olemm90 Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 Hei allesammen, lurer på om jeg skal kjøpe en BMW E46 motor, (318) Kun gått 160 000. Men jeg må vite om den vil passe i min BMW 318 E36. Motoren er en 2000modell. Bilen min er 92 mod. Evt om den passer, hva slite deler annbefaler dere at jeg bytter når jeg først har en motor ute ? Register reim ? Clutch ? Olje ? Servo reim ? Dynamoreim ? Topp-pakning ? Tusen takk for alle svar allesammen =o) Link to comment Share on other sites More sharing options...
PenguiN- Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 bare å ring f.eks gsbildeler så får du svar med engang så slipper du mange om og men og synsing.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
525i1991 Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 det er ikke samme motor, men passe skal den vel alltids gjøre med litt modifikasjoner;) e36 318i hadde vel m40/43 avhengig av årsmodell mens e46 318i hadde m44 om jeg ikke tar feil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
olemm90 Posted August 7, 2009 Author Share Posted August 7, 2009 Ja okay =) Men hva modifikasjoner trenger jeg ? Kan jeg bruke girkassen fra E36 motoren ( m40 ) på den M44 motoren .. ?! Hjernen ? kan jeg bruke den samme ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stianly Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 m44 er is motor om jeg ikke tar feil. men meina på det.. hjerne må du nokk bytte til den som hører til motoren. meina på girkassa skal passe. men i å me at den er fra m40 så har den nokk gått ett stykke så villa bytta den me. men som sagt alt kan være feil. men også alt skal gå. ring gsbildeler så får du svar. bmw verksted er de ikke vits å ringe dem gidder ikke svare Link to comment Share on other sites More sharing options...
525i1991 Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 stemmer det du sier M43TU Straight 4 SOHC 8V. 1998 on. 83kg 183lbs Used in E46 318i 1.9 (118bhp) M44 Straight 4 DOHC 16V. 1996 on. 102kg 225lbs Used in E36 318iS, Z3 1.9 (142-150bhp) M43 Straight 4 SOHC 8V. 1993-1998. 83kg 183lbs Used in post-93 E36 316i/318i, E34/39 518i. 1.6 (102bhp), 1.8 (115bhp) M40 Straight 4 cylinder SOHC 8V. Replaced the M10. 1987-1993. 81kg 178lbs Used in post 87 E30 316i/318i, E34 518i, Pre 93 E36 316i 1.6 (102bhp), 1.8 (122bhp) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars89 Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 Aner ikke om det passer, men uansett... Bytt clutch og olje (gjerne flere ganger hvis motoren har stått litt)) Reimer osv er lett å skifte med motoren i M43 har kjede så trenger ikke bytte den Link to comment Share on other sites More sharing options...
takaasen Posted August 7, 2009 Share Posted August 7, 2009 m43 1,9 tu 318i e46 har veivføler plasert på siden av blokken, mens m43 e36 har den framme ved viftereimen. innsuget på m43 1,9tu er av plast og annen type dyser. sikkert masse andre små ting også er anderledes, så dette er ikke bolt on. m43 316 e36 m43 tu Men vist det er m40 du har i bilen så sliter du, for den har fordeler. da må du ha lednigsnett og ecu. Girkasse skulle passe, litt usikker på cluch og svinghjul. bloken på m40 m43 er så si like. blir en del arbeid og utprøving. Har planer selv å sette en 1,9tu inn i en 316 m43 compac. men jeg velger å bruke megasquirt i stede for org ecu. håper dette hjelper litt Link to comment Share on other sites More sharing options...
luffi88 Posted August 8, 2009 Share Posted August 8, 2009 Jeg har 318i frå mars 1999 eller no. Jeg har m43. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now