stoffy Skrevet August 16, 2009 Skrevet August 16, 2009 Heisann. Jeg har en BMW 318IS Coupè, som faktisk ikke går fremover for øyeblikket. Det som skjedde var at jeg egentlig bare skulle "snu" bilen. Hadde da selvfølgelig litt turtall ettersom det var vått føre der jeg skulle snu, og hadde da håpet på litt morro.! Men det ble jo da alt annet enn morro. Det kom et smell da jeg slapp clutchen, og bilen er nå i "fri". Trekker ikke på girene. Kan stå stille i 1. gir og slippe clutchen uten at motoren kveles eller reagerer på noen måte. Kan egentlig ikke noe særlig om bil og motorer så jeg lurer på om noen av dere har peiling på hva dette egentlig kan være? Christopher.
bue Skrevet August 16, 2009 Skrevet August 16, 2009 det første du kan se etter om, er om mellomakselen går rundt. Gjør den det er diffen gåen, gjør den ikke det er feilen enten i girkasse eller i clutch.. Du får håpe på clutch, hvis ikke kan det bli dyrt..
Eivind landsverk Skrevet August 16, 2009 Skrevet August 16, 2009 er mulig Hardy-koblinga i mellomakselen har røket bare da? skjedde med en venn av meg..
stoffy Skrevet August 16, 2009 Forfatter Skrevet August 16, 2009 jeg var nettopp ute å testet, for å se om den bevegde seg i noen andre gir. og da merket jeg, at jo tyngre gir jeg tok den i, kom det en høyere lyd. Var ikke veldig høy lyd, men hørtes ut som det kom bak fra. var en dyp "skrangling" nesten. Fikk det noen andre bjeller til å klinge? Fikk bilen for 3 dager siden ser du.. :/
Eivind landsverk Skrevet August 16, 2009 Skrevet August 16, 2009 har bilen *ristet* eller vibrert før dette skjedde..på et vist turtall eller en hviss fart??
bue Skrevet August 16, 2009 Skrevet August 16, 2009 Om hardykoblinga har vært gåen, ville boltene slå ilag med hverandre og lage klakkelyd.. ettersom du sier at det blir høyere lyd ved høyere gir, går jeg for at differensialen er gåen, og at lyden kommer fra gnissning mellom et løst kronhjul, eller utslitt tannkrans..
stoffy Skrevet August 16, 2009 Forfatter Skrevet August 16, 2009 ja litt kanskje, når du sier det.. men det var liksom ikke no voldsom vibrering. var ikke sånn at jeg lurte på om noe var galt, liksom. Ristet litt under akselrasjon, og den "hakket" nesten litt når man bare slapp speed'en, uansett fart. Men jeg reagerte ikke på at det var noe "galt".
Bmw_325i_ Skrevet August 16, 2009 Skrevet August 16, 2009 høres ut som feilen ligger i bakaksel.. sjekk om mellom aksel går rundt når motor går å står i gir med clutch pedalen ute. går den rundt ligger feilen bak. ellers gir,clutch,trykkplate.
530dE39 Skrevet August 16, 2009 Skrevet August 16, 2009 Har vert borti at drivakslinger tar kvelden og...verdt å sjekke
stoffy Skrevet August 16, 2009 Forfatter Skrevet August 16, 2009 hva vil noe slikt koste i det hele tatt? :S
jensemann23 Skrevet August 16, 2009 Skrevet August 16, 2009 du må sjekke ommellomaksling går rundt før vi kan si noe mer går den ikke rundt er det enten hardy, clutch eller gear
stoffy Skrevet August 16, 2009 Forfatter Skrevet August 16, 2009 du må sjekke ommellomaksling går rundt før vi kan si noe mer går den ikke rundt er det enten hardy, clutch eller gear Ja skal sjekke i morgen. Blitt litt mørkt ute nå. Må jeg ha den opp på ett eller annet vis? Eller kan jeg bare stikke huet under å kikke?
jensemann23 Skrevet August 16, 2009 Skrevet August 16, 2009 stik huet under og kikk bak ved diffen. Der skal du kunne se det.
Haug530D Skrevet August 16, 2009 Skrevet August 16, 2009 stik huet under og kikk bak ved diffen. Der skal du kunne se det. Jepp, sett bilen i ett gir også legger du deg under å ser, går mellomakslingen rundt da er det nok bakakslingen, går den ikke rundt er det nok girkassa, om det er noe hardykopling så ser du det uten at motoren er i gang (Gummi skiver mellom aksling å girkasse)
stoffy Skrevet August 17, 2009 Forfatter Skrevet August 17, 2009 god dagen.. da var det en ny dag, med nye muligheter. Jeg tok hauet under og kikket mens den stod i gir, og jeg kunne faktisk ikke se noe som snurret. Nå visste ikke jeg hvor jeg skulle kikke, men jeg så ikke noe som snurret. Men så er det ikke allverdens man får sett under der ettersom den er senka, så om det ligger litt skjult så kan det være jeg ikke har kunnet sett den. Men så oppdaget jeg noe artig.. Jeg satt den i 5.gir for å høre lyden igjen, også tar jeg en kikk på speedometeret samtidig, og speedometer stiger som bare det, og den måleren som viser "forbruket" står på midten omtrent. Jeg trodde nå at speedometeret gikk på hjulene jeg, så der ser du hvor mye jeg vet Vet ikke om dette hjelper noe i veien mot en fungerende bil..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå