Jump to content

Det tikker veldig mye. (E30 318 '90)


noekult
 Share

Recommended Posts

Hei,

nå har min trofaste 318 begynt å tikke veldig mye (dvs tikkelyden er der selv under kjøring og ikke bare under stopp). Gir seg en god del ved varm motor. Jeg har hatt slik tikking på MX-5en før, men det ordnet seg med oljeskift. Har tatt oljeskift på BMWen også, med original og anbefalt olje, men ingen forskjell.

Hvor skal jeg begynne å feilsøke på dette?

Takk.

Link to comment
Share on other sites

Er nok kamakselen på motoren din som begynner å bli slitt.

Prøv å dra den opp på sperra. Hvis den klarer det er det ikke noe å bekymre seg for.

Da kan det evt. være litt vebtiltikk, men det har aldri skadet :)

Link to comment
Share on other sites

Er nok kamakselen på motoren din som begynner å bli slitt.

Prøv å dra den opp på sperra. Hvis den klarer det er det ikke noe å bekymre seg for.

Takk for svar. Hvordan gjør jeg dette?

Da kan det evt. være litt vebtiltikk, men det har aldri skadet :)

Det heter ventiltikking tror jeg ja :)

Link to comment
Share on other sites

Å ja. Jeg skal kjøre den høyt opp med turtall, og hvis den ikke kutter, er det ikke noe å bekymre seg for?

Ja, om den klarer helt opp til det rød, så er det tegn på at kamakselen fortsatt er i god form :)

Hvis ikke, pleier den å kutte på mellom 5000 og 6000 rpm.

Link to comment
Share on other sites

Orginale turtallsperra ligger på 6250 rpm.

Her er det nok antakelig rusk i de hydrauliske ventilløfterne dine. Siden man ikke kan justere ventilene på disse manuelt, er eneste fullgode løsning å bytte dem.

Men mange (!) har stor suksess med å kjøre dieselrens på motoren et minutts tid på tomgang, og får bort mye av rusket i dem, og tikkinga blir betraktelig mindre. Dieselrens kan du søke opp her på forumet, står grundig forklart.

Tikking er i seg selv ikke farlig, det betyr bare at du bruker unødvendig mye bensin, og mister en noe effekt.

I ekstreme tilfeller må man også slipe opp igjen ventilene.

Link to comment
Share on other sites

Vært mye snakk om m40 og oljerør osv som blir tett. Mange sier det ikke hjelper å kjøre rens på dem, men at rørene må byttes ut..

Men det er bare noe jeg har hørt.., om det har nok hjelp vet jeg ikke.

Ville ikke kostet på m40'n så veldig mye heller.., heller funnet f.eks en m43 og satt inn når m40'n ga seg ;-)

Link to comment
Share on other sites

Kan godt stemme det, kjørte gjennom dieselrens på gamlebilen min 2 ganger, første gangen hjalp det litt synest jeg, andre gangen var det ingen forskjell. ca ett år mellom hver rens, og motoren har gått 300k om ikke så lenge. Tikker endel på kald motor og litt på varm. Men kan dra den til sperra uten noe problem, hvertfall på de tre første girene.

Link to comment
Share on other sites

Hei, den kuttet ikke opp til max turtall på 1. eller 2. gir. Kan prøve dieselrens. Bilen skal kanskje selges i oktober og for min del har jeg ikke noe i mot tikkelyden så lenge det ikke er noe "farlig", men hadde vært greit med motor som ikke laget en sånn lyd ved salg - kan jo bli en dealbreaker.

"Hydrauliske ventilløftere": Hvor mye koster dette, og ligger det mye arbeid i å skifte dem ut? :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...