Gå til innhold

Vedlikeholdskostnader diesel kontra bensinmotor


2000Touring
 Share

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg hvilke alternativ som er dyrest å vedlikeholde?

Dieselbil eller bensinbil.

Ser stadig vekk folk på forumet som hevder at dieselbiler er så dyre å vedlikeholde. Det kan ikke jeg skjønne at skal stemme. Jeg har hatt bilen min i 4 år og kjørt over 100.000km(1999 320d e46). Jeg skrur så godt som alt selv på bilen.

Det eneste jeg har gjort i forhold til vedlikehold av motoren er å skifte oljeåndingsfilter, olje hver 10.000km, oljefilter, dieselfilter og kjølervæske. Kan ikke skjønne at dette medfører høyere vedlikeholdskostnader enn en bensinmotor.

Har noen glupe synspunkter er det bare å komme med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helst de (noen av de) som kjører bensinbiler som hevder dette for å "forsvare" sitt valg på en eller annen måte, gjerne uoppfordret.

Det som menes er vel at om det skulle bli feil med en dieselmotor, f.eks. turbo, dyser og sist men ikke minst pumpe, ja da er blir det fort dyrt! Men det normale vedlikeholdet er vel stortsett det samme.

Selv har jeg lyst til å prøve bensin neste gang jeg kjøper ny bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det jeg har fått inntrykk av også. Før i tiden var desel skuddsikkert fordi det ikke hadde noe elektronikk. Så er det minst like mye elektronikk på diesel som bensin.

Og for 20 år siden var det tatt ut kanskje 90 hk av en 2 liter, mens nå er det nesten 200 hester. sier seg selv at det blir hardere for motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel har jo samme vedlikeholdskostnader. Reparasjonsutgifter kan derimot bli høyere DERSOM dyser, pumper eller turbo feiler. Husk at bensinmotorer ikke er feilfrie de heller. Vent noen år til bensinmotorene har fått like avansert teknologi (trenden går mot mindre motorer med turbo) så tror jeg bildet blir noe mer nyansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrur ikke hvermansen på bilen sin selv. Jeg vil påstå at servicekostnader på en dieselbil er høyere enn på en bensinbil.

Innkjøpspris på en dieselbil er noe høyere enn en bensinbil.

Det er vel marginalt hva man sparer i drivstoff på å kjøre dieselbil.

La oss ta f.eks en ny 320i vs ny 320d. Her er det 0,13 liter pr mil å spare. Dette utgjør en besparelse ved 12000 km pr år på max kroner 2000,-

En 320d koster ca 12000,- mer enn 320i.

Men nå er det sånn at dieselbiler er blitt så populært at de er mer lettsolgte. Og kanskje holder seg bedre i pris. Det vil vel også være rimeligere forsikring på en dieselbil.

Konklusjonen min er at det er små forskjeller på innkjøp/driftsutgiftene.

Skulle jeg kjøpt meg ny bil hadde jeg valgt bensinbil pga kjøregleden.

"Petrolhead"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På litt eldre biler er det stor forskjell i forbruk mellom bensin og diesel.

Min 530dat sammenlignet mot en 528iat av samme årsmodell blir differanse 0,22 l/mil. Med årlig kjørelengde på 20.000 km utgjør det 440 liter i året. Dieselen har jevnt over vært betydelig billigere enn bensin de siste 10 årene.

Tar man så den totale kjørelengden på min bil, dvs 224.000 km, og regner ser det stygt ut i bensinerens favør. Differansen blir 4928 liter drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd-M, Regnestykket er ikke så enkelt når du skal kjøre "livsløpsregnestykke" på dette her. Innkjøpsprisen på dieselen er også høyere, og selv om de ligger høyere i pris brukt, så holder ikke forskjellen seg lik i kroner hele livet gjennom. Jeg har vel også et inntrykk av at det er mer skepsis til en turbodiesel med høy kilometer enn en sugebensin. Sugediesel er en helt annen historie.

Og ryker f.eks. dieselpumpa og turboen, som er vanlig på kilometeren du er på, så er du nesten even steven igjen. Drivledd og slike ting virker også å være mer utsatt på biler med turbo (pga høy og brå momentkurve), og det gjelder jo da også turbodieseler. Men uansett, det blir bare troing og synsing fra min side. Dieselbilen vår har vært et kurrant bekjentskap gjennom noen år nå, men nå er tiden inne for å bytte den ut. Ny bil er innkjøpt uten tanke på drivstofføkonomi. Noen tusenlapper ekstra i året er det verdt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnemodellen er som du poengterer svært enkel. Likevel holder ikke argumentet ditt Gunnar. I følge skatteetaten.no kostet en 530dat 597.000,- i 1999. En 528iat kostet 614.000,-. Bruktverdien på dieselen er LANGT høyere per dags dato.

Min bil har fremdeles alt av dyser, pumper og turbo som levert fra fabrikk. Ingen jeg kjenner med M57-motor har vært plaget med noe som helst foruten en som totalhavarerte en 530d. Da var den riktignok så mye påstilt at marginene ble for små.

Men blir det feil koster det riktignok ganske mye å reparere. Det kan være komplisert å finne ut av ting også. Det er også viktig å få med seg at bensinmotorene er ikke helt feilfrie de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motormessig har jeg vel igrunnen hatt tilnærmet null i utgifter på mine 5 BMW diesel biler. Understellsmessig er saken en helt annen, men der er vel kostnadene stort sett like. Har skiftet en termostat på 7eren og det er vel så vidt jeg husker det eneste som har vært skiftet på alle 5 bilene. Da snakker vi flerfoldige tusen kilometer hvorav de to siste bilene 530d og 730d har gått godt over 200' km. Ser selvsagt bortfra alt som har med olje, filter etc.

Men jeg er vel bare heldig da.... har stort sett drevet langkjøring om det skulle ha noe å si.

Har aldri hatt problemer med hverken dieselpumpe, dyser, turbo ol. Så for min del tror jeg bare pluggbytte på tilsvarende bensinbiler ville ført til et tap for bensinbilens del nå det gjelder vedlikehold.

Når jeg vurderer å bytte ut konebilen (Mondeo 4x4) med en Audi A6 Q avant så går jeg nok for 2,4 bensin og ikke 1,8 med turbo eller 2,5tdi, nettopp med tanke på at det skal være minst mulig som kan rase sammen. Så får vi se hvordan vedlikeholdet der blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnemodellen er som du poengterer svært enkel. Likevel holder ikke argumentet ditt Gunnar. I følge skatteetaten.no kostet en 530dat 597.000,- i 1999. En 528iat kostet 614.000,-. Bruktverdien på dieselen er LANGT høyere per dags dato.

Merkelige tall. Jeg ser at om vi ser på 2000-tabellene, så kostet en 525iAT 538.000,- (192hk) mot 530dAT til 638.000,-. 100 lapper i forskjell der. Nå har jeg ikke sammenlignet noe på Finn, men jeg nekter å tro at forskjellen på en '00 525iAT og en '00 530dAT fortsatt ligger på 100.000,-. Vil tro den er nesten eliminert. Ergo har dieselbilen ihvertfall tapt seg de 50.000,- den har tjent inn i drivstoffkostnader siden den var ny. Jeg tviler også på at forskjellen er 50.000,-, så det lukter at han som har kjøpt dieselbilen og kjørt 224.000km faktisk har tapt mer penger enn han som kjøpte en 525iAT, servicekostnader holdt utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel ikke helt rettferdig å sammenligne de bilene? 530d av den årsmodellen er jo vesentlig kjappere enn 525i. Du må opp til 530i for å finne tilsvarende ytelser.

530iat: 668.000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hestekreftmessig går jo i favør 525i, så jeg tror nok de har vært konkurrenter i salg, og det gjør også regnestykket mer rettferdig i forhold til det norske avgiftssystemet.

Selv om 530d ligger midt mellom 525i og 530i på 0-100, så er 530i en mye raskere bil. Den har f.eks. hastighetsbegrensning på 250km/t, mens 530d stopper på 230km/t.

Med 38hk mer blir det ikke sammenlignbart prismessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo bare tull å sammenlikne effekt på en bensin kontra en diesel. bensin motoren har som regel mer hk og mindre nm å diesel mindre hk og mer nm..

stikk motsatt av hverandre. de er totalt forskjellige. forbruket på en diesel ligger mere stabilt på f.eks rundt litern på blandet kjøring, også med belastning (henger og div)

tar du en bensinmotor vil den plutselig øke med kanskje 0.4på mila pga den vil kreve mer pga belastninga.

så å diskutere hva som er billigst å best er opp til hver enkelt å velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utgiftsmessig er vel gj.snittet på diesel billigere i forsikring enn bensin + dieselen ligger krona under på litern. årsavgifta ligger 4-500kroner over bensin.

men service på diesel er jo som regel oljeskiftintervallet lenger enn på bensinmotoren (snakk om 5000km ca?) som utgjør kanskje en service mindre i året.

men skulle man være riktig uheldige med diesel bilen kan det bli dyrt. tror det er der mange snur i døra når man får høre hvor dyre dieselpumpene,turboene osv er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...