Jump to content

Hvilken modifiseringer ville du gjort først med E30 Touring?


noekult
 Share

Recommended Posts

Var å grisekjørte litt (til den grad det går ann å tyne den stakkars slitne motoren og det slitte understellet, og dakar girkasse også!) og kom til å tenke på at jeg vil ikke selge bilen likevel, men heller gjøre lette "must do" modifiseringer i stedet og ha den ett år til +/-.

Utseendemessig er bilen mørbanket, med kallenavnet Scarface pga svært arr som bilen har fra forrige eiers "bomtur" under en bom! Men den er tøff... Og jeg er i glad i'n, selv om det er langt fra det dyreste kjøretøyet mitt.

1) Har lettmetallfelger på plass, men gummien er dårlig. Hva slags dekk anbefales til gatebruk? Felgene er 17", men hvis resten av dekkstørrelsen er ett must å vite for å gi anbefaling så skal jeg komme tilbake til det.

2) Rimelig og komplette TÜV godkjente fjærer/dempere å anbefale? Antar at bilens dempere har fått kjørt seg...

3) Krengningshemmere og slikt? Hvor får jeg kjøpt stæsj som strammer opp karrosseriet/chassis? Eller holder det med nytt fjær/dempersett?

4) Effekt tror jeg neppe er noe poeng å gjøre med. Jeg liker å tro at jeg klarer å tyne det bilen klarer av power på bykjøring i Oslo uansett, holder i bøttevis... Eller er det lett/billig (under 10k) å bytte ut til 325 motor? Det frister, selvsagt.....................

5) Bremsing. Er det bare å plukke opp Greenstuff klosser eller er det andre tips? Faktisk ganske greie bremser nå, men jeg er bremsefanatiker så litt kraftigere bit før svingen hadde vært ganske bra...

Annet?

Bilen skal ikke banekjøres. Bilen skal ikke settes på utstilling. Bilen skal bare ha hensikten å være schitzel express :)

Tenkte å bruke 10-15.000 kr. MAX...

1990 E30 318i Touring (manuell girkasse)

Link to comment
Share on other sites

Skal knipse par stk nå og legge ut senere i natt, har ingen faktisk :) Har egentlig ikke lyst til å investere i nytt felgsett, men heller bare bytte gummien. Men skikkelige, tyske kvalitetsfelger med kant er pornooo... Å nei, mod bug i sikte!

Link to comment
Share on other sites

Nye fjører å dempere (Helst trykkjusterbare i REbound. Gule Koni f.eks, men det koster) gjør mye med følelsen av bilen. Stabstagene kan du beholde slik de er, ikke noe å bytte ut for. Men bakre bærearmsforinger kan du med fordel bytte til E30M3 foringer. Dette er rimelige modifikasjoner som gjør mye med bilen. Gå så langt ned på profilen på felgene som mmulig, dette gjør sitt til at du får en følelse av bedre bakkekontakt (jeg tenker da så "lave" dekk som mulig)

Link to comment
Share on other sites

Nye fjører å dempere (Helst trykkjusterbare i REbound. Gule Koni f.eks, men det koster) gjør mye med følelsen av bilen. Stabstagene kan du beholde slik de er, ikke noe å bytte ut for. Men bakre bærearmsforinger kan du med fordel bytte til E30M3 foringer. Dette er rimelige modifikasjoner som gjør mye med bilen. Gå så langt ned på profilen på felgene som mmulig, dette gjør sitt til at du får en følelse av bedre bakkekontakt (jeg tenker da så "lave" dekk som mulig)

Bærearmsforinger skal bestilles :) Hvilken felg og dekkdim er ideelt? Forstår hva du mener.

Link to comment
Share on other sites

Velg den dekkbredden du selv vil ha på 17" tommerene. Men litt dekkstrekk forran og mindre dekkstrekk bak, det er pent uansett felg bredde. Og velg da den laveste profilen du kan utifra dekkbredden du vil ha (og fortsatt holde deg innenfor 5% regelen). 17" er pent på E30 og ikke av det værste, mtp at man har fortsatt litt gummi, selvom man har "lavest profil utifra dekkebredde". Og kjøpe nye felger til budsjettet du har valgt, det ville jeg ikke gjort.

Link to comment
Share on other sites

Nå har det vel seg sånn at du allerede har 325 understell siden alle touringer er levert originalt med det, men du kan jo sikkert oppgradere litt likevel dersom du synd de er litt slappe :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har det vel seg sånn at du allerede har 325 understell siden alle touringer er levert originalt med det, men du kan jo sikkert oppgradere litt likevel dersom du synd de er litt slappe :)

Det visste jeg ikke!

Dette med felger og "passform" har jeg aldri skjønt, men før hadde jeg en C-klasse og fikk overført felgene fra den til en E-klasse jeg kjøpte senere. Kan jeg da kjøpe et sett med skikkelige felger til E30en, og ta med det videre til E34 senere (skal ha E34 Touring når denne begynner å takke for seg)?

18" blir for stort for en så liten bil...? Evt noen som har bilder med E30 Touring med 18"?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...