Gå til innhold

Bytte av girkasse på e34, noen spm


Singda
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal bytte girkasse i en 88 mod 520 med en m20b25 motor i, men det jeg lurer på om det går å sette på en girkasse ifra hvilken som helst m20b25 motor? uavhengig av års modell?

Har også et annet lite problem, at jeg veit ikke hvilken års modell,motoren er som står i bilen, men TROR det er en 88 mod + , Siden grunnen til det er at jeg har en "tropical" coil som den heter, altså ikke den runde typen men den som er litt mindre å litt mer firkanta.

Håper noen har svar til meg :)

Simon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant motoren er fra 88 eller nyere (som er rimelig å tro siden den står i en e34), kan du bruke nesten hvilken som helst m20b25 kasse (Getrag 260).

Det finnes forskjellige kasser:

Med hull til svinghjulsfølere (for gamle typen ledningsnett).

Uten hull til følere.

Disse fikk du levert med to forskjellige giroverføringer, nye typen som er en stang mellom kasse og karosseri (det er den du har) og gamle typen som er en plate som er skrudd i girkasse og karosseri.

Siden du antagligvis ikke har svinghjulsfølere (de er skrudd inn på venstre side av girkassen helt framme med motoren.) kan du bruke kasser både med og uten hull. Bare pass på å få rett giroverføring.

Jeg har en uten hull med ny type giroverføring hvis du er interessert. Den går for en tusenlapp og kan sendes. ;)

Edit: det kan også være at 520 girkassen har blitt montert på b25 motoren for å slippe å bytte giroverføringer, mellomaksel etc. Sjekk hva som står på siden av kassen. Getrag 240 heter kassen som står på b20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Har den nye typen med giroverførings stag osv ja:)

Den kassa du selger, fulgte det med allt av girstenger og girstang?.

Men det jeg er usikker på om det er 520 girkassa som står i.. kan sjekke det idag!

Vist det er det, må jeg bytte mellomaksling da? isåfall noe mer?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke giroverføring og girstang til den, men det har du allerede i bilen.

Jeg er ikke sikker på detaljene, men mellomakslingen har forskjellig delenr på 520 og 525.

525 har en kraftigere differensial, så det er mulig at flensen til mellomakselen er forskjellig. (Alt om mellomaksel får noen andre bekrefte/avkrefte, da jeg ikke har detaljkunnskap om de forskjellige modellene)

Ved ombygging fra Getrag 240 til 260, må du ivertfall bytte øvre og nedre giroverføring.

Del 1 og 11.

3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg har knekt gir stanga mi, (da girkassa låste seg i 2 gir, prøvde å sparke den i fri) hehe.

Men skal ned å sjekke hvilken kasse som står på den nå snart,

Men om det er en drivaksel ifra en b20 eller b25 finner jeg vell ikke ut av?

Noen andre som har peiling på om drivakselen må byttes ut eller noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå vært å sjekket å mener det står det er en getrag 260 kasse ja, står "GETRAG" å litt nedenfor med noen mindre tall står det "260" og noen tall etter det.

Men Sliter litt med å få ut girkassa :? Løsnet alle skruene på motor og løsnet mellomaksling festet og hardykoblinga er løsnet, Men har problem med å få akslingen fri ifra girkassa

Løsnet de 3 skruene som akslingen sitter i koblinga med men får liksom ikke akslingen vekk ifra festet.

Er det en aksling som går inni girkassa ifra mellomakslingen?

Edit: leif

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå vært å sjekket å mener det står det er en getrag 260 kasse ja, står "GETRAG" å litt nedenfor med noen mindre tall står det "260" og noen tall etter det.

Men Sliter litt med å få ut girkassa :? Løsnet alle skruene på motor og løsnet mellomaksling festet og hardykoblinga er løsnet, Men har problem med å få akslingen fri ifra girkassa

Løsnet de 3 skruene som akslingen sitter i koblinga med men får liksom ikke akslingen vekk ifra festet.

Er det en aksling som går inni girkassa ifra mellomakslingen?

Edit: leif

:)

Mellomakselen har splines på midten, så den kan trykkes sammen. Prøv å bende forsiktig mellom utgående flens og hardyskiva (eller mellom mellomaksel og hardy, alt etter hvilke bolter du har løsnet).

Hvis du ikke greier å trykke den sammen, senk ned eksosen i bakkant (eller ta ned hele hvis den er veldig rusten), skru av varmeskjoldet over, og løsne 47mm mutteren på midten. Evt kan du løsne mellomaksellageret som er på samme sted. Da kan du bøye den på midten.

Husk at lageret skal dras framover så det står i spenn når du fester det igjen.

Har du skrudd løs startmotoren, og M6 bolten på eksossiden av motoren som går gjennom dekselet i bakkant av motor og inn i girkasse?

Kassa må et stykke bakover før du får den ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg låne tråden litt? ;)

Jeg skal snart til og bytte kasse på brodern sin 90mod m20b20 og vi har gått til innkjøp av en 88mod m20b20 kasse, vil jeg da få problem med gir overføringene?

Det er samme kassa, så det er ingen problem.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...