Gå til innhold

Bimmers Valg 09


Deep Dish
 Share

Hvilket parti skal du stemme på.?  

298 stemmer

  1. 1. Hvilket parti skal du stemme på.?

    • Arbeiderpartiet
      20
    • Fremskrittspartiet
      223
    • Høyre
      39
    • Kristelig Folkeparti
      2
    • Senterpartiet
      9
    • Sosialistisk Venstreparti
      0
    • Venstre
      4
    • Andre
      3


Anbefalte innlegg

  • Svar 202
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1739130.ece

http://www.dn.no/valg/article1739202.ece

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfu ... 738619.ece

'

http://www.dn.no/valg/article1737680.ece

Så de 2.6% er kun de som faktisk søker "arbeid"

Var jo en familie tanten min kjente som gikk hjemme og soste. Så fikk de spørsmål om de ikke heller kunne tenkt seg å jobbe? Nei, det måtte nå være slitsomt.

Og det er nettopp pga det norske snillesystemet at folk kan gå hjemme og sose og få penger tredd nedover ørene uten å egentlig være syk, at "ledigheten" er så lav. Om ikke, så hadde ledigheten i norge vært langt høyere enn resten av europa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte Ap.

Jeg er trygdet!

Skyt ivei! Har jo aldri hørt fra folk som aldri har hatt så mye som en flis i fingeren at jeg er snylter osv..

Ja, det er nok mange trygdeluringer men prøøøøv å ikke dra alle over en kam. Det er litt slit for oss som faktisk går hjemme med _god_ grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Da begynner jeg igjen.. :)

Ja, vi har ekstremt lav arbeidsledighet i Norge- tiltross for at det er finanskrise i store deler av verden forøvrig. Som mange har vært innepå, ligger mørketallene i dem som er i en yrkesaktivalder, men som er trygdet istedet for. 1/5del!!! Dvs at 80stk vanlige arbeidere, med en snittlønn på 350(100) i skatt, skal forsørge 20stk som ikke gidd å jobbe. Kanskje 1-2, kanskje 3 pr 100 som ikke er istand til å jobbe for sin egen tilværelse? Sånn sett kan du si at kanskje 15% av de i arbeidsfør alder, er arbeidsledige. Da regner jeg med at store deler av de handikappede og psykisk utviklingshemmde osv. faktisk kan bidra en del, som også vil gi dem større livskvalitet dersom det kan bli satset på dem. Det er litt av grunnen til at jeg skulle ønske at mange av disse tilbudene ble privatisert. Selvfølgelig med en viss statlig kvaliteteskontroll, med analyser og undersøkelser over hvor god nytte hver krone brukt, gir tilbake til de vanskeligstilte.

Jeg ser lengre oppe her at det bare er dem som leser valgprogram osv burde stemt. Det er jeg forsovidt enig i.- Fordi det er ingen/få med politisk innsikt og med en faktisk reell forståelse som kan stemme FRP. Veldig mange av sakene deres er gode, og til det beste for samfunnet på mange måter, men norge har ingen grunn til en snu opperasjon i dag slik som margret Thatcher gjorde for England, noe man risikerer dersom Frp får for mye makt.

Derfor blir Høyre i mange tilfeller, også for meg, den beste kandidaten, tiltross for at Frp har mange bedre saker, da ikke minst Erna virker troverdig, og Siv kommer med mye svada og viss vass som umulig lar seg gjennomføre i praksis (feks 100dagersplanen) noe som svekker troverdigheten hennes sinnsykt- da det hele mer eller mindre virker som et pr-stunt, og som hun selv sannsynligvis forstår at er like gale som det er..

745ia,- Farmoren min, som er en minstepensjonist som følge av at hun har vært hjemmeværende hele sitt arbeidsliv, og hjulpet til på gården til farfar i store deler av voksen livet sitt,- har aldri hatt det bedre. Det samme gjaldt når hun holdt på å stryke med pga tette årekanaler inn til hjertet. Stryker hun med, må farfar på gamlehjem, med de øktekostnadene det medfører,- itillegg til pensjonen.. Og den svekkede livskvaliteten han vil få som følge av at han ikke kan spyle gårdsplassen annen hverdag..

Jeg vet om nok av folk som sykemelder seg for ditt og datt osv. Trygder seg selv, skiller seg, men bor fortsatt sammen for å få mer støtte osv.. Fordi det er så enkelt, og lønnsomt. Jeg mener mye av arbeidet som skal gjøres i neste 4års periode bør dreie seg om effektivisering, kutte all støtte til flesket som egentlig kunne vært muskler osv..

Norge er bra/best, men det er ikke noen grunn for å ikke forbedre seg det.

Det er bare synd at det mest perfekte landet i verden, framdeles er for naive, og lar seg lure og utnytte av utlendinger.. Mange som har gode grunner, og som bidrar mer enn mange nordmenn, men desverre har ikke Norge noe system som luker vekk dem vi ikke vil ha. Det er opptakskrav på skoler- det burde det vært i land også..

Hvorfor privatisering er bra? Nettopp fordi da kommer effektiviseringen fram, og det er lettere for staten å stille krav. Det vil være til det beste for samfunnet om sykehus er privatisert, så lenge egenandelen ikke er større enn tilsvarende priser på offentlige sykehus. Det er ikke lenge siden at det ble påvist at de private legene har mer tid med kniven i hånden pr krone enn de offentlige.

Med effektivisering/privatisering, kommer et fokus om lønnsomhet i sammenheng andre viktige faktorer mye bedre fram.

Du vil vel framdeles ikke være en bonde, og jobbe for adelen, fordi faren din gjorde det, farfaren din gjorde det, og oldefaren din hadde gjort det? Slik var det før den første industrielle revolusjonen..

"Ja, men når alt skal dreie seg om privatisering og dertil å ikke bruke penger- så synker kvaliteten på tilbudene og det er så dyrt på feks volvat"

Nei, det er ikke verre enn å ha et fritt marked. Ryktene om hvilke sykehus som er best vil florere i markedet, og som alle andre konkuranse virksomheter, en velger det selskapet/produktet hvor en føler en får det beste av de kriteriene en selv setter. Staten kan sette tak på hvor mye en legetime kan koste, hvor mye det skal koste å drive x antall døgn med enerom på sykehus, hvor mye tilskudd sykehusene får for mat osv.. Føler jeg at maten på "Bergen-Nord" sykehus er bedre enn på Haukeland, og at behandlingen jeg får er tilsvarende god,- velger jeg Bergen-Nord. Jeg driter i hvor stort overskudd sykehuset går med. Blir lønnsomheten "for god", kommer det bare nye tilbydere, fordi de mener at de klarer å komme med et bedre tilbud til pasienten (derfor jeg velger dem) enn hva "Bergen-Nord" klarer, hvis dem skal ha høy fortjeneste..

Det er vel ingen som er direkte lei seg fordi Monopolene vi hadde på tv/radio, fly og telefonnettet forsvant? Er det ingen som ser viktigheten i privatisering? Slik blir ledere, mellomledere, og derfor ansatte mye mer bevisst på somling og rot- fordi det får økt fokus..

Privatisering av sykehus osv, er ikke nødvendigvis forbeholdt de som har mest penger, eller forsikring slik som i Usa.

Problemet med Norge, er at det er for mange som har for mye de skulle sagt, og derfor blir ingenting effektivisert. Og ingen ser langtidsvirkningene av å ikke "oppdra" samfunnet med konsekvenshandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte Ap.

Jeg er trygdet!

Skyt ivei! Har jo aldri hørt fra folk som aldri har hatt så mye som en flis i fingeren at jeg er snylter osv..

Ja, det er nok mange trygdeluringer men prøøøøv å ikke dra alle over en kam. Det er litt slit for oss som faktisk går hjemme med _god_ grunn.

Ja, og moren min er uføretrygdet også, pga hun nesten er blind på ett øye, samt har hjerteproblemer. Men det betyr ikke at jeg syns at hun går hjemme å soser!

Men det er folk som gjør det, som kunne vært i arbeid. Og da gir det et falskt bilde av den faktiske "arbeidsledigheten" her i landet, som Jensemann skryter sånn av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sier ikke at de som ikke har lest programmene ikke bør få stemme. men jeg var selv hardbarket FRP mann til jeg selv begynte å sette meg inn i hva som ville skje om de fikk makten. er fortsatt ikke akkurat dreven på området, og det kunne absolutt vært interessant å se hva som hadde skjedd om de hadde fått makten, selv om jeg er veldig redd for at de kunne gjort noe irreversibelt. som nevnt tidligere i tråden, ville de f.eks solgt Statoil om de hadde hatt makten på 90tallet. (dog er jo dette spekulasjoner.)

synes ihvertfall det blir litt feil å stemme FRP fordi de har en par gode punkter som appelerer til folket. det handler tross alt om mer enn bomstasjoner og sprit på ESSO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sier ikke at de som ikke har lest programmene ikke bør få stemme. men jeg var selv hardbarket FRP mann til jeg selv begynte å sette meg inn i hva som ville skje om de fikk makten. er fortsatt ikke akkurat dreven på området, og det kunne absolutt vært interessant å se hva som hadde skjedd om de hadde fått makten, selv om jeg er veldig redd for at de kunne gjort noe irreversibelt. som nevnt tidligere i tråden, ville de f.eks solgt Statoil om de hadde hatt makten på 90tallet. (dog er jo dette spekulasjoner.)

synes ihvertfall det blir litt feil å stemme FRP fordi de har en par gode punkter som appelerer til folket. det handler tross alt om mer enn bomstasjoner og sprit på ESSO.

Jeg og mange andre FRP-velgere er heller ikke enig i alt, men vi er enig i mye! Og man kan ikke stemme AP bare fordi man er uenig i et punkt.

Å selge statoil mener jeg også at er hodeløst, men det vil de aldri få gjennom da både høyre og resten av stortinget er imot. Og derfor er det heller ikke "alt" man skal tro på når det gjelder politikk.

Men næringslivet trenger bedre infrastruktur, og bedre rammevilkår, samt at man ikke investerer i konkurrerende næringsliv i andre land, for å være konkurransedyktig.

Og ang bomstasjoner så er det helt feil slik det er lagt opp idag. For det første så er det en usosial avgift, altså mange betaler i dyre dommer for en vei man aldri bruker, fordi bompengestasjonene er satt opp for å gi mest mulig penger, ikke for at de som faktisk har nytte av det skal betale.

Det mest rette hadde faktisk vært at man hadde fjernet engangsavgiftene, slik at de med 300000 og under i inntekt faktisk kunne kjøpt seg en ny og miljøvennlig bil, istedenfor å ha gamle utrygge bensinslukere. Man burde heller lagt avgift på drivstoffet, slik at man betalte for det man brukte og det man forurenset, istedenfor at man må betale alt etter HVOR man kjører og ikke hvor mye man kjører...

Slik som det er idag så må alenemødre med lav inntekt og 2 unger, kjøre rundt i små Ford Fiestaer fra tidlig 90-tallet om man har flaks, mens statsråder kjører(blir kjørt) rundt i svære feite skuddsikre BMW`er.

Hva da når man har en gammel bil som møter en nyere og mer moderne kollisjonssikker svær SUV med en AP-mann inni som har mer enn nok penger til å kjøpe seg en ny og trafikksikker bil, når man skal kjøre ungene i barnehagen? Vips, så har man 3 liv tapt.

Snakk om likhet i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste positive jeg klarer å dra ut av dette valget er at det faktisk er fler nordmenn som ønsker en ikke-sosialistisk regjering, enn det er de som ønsker. Ca 50 000 fler. De borgelige vant valget i antall stemmer. Men da valgsystemet er lagt opp slik at de som bor i store fylker har større tyngde på stemmen sin enn de som bor i små fylker, blir stemmegivingen _noe_ skjev.

Heldigvis vil de rødgrønne bare fortsette og grave seg ned i søla, og vi får bare tålmodig vente på at MANGE nok nordmenn blir forbannet nok. Denne gangen var det enormt nære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste positive jeg klarer å dra ut av dette valget er at det faktisk er fler nordmenn som ønsker en ikke-sosialistisk regjering, enn det er de som ønsker. Ca 50 000 fler. De borgelige vant valget i antall stemmer. Men da valgsystemet er lagt opp slik at de som bor i store fylker har større tyngde på stemmen sin enn de som bor i små fylker, blir stemmegivingen _noe_ skjev.

Heldigvis vil de rødgrønne bare fortsette og grave seg ned i søla, og vi får bare tålmodig vente på at MANGE nok nordmenn blir forbannede nok. Denne gangen var det enormt nære.

De har dessverre alltid en god måte å ro seg inn med, så de som ble forbanna plutselig tror alt skal bli så bra igjen.

Kunne jeg fått bestemme hva som skulle skje, så ville jeg latt noen nye få prøve seg. Hadde de kjørt det mer ned i søla, ja så hadde det blitt med de 4årene. (noe jeg tviler på at ville ha skjedd... Men hva vet vel jeg? :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo-tommy:

Et tiltak som gjør at de som tjener under et visst beløp, får kjøpe biler med store prisfradrag vil ikke hjelpe- I værste fall vil bare folk med god råd, betale de fattige for å kjøpe bilene for dem. De som tjener under 300 000kr har ikke råd til en ny bil uansett hvor mye avgifter de trekker fra.

Bompengeavgiftene er i en relativ grad, urettferdig- i en sammenheng hvor man tenker finansiering av ny vei. Merk dere at politikerne har gått vekk fra dette, og ønsker nå å kalle det rushtidsavgift. Uansett, finnes det kun (så langt jeg vet) kun på veier hvor det går hyppig nok bussforbindelse/tog osv, slik at det er mulig å benytte seg av kollektivt transport tilbud. Dvs at det er i de fleste (alle?) tilfeller mulig å kjøre bil, fra utkantstrøket du bor, til den nærmeste bussterminal,- hvor du kan ta bussen til og fra hvor du skal, dersom du ellers måtte ha betalt bompengeavgift.

Fjernes den avgiften- uten at veiene er bygd ut- kommer sannsynligvis trafikken til å øke drastisk på de nevnte veiene. De fleste over 18-20år fra Sotra og Askøy/Bergen Vest husker hvor eksplosiv utvikling privatbiltrafikken fikk til/fra Askøy da bompengene til Askøybroen gikk fra kr 60? til 0.. Og alle er klar over hvilke tilstander det er når folk skal til/fra jobb..

Det er ikke bare næringslivet som trenger bedre infrastruktur- men alle miljøfacistene burde absolutt fremmet utbygging av tog rundt om i landet, da disse kjører med null-utslipp, mot en trailer som gjerne bruker 2liter pr mil+++ spesielt på vestlandet..

Bedre veier må vi ha før eller siden, så når de først skal bygge ut, går det vel an å overdimensjonere litt? Så kanskje veiene holder til trafikkveksten de neste 15årene?

S. Hafsmo, Nettopp!! Og det er desverre der Frp "frelser" folk. Fordi alle som liker Fidos (slik det skrives Fredrik?) kunst (smakløst, et godt eksempel kan være elg i solnedgang)

De som ikke har satt seg helt inn i hva det gjelder, og tror at Venstre er den rake motsetning av Høyre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her ble det mye å kommentere :)

Ang. arb.ledighet...Såklart er det mange som kan snylte seg unna, men å si at man blir rik av å gå arbeidsledig om man ikke faktisk er 100% ufør og yrkesskada, blir jo tull..Men det er fortsatt feil at andre skal betale for det. Det betyr jo ikke at man likevel bare kan drite å dra i de som ikke kan jobbe - de må nødvendigvis få støtte, og de som tror arbeidsuføre hadde fått det bedre med en borgelig regjering, tror jeg burde sette seg bedre inn i programmene deres :)

Dessuten kan man med tanke på "svartetall" se på hvordan den faktiske yrkesdeltakelsen i Norge er - helt i verdenstoppen!

Og ang bomstasjoner

Så er det ett av de få punktene til FRP jeg er enig i..Slik de er idag, sammen med alt for mye av avgiftene rundt vei, ikke laget for å samle penger til å bygge vei (som jeg mener de burde), men de går i stedet som en prevensjon mot å få nordmenn til å kjøre bil, og til å dekke andre offentlige avgifter.

Å selge statoil
...en liten andel ble lagt ut i 2001, mens vår forrige borgelige regjering med høyredame Thorhild Widvey som olje- og energiminister presterte å børsnotere hele greia :roll: Hva tjente landet Norge noensinne på dette? At rikmenn fikk en glimrende sjanse til å investere millioner i ett kjempelukrativt firma?

Ellers ang. bilavgifter, så har jeg ovenfor sagt meg enig i at omleggelser burde vært gjort her, og heldigvis har noe allerede blitt forandret av sittende regjering, men det er langt fra nok. Setter ikke pengene mine på at den neste regjeringen gjør enorme utskiftinger her, men har litt tro på at SP (og SV) muligens kan få presset gjennom noen "grønne" omleggingstiltak alá det Turbo-Tommy eksemplisifiserer.

Ellers misunner jeg ingen av statsrådenes lønningsslipper. De har jobbet hardt som f for å komme dit de er (prøv selv å komme inn på stortinget, man suger seg ikke bare inn der... :roll: ), og de gjør tunge, viktige jobber, er flinke mennesker hele gjengen, som sikkert kunne hevet større sjekker mange andre steder også. I Norge har man fullt ut gode muligheter til å tjene gode penger enten det er som arbeidstaker eller privat gründer - hvor det som arbeidstaker såklart er forskjell på utdanningsnivå og dyktighet, men ALLE har mulighet til å gå hele veien om de ønsker og har evnene. Dette ville OVERHODET ikke blitt bedre ved en borgelig regjering, og mest av alt frykter jeg ett amerikansk system, hvor man enten må være i nasjonaltoppen i fotball (idrettsstipend) eller millionærsønn for å ha råd til å ta de beste utdanningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...