Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driv å fjærner litt rust nå. Så langt har jeg pusset ned til metallet, men jeg er usikker på hva slags grunning jeg skal bruke.

Er det en grunning som virker forebyggende mot rust samtidig som det går ann å lakke over? Og hva er syregrunning?

Edit: Dette er på steder der det er godt synlig så vil gjerne ha det litt pent.

Skrevet
Driv å fjærner litt rust nå. Så langt har jeg pusset ned til metallet, men jeg er usikker på hva slags grunning jeg skal bruke.

Er det en grunning som virker forebyggende mot rust samtidig som det går ann å lakke over? Og hva er syregrunning?

Edit: Dette er på steder der det er godt synlig så vil gjerne ha det litt pent.

Bruk epoxy/syregrunning.

Denne forebygger rust mye bedre enn vanlig primer.

Så fremgangsmåten ved lakking vet du?

Skal du sprøytelakkere eller bruke lakkboks?

Skrevet

Flott, takk! :) Jeg skal bruke lakkboks. Har ikke mye erfaring med lakkering så du kan gjerne kjapt forklare fremgangsmåte.

Ser for meg mange tynne strøk, med pussing mellom fra grovt til fint?

Skrevet
Flott, takk! :) Jeg skal bruke lakkboks. Har ikke mye erfaring med lakkering så du kan gjerne kjapt forklare fremgangsmåte.

Ser for meg mange tynne strøk, med pussing mellom fra grovt til fint?

Spray med ca 25 cm avstand, spray vinkelrett på flaten.

Ikke puss mellom, men bygg opp lakken med flere lag.

Vent ca 1 time mellom hvert lag med baselakk, da denne skal bli matt og overflatetørr mellom hver gang.

Når det gjelder klarlakk bør du vente 3-4 timer før du legger på denne.

Spray deretter flere lag med klarlakk med ca 10 min mellomrom.

Spray til du får dekket flaten godt :)

Men ikke bli for ivrig, fort gjort å få sig og da må du gjøre alt på nytt :)

Lykke til.

Skrevet

mange takk :) frykelig greit å vite før jeg står der med sprayboksen i hånda.

Hva tror du om denne flekken?

dsc00179f.jpg

Her var det en skikkelig rustboble, men har tatt alt av det som ser ut som rust. Må jeg ta resten og? Begynner å bli tynt metall..

Skrevet

Puss vekk mest mulig av rusta.

Hvor på bilen er dette?

Om du ikke tar alt, så vil rusta komme tilbake.

Kanskje ikke i morgen, men etter 1 år eller 2 vil det boble opp på nytt.

Beste er å skjære ut og sveise inn en ny platebit.

Skrevet

Morn. du, send meg en pm, så kan jeg møte deg å vise deg litt, jeg har lakkert en hel bil + en del smått med boks, og har god erfaring:P

kan gi deg noen tips:) bor på øyer, så ikke langt unna:P

Skrevet

Dette er på ene døra. Men dette er vell egentlig ikke rust, jeg hadde på litt Ferro bet for å prøve det. Kommer det til å ruste hvis det ligger under grunningen?

MGR: Hadde vært bra det, men skal messom begynne å grunne imorra, tviler på vi rekk det :P ?

Skrevet

Og det blir heller ikke noe rustsveising, da dette ikke er min bil :P Men dumt hvis det kommer tilbake med en gang da..

Hva skal jeg bruke til å vaske metallet før lakk? white spirit? ell tynner?

Skrevet

Ikke alltid lett å få bort 100% av rusta med vanlig papir / stålbørste... vurder sandblåsing, pleier å bli bedre.....

Skrevet

Vask med silikonfjerner el rødsprit. Ikke white spirit iallefall.. Tynner kan fungere, men er xx antall ulike tynnere så sjansene er store for at A) den løser opp den andre lakken eller B) Den reagerer med den nye lakken

Jeg ville penslet litt "rustmelk" fra f.eks Wûrth oppå før du lakkerer, denne er ganske effektiv til å hindre rust ved slik flikking..

Ellers så er vel ikke epoksy og syre grunning helt det samme.. Man skal vel ha syre før epoksy'en... uansett er jo dette uaktuellt når det gjelder sprayboks..

(Jeg sandblåste grundig to skjermer og la rikelig på med epoksy og 2k lakk.. Dette holdt ikke over vinteren en gang... :roll: Tror nok en syregrunning er ganske vesentlig ved større reperasjoner på bart metall..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...