Gunnar Skrevet August 2, 2009 Skrevet August 2, 2009 Har hatt syk knirking i bakstillinga på 7ern i lange tider nå - ikke hatt mulighet til å gjøre noe med det, men nå må det bare ordnes. Det knirker selv på flat vei, og når vi går inn og ut av bilen. Og lyden er så høy at det høres inn i kupéen til og med under kjøring. Det kommer høyre bak, og jeg "kjenner" lyden i hele bærearmen, bremseskjoldet og alt av stag, men klarer ikke finne ut hvor det kommer fra. Det forplanter seg så sykt rundt. Har hørt følgende fra før: - Hylsa til håndbrekkwire, den er det ikke - Fremre øvre bærearm, virker ikke å være denne heller. - Håndbrekkskoene, hadde disse av og smørte opp alt med kobberfett, og det knirker selv om de er stramme, så tror ikke det er disse heller. - Nedre bærekule - byttet for litt over et år siden. Merkelig om det er denne igjen?? Noen som kjenner det igjen? Blir gal av det. Kjøper snart et komplett bakstillingskit og bytter alt. Kjenner også noe slakk i bakstillingen når jeg rører gasspedalen og "strammer" drivlinja. Når slakken er tatt opp så merker jeg ikke noe. Traversforinger? Diffoppheng?
Fliid Skrevet August 2, 2009 Skrevet August 2, 2009 - Nedre bærekule - byttet for litt over et år siden. Merkelig om det er denne igjen?? Nei, det er det ikke. Skjekk for slakk.
Sjøbuse Skrevet August 2, 2009 Skrevet August 2, 2009 min knirker også. verst høyre bak. mulig det ikke er lyd på venstre side i det heletatt. . hører ikke noe når veien er helt flat. må vere litt ujevnheter så bilen gjynger litt. har hele tiden trodd det var dårlig demper jeg.
Bmw_325i_ Skrevet August 2, 2009 Skrevet August 2, 2009 er ikke opplagringa til dempere i topp som er gåene?
Gunnar Skrevet August 3, 2009 Forfatter Skrevet August 3, 2009 Fliid, hmm.. så du mener den er verdt et forsøk nok en gang.. jeg bytta den sist gang fordi den knirket, men det var ikke på langt nær samme knirking som nå. Den kalles jo også "Knirkeforing" hos GS. Forresten syke prisforskjeller på den kula/foringen. Både GS og Mekonomen er oppe i rundt 450,- for uoriginal, mens Koed skal ha 206,-.
hagenisse Skrevet August 3, 2009 Skrevet August 3, 2009 Kjøper snart et komplett bakstillingskit og bytter alt. Jeg er tilhenger av denne metoden. Da er det som regel i orden så lenge man har bilen og man kan smile hele veien. Dessverre koster det jo ofte litt..
Gunnar Skrevet August 3, 2009 Forfatter Skrevet August 3, 2009 Og så er det kjedelig å bytte ting som er i orden... Skal man bytte ALT, dvs. dempere, stag, foringer og kuler, så blir det fort MYE penger. Fordelen er at når man da har tatt en firehjulskontroll i tillegg, så har man det meste i orden en stund.
hagenisse Skrevet August 3, 2009 Skrevet August 3, 2009 Og så er det kjedelig å bytte ting som er i orden... Men det er ingenting som er i orden av ting som stod orginalt i understellet på en BMW som har passert 200.000. Ikke 100.000 heller egentlig. Men det er utrolig hva enkelte (f.eks bmw-verksteder!!) mener er ok.
Gunnar Skrevet August 3, 2009 Forfatter Skrevet August 3, 2009 Ja, men de fleste biler er det jo byttet en del på underveis. Jeg har byttet veldig mye på min allerede, og betalt dyrt for det. Det jeg skulle gjort var å kjøpe komplett kit foran og bak da jeg fikk bilen, og byttet alt da. Har tatt nesten alt i løpet av 1.5 år.
Fliid Skrevet August 3, 2009 Skrevet August 3, 2009 Gunnar, er det slakk i kula, så er det stor sannsynlighet for at knirkingen er der. Knirkingen oppstår pågrunn av gnissing, metall mot metall. Skjekk for slakk, grundig. Dessverre, så har jeg og funnet "knirk" på den fremste (mot fronten altså) foringen, til nedre bærearm (vi kaller det det, selvom det ikke finnes en øvre). Dette er en kostbar affære, da det ikke finnes løse foringer til denne armen enda (håper det ikke forblir slik), armen koster 3500,- ca.
Gunnar Skrevet August 4, 2009 Forfatter Skrevet August 4, 2009 Finner ikke noe slakk jeg, og har prøvd å fylle kulene med olje uten noen som helst endring... madammen påstår lyden kommer fra navet, og at den blir stille når hun holder på drivakslingen...?? Blir gal.. og skal kjøre 56 mil øyeblikk. Grrrr..
Beamer Skrevet August 10, 2009 Skrevet August 10, 2009 Kan nesten garantere at det er på det punktet jeg har markert på bildet som gnikser. Det er en gummimansjett i enden av den akselen som skal være fylt av smurning. Skiftet nylig bl.a. disse foringene på min E38, og fikk en gniksing som lagde en ekstrem resonans i bygatene. Lagde en åpning på mansjetten med et skrujern og sprayet inn rikelig med grease, og lyden forsvant umiddelbart
Gunnar Skrevet August 11, 2009 Forfatter Skrevet August 11, 2009 Kanskje på tide med en oppdatering her ja.. da jeg hadde skrevet forrige innlegg hadde jeg gjort det du foreslår over her, altså fylte begge gummitetningene med olje, uten noen som helst endring. Så dagen etterpå da jeg skulle til å begynne å røske alt fra hverandre så måtte jeg flytte bilen litt, og da var knirkingen borte. Valvolinen har tydeligvis fått jobbe litt over natta, så den har vært helt fin siden onsdag. Deilig! Får bytte til original BMW en dag jeg har for lite å gjøre.. hoho.
740d Skrevet August 11, 2009 Skrevet August 11, 2009 Jeg har brukt "grease-nål" med stort hell i denne sammenheng, mindre søl ved fylling av mansjetten og greasen tyter heller ikke ut nevneverdig når bilen er i drift.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå