Gå til innhold

Det tikker veldig mye. (E30 318 '90)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

nå har min trofaste 318 begynt å tikke veldig mye (dvs tikkelyden er der selv under kjøring og ikke bare under stopp). Gir seg en god del ved varm motor. Jeg har hatt slik tikking på MX-5en før, men det ordnet seg med oljeskift. Har tatt oljeskift på BMWen også, med original og anbefalt olje, men ingen forskjell.

Hvor skal jeg begynne å feilsøke på dette?

Takk.

Skrevet

Er nok kamakselen på motoren din som begynner å bli slitt.

Prøv å dra den opp på sperra. Hvis den klarer det er det ikke noe å bekymre seg for.

Da kan det evt. være litt vebtiltikk, men det har aldri skadet :)

Skrevet
Er nok kamakselen på motoren din som begynner å bli slitt.

Prøv å dra den opp på sperra. Hvis den klarer det er det ikke noe å bekymre seg for.

Takk for svar. Hvordan gjør jeg dette?

Da kan det evt. være litt vebtiltikk, men det har aldri skadet :)

Det heter ventiltikking tror jeg ja :)

Skrevet

Ventiltikking ja, liten skrivefeil der gitt :)

Hvordan man gjør det? Du drar den helt ut på giret når du kjører :)

Merker fort om den kutter :)

Skrevet
Å ja. Jeg skal kjøre den høyt opp med turtall, og hvis den ikke kutter, er det ikke noe å bekymre seg for?

Ja, om den klarer helt opp til det rød, så er det tegn på at kamakselen fortsatt er i god form :)

Hvis ikke, pleier den å kutte på mellom 5000 og 6000 rpm.

Skrevet

Er nok rett idet. hvis den kutter ved 5-6000 omr.. det gjør min og det tyder på slitt kam aksel. tikker ikke noe mindre enn før for å si det sånn. hehe

Skrevet

Orginale turtallsperra ligger på 6250 rpm.

Her er det nok antakelig rusk i de hydrauliske ventilløfterne dine. Siden man ikke kan justere ventilene på disse manuelt, er eneste fullgode løsning å bytte dem.

Men mange (!) har stor suksess med å kjøre dieselrens på motoren et minutts tid på tomgang, og får bort mye av rusket i dem, og tikkinga blir betraktelig mindre. Dieselrens kan du søke opp her på forumet, står grundig forklart.

Tikking er i seg selv ikke farlig, det betyr bare at du bruker unødvendig mye bensin, og mister en noe effekt.

I ekstreme tilfeller må man også slipe opp igjen ventilene.

Skrevet

Vært mye snakk om m40 og oljerør osv som blir tett. Mange sier det ikke hjelper å kjøre rens på dem, men at rørene må byttes ut..

Men det er bare noe jeg har hørt.., om det har nok hjelp vet jeg ikke.

Ville ikke kostet på m40'n så veldig mye heller.., heller funnet f.eks en m43 og satt inn når m40'n ga seg ;-)

Skrevet

Kan godt stemme det, kjørte gjennom dieselrens på gamlebilen min 2 ganger, første gangen hjalp det litt synest jeg, andre gangen var det ingen forskjell. ca ett år mellom hver rens, og motoren har gått 300k om ikke så lenge. Tikker endel på kald motor og litt på varm. Men kan dra den til sperra uten noe problem, hvertfall på de tre første girene.

Skrevet

Hei, den kuttet ikke opp til max turtall på 1. eller 2. gir. Kan prøve dieselrens. Bilen skal kanskje selges i oktober og for min del har jeg ikke noe i mot tikkelyden så lenge det ikke er noe "farlig", men hadde vært greit med motor som ikke laget en sånn lyd ved salg - kan jo bli en dealbreaker.

"Hydrauliske ventilløftere": Hvor mye koster dette, og ligger det mye arbeid i å skifte dem ut? :)

Skrevet

Hva viskositet er oljen du bruker nå da? Har hørt at tjukkere olje skal hjelpe på tikkingen, så det er jo noe å vurdere.

Skrevet

Husker ikke akkurat nå, brodern lånte bilen og jeg mener at jeg har 1 l flaske med litt olje igjen i bagasjen. Kommer tilbake med mer info i kveld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...