Gå til innhold

Skifte diffolje.


fast Dog
 Share

Anbefalte innlegg

Ser jeg har noe oljeflekker i kardangen. regner vel me at dette stammer fra diffen. bilen har gått litt så tenkte å bytte ut hele olje i diffen.

Og da lurer jeg på hvordan jeg skal gjøre dette! hvor mye olje går det til diffen? er det peilepinn? hvor mye skal jeg fylle osv...Har ikke byttet diffolje før så hvis dere kunne beskrevet litt punktvis så hadde det vært supert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

visst den lekker olje så er det nok ein simerring som er slitt, sikkert på ein av stikkakslingane.

på diffen går det 1,1 l hypoid olje ( 316 til 320) og 1,7 l hypoid olje på 325 og 325td

på diffen er det to store skruer med firkanta spor i midten, skrur du dei ut så renner olje ut og da er det berre å fylle på ny.

det kan vere ganske trangt å løsne skruene visst du ikkje har rett verktøy, er ein fordel å sette ein slange over tuten på olje flaska og inn i diffen når du skal fylle på igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fylleskruen sitter på baksiden av diffen, kanskje 10-15 csm fra bunnen, det er ihvertfall en ganske stor skrue.

Tappeskruen sitter på høyre side av diffen, når du er bak bilen og kikker framover, helt nederst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre forklart: -du løsner den øvre først, så du er sikker på at den går annn å få opp,

-deretter løsner du den nedre og lar diffen renne tom for olje, sett i den nedre pluggen igjenn.

-fyll ny olje til det renner ut av øvre plugg, sett den i å du er ferdig.

Det er ikke bra om det er for mye olje på diffen, dette kan føre til lekkasje i simmerringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig info:

Du får ikke til å fylle 1 liter fra den flasken som du evt kjøper fra BMW, da det er for dårlig plass under bilen.

Du må ha slange eller pumpe av et slag for å få fylt opp diffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...