Gå til innhold

Høy lyd/plystring fra turbo, E39 530d

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

er i ferd med å handle en '01 530DAT med hele 250k km på tellern.

Bilen virker bra, men synes lyden fra turboen er merkbar høy. Hører den godt med vinduene igjen når den begynner å lade. Skal vel ikke være slik? Hva kan det evt skyldes? Liten lekkasje på trykksiden..? Hadde den på NAF test i dag, og et av drivstoffrøra er klemt flate, vet ikke om det er retur eller ikke, men dette kan jo kanskje ha noe å si også...?

Synes bilen dro greit, men får jo ikke sammenlignet med en annen lik... Ingen fusking, nøling osv på noe turtall og pedalbruk. startet lett med varm motor.

Vet ikke om turbo har blitt byttet tidligere, men eier fortalte at turbo ble sjekket for slark av mekaniker ved siste oljeservice.. At de kontrollerte den i seg selv, er jo ganske litt "urovekkende", skal høre med selger ang. dette.

Setter pris på all input! :)

Skrevet

Kan jo være at wastegaten har hengt seg opp, eller at rett og slett ladetrykket er stilt opp.

At den er sjekket er jo et pluss, hvis han kan bevise at den har vært på skikkelig kontroll.

Skrevet

Takk for raskt svar.

Hmm tja, synes ladetrykket var som forventet, så er ikke helt sikker på om wastegate kan ha hengt seg, kan det gjøre plystringen mer fremtredende?

Tror ikke noen har fiklet med denne i form av chipping. Siste oljeservice var visst gjort på et mekonomenverksted, har ikke sett dokumentasjon.

Regner med å få komplett historikk ila helgen, har hittil bare sett serviceheftet, det var utfylt som det bør..

Skrevet

Hvis wastegaten henger så spenner jo den ikke av trykket, og du vil få et høyere trykk og mer plystring.

Er det noen form for trykkmåling på slangen som går til innsuget ?

Da kan du jo sjekke om trykket stemmer med det som er fra fabrikk.

Skrevet

Tror disse har vtg og ikke wastegate. Plystring er ofte tegn på at turbo ikke er perfekt lenger. Selv om mangen motorer plystrer orginalt. (Peugot 2.1 110hk er den verste tror jeg.) Prøv å se om kompressoren har vert borti innløps hus!

Skrevet

Hadde en skikkelig markert plystrelyd fra min 530d, etterfulgt av kvittring som fra WRC-bilene og periodevis "dumpventillyd" da jeg gikk av gassen. Det viste seg at eksosrøret var knekt av rett etter turboen og eksosen presset seg ut der under pådrag. To korte kvelders arbeid, en til demontering og en til montering, og litt kaffepenger til en som kunne TIG-sveise og alt var i orden.

Skrevet
Hvis wastegaten henger så spenner jo den ikke av trykket, og du vil få et høyere trykk og mer plystring.

Er det noen form for trykkmåling på slangen som går til innsuget ?

Da kan du jo sjekke om trykket stemmer med det som er fra fabrikk.

Har ikke bilen til min umiddelbare disposisjon, så spørs om jeg får gått så grundig til verks..

Er vel ingen form for ladetrykksmåler montert på disse fra fabrikk.

Tror disse har vtg og ikke wastegate. Plystring er ofte tegn på at turbo ikke er perfekt lenger. Selv om mangen motorer plystrer orginalt. (Peugot 2.1 110hk er den verste tror jeg.) Prøv å se om kompressoren har vert borti innløps hus!

Har p.d.d. ikke mer info om turbo har blitt skiftet tidligere.. Finnes kanskje ikke et nøyaktig svar på dette, men hvor dårlig stand kan turboen være i med slik plystring?

Spørs om jeg får demontert turbo evt få eier til å få den kontrollert mer grundig.. det må da evt. bli etter handel..

Kjenner ikke så godt til vtg-prinsippet, men på bilde av en brukt 530d turbo hos Koed(link) er det en vakumklokke, kan hende at denne skaper trøbbel..?

Hadde en skikkelig markert plystrelyd fra min 530d, etterfulgt av kvittring som fra WRC-bilene og periodevis "dumpventillyd" da jeg gikk av gassen. Det viste seg at eksosrøret var knekt av rett etter turboen og eksosen presset seg ut der under pådrag. To korte kvelders arbeid, en til demontering og en til montering, og litt kaffepenger til en som kunne TIG-sveise og alt var i orden.

Når turboen ble kontrollert for slakk, demonterte de eksos, håper en feil lik dette hadde blitt avdekket da.. :roll: For øvrig stemmer jo symptomene med unntak av WRC-lyden ;)

Hva er prisantydning på denne da om jeg tør spørre?

Sender deg pm ;)

• 7 months later...
Skrevet

selv om man har lekasje på trykksiden er det ikek sikkert du vil få lavere trykk inn i motoren, men turboen må levere mer trykk UT enn den er "beregnet for" for å kompansere med tapstrykket som forsvinner... om det skulle være lekasje :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...