Jump to content

Hjeeeelp bærearmsforinger M52 320i 1994 mod. inn i helv... ?


Disaster
 Share

Recommended Posts

Kjøpte nye foringer til nedre bærearm bak, den som sitter under kanalen i bakkant. Denne var spesifisert til min 320i M52B20 1994/1995 modell.

Har sett igjennom diverse forum både her inne og andre om hvordan jeg lettest bytter ut disse, så da var det bare å sette i gang :) uten spesial verktøy 8)

Det gikk veldig greit å få ut foringen, nesten som å dytte på powerflex foringer ? presset den bare ut for hånd ?

Det jeg oppdaget da var at det er en flens på innsiden hvor foringen sitter, og orginal foringen hadde en utsporing som skal gå over denne flensen for å holde den på plass ? (se bilder lengre ned)

Det var ingen metallring rundt foringen heller ? alt bare gummi ?

Så foringene jeg kjøpte på mekonomen ser ikke ut til å kunne brukes (se bilder under) ?

Venstre bærearm bak har innpreget:

+GF+ 201 012-1 og under der står det 1 136 647 (se bilde under)

Noen glupe hoder her som har erfaring med dette????? så blir jeg veldig takknemlig.

Håper det er luft i hjula på tråsykkelen nå :)

w51ocmn6dp9cxljyhiid.jpg

7kagadi6l8stwbersv2s.jpg

rv7r6qq5ifgisq43hfk2.jpg

n5fl1v1cqry4fpup0f5c.jpg

Link to comment
Share on other sites

De foringene du har fått passer.

Du må presse ut den ringen som sitter igen i bærearmen,

egentlig skal den være vulket sammen med den gummien som du presset ut.

Ta den nye foringem i skrue stikken å press sammen glipen som er mellom halvdelen.

Ta en tykk ståltråd å lås den så den ikke skan ekspandere igjen.

Press den inn i bærearmen.

de kan være vriene å få entret i hullet på bære armen.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Om du ser på bilde to så ser du en innsporing i foringa som skal gli over kanten på flensen som sitter i hullet på det nederste bildet, ser ut til at det er dette som holder foringa på plass ? bare en teori ? når jeg demonterte hadde foringa sklidd ut av sporet og gjorde at det dunket noe helt jævlig der bak (metall mot metall)

Dette gjorde også at bakparten på bilen slang helt vilt på seg spesielt på sporete veg, noen ganger så ille att jeg satt med hjertet i halsen, se på slitasjen på bakdekkene :shock: det har kommet fort, føles som hele bakparten på bilen bare flyter etter og gjør som den vil ? (skummel følelse)

nfpipzu9mg4w2ncm8ssh.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar SideIn, da viste det seg at jeg var helt på jordet :oops:

var sikker på at den ringen var sammensveiset med bærearmen.

Det er vel da lettest å presse den innover kanskje ? og takk for all hjelp :)

Da er det bare ut i garagen igjen :D

Link to comment
Share on other sites

du må ta ut den ringen som stter igjen i bære armen

den gamle foringen er gåen, det er riktig som du sier at den har håppet over den kanten men den er også vulket/limt fast inne i hylsen

jeg trudde også at jeg hadde fått feil foring.

hadde den til venstre på bildet i orginalt og fikk den til høyre nå jeg bestilte ny i fra auto trio.

etter litt under søkelse fant jeg ut at den nye ville passe.

brukte fremgangs metoden som jeg beskrev over.

Link to comment
Share on other sites

du må ta ut den ringen som stter igjen i bære armen

den gamle foringen er gåen, det er riktig som du sier at den har håppet over den kanten men den er også vulket/limt fast inne i hylsen

jeg trudde også at jeg hadde fått feil foring.

hadde den til venstre på bildet i orginalt og fikk den til høyre nå jeg bestilte ny i fra auto trio.

etter litt under søkelse fant jeg ut at den nye ville passe.

brukte fremgangs metoden som jeg beskrev over.

Takk for opplysning, da er det bare å fortsette :) så bra med dette forumet, tusen takk SideIn :D

Link to comment
Share on other sites

lykke til

sjekk også det to andre foringene som sitter i bære armen ved bremseskiven den øverste uniballen er også et svakt punkt.

Takk for tips, har etterhvert tenkt å senke hele bakstillinga og montere powerfleks i alle foringer, dette var bare en hastejobb som måtte utføres nå.

Uten deg hadde jeg syklet til Tønsberg i morgen for å bytte foringer, så tusen takk.

Brukte baufila og sagde ett spor i ringen som stod igjen, deretter brukte jeg tang og vred ut metallringen.

Har tatt så mange bilder nå at det må vel bli en diy her på bimmers, med deg som medhjelper :D Takker ennå en gang......... Jippiiiii.......

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...