Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har da en E34 525TDS 94mod.

Sist jeg målte den, lå jeg rundt 0,63/0,65 på mila,

På bykjøring er jeg litt usikker, da jeg ikke bruker bilen mye på bykjøring. Men mente at jeg lå på ca 0,75/0,80 på mila da..

Skrevet

1995 manuell tds stasjonsvogn med chip.

Langkjøring mellom 0.55 og 0.65 hvor 0.65 er svensk langkjøring og litt inspirert norsk langkjøring. 0.55 er økonomisk langkjøring, ligger normalt på rundt 0.6.

Har enda ikke målt over 0.7 på småkjøring.

Kilometerstand er nær 300.000 og jeg tror ikke motor eller gir har vært byttet noen gang. Merker ikke noe særlig forskjell med og uten AC. Dette er målt ved tankfylling. Har ikke kjørecomputer.

Skrevet
Tenker jeg må få installert en chip.. skal visst gi mindre forbruk, og ikke minst litt mer futt :)

Har chip på min, og jeg merker forandringer ja, spes på at bilen drar mye bedre i 4 og 5 gir. Slipper å kjøre på så høyt turtall for å dra imotbakker, pluss bilen bruker mindre..

Så jeg kan anbefalle å chipe bilen.. :)

• 1 month later...
Skrevet

min bruker ca 0,7 på langkjøring\blandet kjøring. men har målt den nede i 0,63 på kjøring i svenske veier og ligger på 0,75 -0,85 på blandet kjøring bilen har automat og er gått 294000 i følge km telleren.

målt ved full tank metoden:)

skulle vel sikkert ha overhalt\sjekket dysene... eller montert chip\tuningsboks men da blir automaten rar..

Skrevet

Automaten "rar" ved chip/tuningboks sier du...hvordan..?

Ble eier av en -93 525tdsa selv forrige torsdag. Kjørte 77 mil før lampe for reservetank ble tent.

Så i håndboka at det da skulle være 8 liter igjen på tanken.

Fylte full tank for å sjekke og fikk på bare 62 liter etter å ha prøvd lenge på å få på mer :)

Da skulle det vel være igjen 18 liter på tanken når lampen kom på ettersom det er 80 liters tank og tankmåler således viser feil..?

Forbruket på min ble jo da: 77 mil på 62 liter som er 0,8L/mil.

Skrevet
skulle vel sikkert ha overhalt\sjekket dysene... eller montert chip\tuningsboks men da blir automaten rar..

Fort gjort at automaten blir permanent rar hvis du chipper 2,5 og 3,0l diesel.

Skrevet

motoren får mye mere nm men det vet ikke girkassen sånn at den girer ned som før \ oftere og tidligere veldig irriterende synes jeg..

bilen elsker å gire ned og opp mer som hele tiden(sikkert noe med foten og veiene) noen som vet om disse girkassene endrer giremønster etter hvem som kjører\hvordan den blir kjørt eller er det fast giringsmønster?

Skrevet

2,5 TDSen med 143hK er rene nervevraket originalt, dvs den girer "hele tiden". Sjekket aldri omprogrammering på min da jeg hadde den, men i likhet med deg irriterte jeg meg grønn over det faktum at den egentlig ikke passer på norske veier med 80-soner.

Den har på en måte ikke noe riktig gir til våre forhold, uavhengig av foten. Neste generasjon på 163hK derimot... :D

Skrevet
2,5 TDSen med 143hK er rene nervevraket originalt, dvs den girer "hele tiden". Sjekket aldri omprogrammering på min da jeg hadde den, men i likhet med deg irriterte jeg meg grønn over det faktum at den egentlig ikke passer på norske veier med 80-soner.

Den har på en måte ikke noe riktig gir til våre forhold, uavhengig av foten. Neste generasjon på 163hK derimot... :D

Kan bare si meg fullstendig enig i dette,ble faktisk litt mindre giring med chip,pga bedre dreiemoment..
Skrevet
kansje jeg skulle gjøre ett forsøk i å montere chippen i dag kansje hadde vært artig med litt mere men så var det de bakdekkene da hehe

Ikke for å være party-poop, men der er store odds for at girkassen din ryker før bakdekkene. Original Nm på den motoren er forholdsvis tett opptil hva kassen tåler, så skal du kjøre 2,5tds med chip og GM-kasse bør du unngå kick-down og rivstarter :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...