert en M52B25 helt i deler bare får å lære det. Har lest at en ved å bytte veiv og råder fra en 2,5 liter på en 2 liter, så øker en slagvolumet med nesten 300 kubikk cm. Stemplene fra din motor må brukes. Burde gi en del mer dreiemoment dette her. Ny chip i tillegg, og du har kanskje nærmere 180 hk i en 320?

Eirik.

Ikke for å lage noen diskusjon ut av det her men hvis man skulle være så heldig å få satt veive på plass og UTEN at noen av stemplene er på øvre døpunkt,hvor trur du at det

første stemplet som er på vei mot øvre døpunkt vil havne??

Rett i toppen vil nå jeg tru og så er det bom stopp.

Du kan jo selvfølgelig tørne veiva motsatt vei men da skjer det samme igjen når ett annet stempel treffer toppen.

Så jeg hadde satt pris på om du kan forklare, gjerne gjennom en PM hvordan man skal få noe med lengere slaglengde til å fungere i en sylinder som er beregnet for kortere råder og uten og måtte bygge & fore opp toppen?????

Ser egentlig for meg at dette kan bli veldig dyrt og en langvarig jobb med å rette opp skadene denne billige tuningen kan gjøre.

Så hvis du ikke er sikker er det kanskje det lureste å selge dette som en veiv ti 2.5L og ikke tuning til 2L

Ha en fin dag :)

Yngve

Det stemmer som Eirik Viste sier "Ynknutse" ta deg en tur i pitstoppen :-)

Skrevet
ta en titt på den sia her, så kan dere finne ut hva som går, men regner med at det skal gå helt fint :)

http://www.usautoparts.net/bmw/engines/m50.htm

Kikket på den siden og det er jo 9mm lengere slag på 2.5L enn 2L

(2L =66 mm og 2.5L =75 mm)

Mener dere at at det skal gå uten at stempelet skal slå i toppen, og ventiler?

(Ikke kranglete men veldig nyskjærrig på å lære) :D

Skrevet

Hei. Er en tid siden jeg studerte detaljene om denne strokingen. Det er jo over 9 mnd siden denne tråden var aktiv. En bekjent som er en dyktig mekaniker hadde stroket sin 320 slik at den nesten ble en 2.3 liter. Det er jo samme prinsippet som når en stroker en 2.5 liter til 2.8 liter. Og en må jo selvfølgelig bruke kortere råder enn de som er i 2 literen. Men har glemt nøyaktig hva som må gjøres, og bryr meg ikke mer om dette nå.

Det var ingen interesse for disse delene, så etter en opprydding så havnet delene på metallgjenvinning i Østerrike. Det var faktisk 2 sett med veiver og råder. Men nå er delene smeltet om regner jeg med.

Har en M52B25 bunndel som sikkert havner på samme plassen snart. Den blir kanskje tatt med til samme gjenvinning for å rydde opp og få noen kroner tilbake igjen. Plukker av noen deler først og så er det omsmelting på gang igjen.

Eirik.

Skrevet

dirtydicky her inne har gjort denne operasjonen på en B20. Kontakt han så får du/dere vite nøyaktig hva som trengs :wink:

• 3 weeks later...
Skrevet

veit nå om hvordan man kan få en 2 liter til å bli 2,9 liter uten boring, men da må du cashe ut med 20k. får kjøpt veiv på koed,

den billigste til 9k øker volumet til 2,8l

Skrevet

Det finnes sikkert mange måter å få større slagvolum på. Men vitsen må jo være at det ikke koster mye penger å gjøre noe med en 2 liter. Og en må jo helst kunne gjøre jobben selv. Jeg la ut 2.5 liter veiv med råder til salgs for ca 1.000 kr. Men uten interesse. Det er ikke mye hensikt i å legge ut 9 tusen for et kit til 2.8 liter når en nesten kan kjøpe en hel 2.8 liter for den prisen i standardutgave.

Det samme gjelder 4 sylindrete motorer. Der går det visstnok greit å få 2.1 liter ut av en 1.8 liter med 318 tds veiv. Da kan en få god fart ut av en 318is motor.

Dette er et felt for de som er flinke mekanikere. Jeg hører ikke til den gruppen.

Eirik.

• 4 weeks later...
Skrevet

fant en anna veldig billig og stroke en 2 liter på, montere en 525 tds veiv og du får litt over 2.9 liter, men da må du mate på med en kompressor for at det skal gå ordentlig, blir veldig mye seindrag med å stroke så mye, men med den veiva slipper du å bytte stempler og råder ;)

• 1 month later...
Skrevet
fant en anna veldig billig og stroke en 2 liter på, montere en 525 tds veiv og du får litt over 2.9 liter, men da må du mate på med en kompressor for at det skal gå ordentlig, blir veldig mye seindrag med å stroke så mye, men med den veiva slipper du å bytte stempler og råder ;)

hei hvor fant du den oppskriften?? har du noen ntips? skal gjøre den jobben nå å litt usikker på hvilke stempel å råder jeg skal bruke. eventuelt om jeg må dreie av stemplene litt

Skrevet

jeg er lærling på bmw og spurte de på jobben om hva som hva billigst å trimme en 2 liter på, og de anbefalte 525 tds veiva, men uten noe presse får du mye seindrag, så må ha kompressor eller turbo, kompressor helst, ellers blir motoren ganske lat i bunn, kan bruke originale stempler og råder om du ikke skal ha noe presse :) men ikke 100% sikker, er ikke mange som har gjort det, ingen her til lands hvertfall :) men prøv med originalt først ;)

Skrevet
ta en titt på den sia her, så kan dere finne ut hva som går, men regner med at det skal gå helt fint :)

http://www.usautoparts.net/bmw/engines/m50.htm

Kikket på den siden og det er jo 9mm lengere slag på 2.5L enn 2L

(2L =66 mm og 2.5L =75 mm)

Mener dere at at det skal gå uten at stempelet skal slå i toppen, og ventiler?

(Ikke kranglete men veldig nyskjærrig på å lære) :D

Denne opperasjonen har jeg gjort i flere motorer :wink:

Å, JA det er 9mm lengre slaglengde, MEN rådene til 325 er 5mm kortere enn 320 så stempla beholder akk. samme dødpunkt og du får 0,3L ekstra forbrenningsrom :D

PS! veiva går 4.5mm ekstra både opp og nedover for de som vil kvervulere :mrgreen:

Bruker 325 veiv + råder. da blir det 80mm borring x 75mm slag :roll: Do the math = 2,261L...

Jeg har delene liggende om noen trenger dette, har også en 320 veiv med råder til 94 mod. liggende...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...