noekult Skrevet August 29, 2009 Share Skrevet August 29, 2009 Var å grisekjørte litt (til den grad det går ann å tyne den stakkars slitne motoren og det slitte understellet, og dakar girkasse også!) og kom til å tenke på at jeg vil ikke selge bilen likevel, men heller gjøre lette "must do" modifiseringer i stedet og ha den ett år til +/-. Utseendemessig er bilen mørbanket, med kallenavnet Scarface pga svært arr som bilen har fra forrige eiers "bomtur" under en bom! Men den er tøff... Og jeg er i glad i'n, selv om det er langt fra det dyreste kjøretøyet mitt. 1) Har lettmetallfelger på plass, men gummien er dårlig. Hva slags dekk anbefales til gatebruk? Felgene er 17", men hvis resten av dekkstørrelsen er ett must å vite for å gi anbefaling så skal jeg komme tilbake til det. 2) Rimelig og komplette TÜV godkjente fjærer/dempere å anbefale? Antar at bilens dempere har fått kjørt seg... 3) Krengningshemmere og slikt? Hvor får jeg kjøpt stæsj som strammer opp karrosseriet/chassis? Eller holder det med nytt fjær/dempersett? 4) Effekt tror jeg neppe er noe poeng å gjøre med. Jeg liker å tro at jeg klarer å tyne det bilen klarer av power på bykjøring i Oslo uansett, holder i bøttevis... Eller er det lett/billig (under 10k) å bytte ut til 325 motor? Det frister, selvsagt..................... 5) Bremsing. Er det bare å plukke opp Greenstuff klosser eller er det andre tips? Faktisk ganske greie bremser nå, men jeg er bremsefanatiker så litt kraftigere bit før svingen hadde vært ganske bra... Annet? Bilen skal ikke banekjøres. Bilen skal ikke settes på utstilling. Bilen skal bare ha hensikten å være schitzel express Tenkte å bruke 10-15.000 kr. MAX... 1990 E30 318i Touring (manuell girkasse) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet August 29, 2009 Share Skrevet August 29, 2009 Som med alle biler, begynn med senk og felg, gjerne med kant. Legg gjerne ut bilder av bilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet August 29, 2009 Forfatter Share Skrevet August 29, 2009 Skal knipse par stk nå og legge ut senere i natt, har ingen faktisk Har egentlig ikke lyst til å investere i nytt felgsett, men heller bare bytte gummien. Men skikkelige, tyske kvalitetsfelger med kant er pornooo... Å nei, mod bug i sikte! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet August 29, 2009 Share Skrevet August 29, 2009 Nye fjører å dempere (Helst trykkjusterbare i REbound. Gule Koni f.eks, men det koster) gjør mye med følelsen av bilen. Stabstagene kan du beholde slik de er, ikke noe å bytte ut for. Men bakre bærearmsforinger kan du med fordel bytte til E30M3 foringer. Dette er rimelige modifikasjoner som gjør mye med bilen. Gå så langt ned på profilen på felgene som mmulig, dette gjør sitt til at du får en følelse av bedre bakkekontakt (jeg tenker da så "lave" dekk som mulig) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet August 29, 2009 Forfatter Share Skrevet August 29, 2009 Nye fjører å dempere (Helst trykkjusterbare i REbound. Gule Koni f.eks, men det koster) gjør mye med følelsen av bilen. Stabstagene kan du beholde slik de er, ikke noe å bytte ut for. Men bakre bærearmsforinger kan du med fordel bytte til E30M3 foringer. Dette er rimelige modifikasjoner som gjør mye med bilen. Gå så langt ned på profilen på felgene som mmulig, dette gjør sitt til at du får en følelse av bedre bakkekontakt (jeg tenker da så "lave" dekk som mulig) Bærearmsforinger skal bestilles Hvilken felg og dekkdim er ideelt? Forstår hva du mener. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pelton Skrevet August 29, 2009 Share Skrevet August 29, 2009 Lag rat look Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet August 29, 2009 Share Skrevet August 29, 2009 Velg den dekkbredden du selv vil ha på 17" tommerene. Men litt dekkstrekk forran og mindre dekkstrekk bak, det er pent uansett felg bredde. Og velg da den laveste profilen du kan utifra dekkbredden du vil ha (og fortsatt holde deg innenfor 5% regelen). 17" er pent på E30 og ikke av det værste, mtp at man har fortsatt litt gummi, selvom man har "lavest profil utifra dekkebredde". Og kjøpe nye felger til budsjettet du har valgt, det ville jeg ikke gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet August 30, 2009 Forfatter Share Skrevet August 30, 2009 Okey. Skal sjekke på bruktmarkedet dog, om jeg finner et pent sett så skal jeg ha det Hva anbefales av bremser da? Oppgradere til 325 bremser, oppgradere klosser og skiver eller noe annet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
635csi Skrevet August 30, 2009 Share Skrevet August 30, 2009 Nå har det vel seg sånn at du allerede har 325 understell siden alle touringer er levert originalt med det, men du kan jo sikkert oppgradere litt likevel dersom du synd de er litt slappe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet August 30, 2009 Forfatter Share Skrevet August 30, 2009 Nå har det vel seg sånn at du allerede har 325 understell siden alle touringer er levert originalt med det, men du kan jo sikkert oppgradere litt likevel dersom du synd de er litt slappe Det visste jeg ikke! Dette med felger og "passform" har jeg aldri skjønt, men før hadde jeg en C-klasse og fikk overført felgene fra den til en E-klasse jeg kjøpte senere. Kan jeg da kjøpe et sett med skikkelige felger til E30en, og ta med det videre til E34 senere (skal ha E34 Touring når denne begynner å takke for seg)? 18" blir for stort for en så liten bil...? Evt noen som har bilder med E30 Touring med 18"? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRIFTER Skrevet August 30, 2009 Share Skrevet August 30, 2009 å bruke felger fra e30 på e34 går IKKE! det er boltsirkel 4x100 på e30 og 5x120 på e34 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet August 30, 2009 Forfatter Share Skrevet August 30, 2009 Ok, da er det bekrefta. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet August 30, 2009 Share Skrevet August 30, 2009 Her står det info om boltesirkel, innpress osv- Mange som bruker 4x100 http://www.darklight.no/boltesirkel/ Her er Fliid's med 18' Alpina Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fliid Skrevet August 30, 2009 Share Skrevet August 30, 2009 Skal du oppgradere bremser, så kjøper du borrede å slissede skiver og kjører på orginale klosser. Det er godt nok i massevis. 18" er ikke for stort, mener jeg. : ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet August 30, 2009 Forfatter Share Skrevet August 30, 2009 Nei, var visst ikke for stort med 18". Kan sjekke slissede skiver Den svarte Touringen er slik jeg ønsker min var. Nydelige felger og riktig farge på bilen!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå