Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

300hjulhk fikk jeg på en original M50B25. Eller 290 da, men med litt mindre overlapp på kammene, så hadde jeg nok passert 300 lett...

Og du trenger ikke SC61/62 for 300whp. Du bør kjøpe den turboen som gir mest for pengene, uten å være for stor slik at man får unødig turbolag. Hjelper ikke å ha en bil som eksploderer på 6000rpm og så har man turtallsperre på 7000rpm :wink:

Og når du kjøper wastegate, så må du tenke på to ting, om du skal ha mye turbotrykk eller lite turbotrykk. Jo mer turbotrykk du skal ha, jo mindre wastegate trenger du, siden det er mindre eksos som skal blødes vekk.

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
300hjulhk fikk jeg på en original M50B25. Eller 290 da, men med litt mindre overlapp på kammene, så hadde jeg nok passert 300 lett...

Og du trenger ikke SC61/62 for 300whp. Du bør kjøpe den turboen som gir mest for pengene, uten å være for stor slik at man får unødig turbolag. Hjelper ikke å ha en bil som eksploderer på 6000rpm og så har man turtallsperre på 7000rpm :wink:

Og når du kjøper wastegate, så må du tenke på to ting, om du skal ha mye turbotrykk eller lite turbotrykk. Jo mer turbotrykk du skal ha, jo mindre wastegate trenger du, siden det er mindre eksos som skal blødes vekk.

Takk for råd ;)

Er det da driftsikre hester man kan leke litt med? Eller hester hvor jeg må tenke på om utstyret holder?

Oki, det med størrelsen på wastegaten trodde jeg var omvendt jeg.. hehe

Har du noen forslag til turbo og wastegate da?

Har ikke store peilingen på dette, så bare leter rundt jeg nå, og samtidig spør om råd her inne ;)

Skrevet

låner denne litt. (sikkert relevant for trådstarter)

finnes det noe oppsett til m50b28 med passende kompressjon til turbomating?

og hva er grei kompresjon til overlading?

ser det er flere som er helt nede i 8:1, finnes det bunndrag i det hele tatt da?

Skrevet

Takk for råd ;)

Er det da driftsikre hester man kan leke litt med? Eller hester hvor jeg må tenke på om utstyret holder?

Oki, det med størrelsen på wastegaten trodde jeg var omvendt jeg.. hehe

Har du noen forslag til turbo og wastegate da?

Har ikke store peilingen på dette, så bare leter rundt jeg nå, og samtidig spør om råd her inne ;)

Nemo problemo. Med skikkelig mapping, så holder en original M50B25, 300hk på hjul all day. Jeg har brukt min ganske heftig, og ladet blant annet 1.5bar på en original motor, med kun 0.3mm tykkere pakning, og arp bolter :wink:

Du må jo tenke slik at jo mer turbotrykk du har, jo fortere spinner turboen, jo mer drivkraft trenger den, og mindre eksos som skal blødes vekk :wink:

Spørs om penger er noe krav da. En precision oljekjølt turbo i størrelsesorden 400-450hk burde gi et greit resultat og er billig. Har selv en 565hk turbo fra precision, som lader rundt 4000rpm på en umappet motor. Men drar til 7500rpm da :wink:

320it: Spørs hvor mye du skal overlade det. Men du kan som regel lade 0.6-0.7bar på en original motor. Og da får du jo hentet ut en del. Spørs hvor mye effekt du er ute etter.

Skrevet

Er jo ALLTID slik at når man først begynner med dette så nøyer man seg ikke med 300 hk, så hvorfor ikke kjøpe en turbo som er god for mere?

sc61 og sc62 gir MYE for pengene og er ikke noe problem med 300 hk på en slik turbo evt med litt mindre eksoshus så bytte dette ut til større da men skal ha mere effekt.

En sc61/sc62 vil ikke ha toppeffekt på 6000 omd men kansje ved 3500/4000 omd (min sc62 gir fult ladetrykk litt over 4000 omd 1,7bar) Dette på 2,5 12v

Liten/stor wastegate er jo ikke noe problem med en 50mm å lade 1 bar i hvertfall ikke vis den er justerbar evt med ekstra fjærer.

Skrevet
låner denne litt. (sikkert relevant for trådstarter)

finnes det noe oppsett til m50b28 med passende kompressjon til turbomating?

og hva er grei kompresjon til overlading?

ser det er flere som er helt nede i 8:1, finnes det bunndrag i det hele tatt da?

Jeg har en 2.8l med 8:1 i komp og jeg har meget bra register med SC61 .82 ar turbon. Kan absolutt anbefale den!

Legger ut mine bremsepapirer fra PBC Auto (Christer Halvorsen). Jeg fikk dog aldri effekten jeg var ute etter da innsuget sprakk. Så er derfor jeg ikke fikk over 436hk på hjula. Dette var også første sweapet Christer tok, så var bare grovmappet.

i51tr5lxypophaylqxqt.jpg

Skrevet

ingen som vet om det finnes en "oppskrift" med bmw deler for å få passe komp til turbo?

328 veiv, stempler, og råder, i 325 blokk gir vell litt i overkant mye.

Skrevet

Er bedre å ha en litt for stor wg enn en litt for liten. Har man for liten vil man få "boost creep" altså trykket øker uten man vil det.

Har men en stor feks 50mm slipper man det problemet. At stor WG kan gi mindre trykk er jo sant. Men å få høyere trykk er jo verdens minste problem, enten ved kraftigere fjær eller ved en bleedventil. Aller best og det som bør gjøres er å styre trykket med datasprutet.

Skrevet

Er jo ALLTID slik at når man først begynner med dette så nøyer man seg ikke med 300 hk, så hvorfor ikke kjøpe en turbo som er god for mere?

sc61 og sc62 gir MYE for pengene og er ikke noe problem med 300 hk på en slik turbo evt med litt mindre eksoshus så bytte dette ut til større da men skal ha mere effekt.

En sc61/sc62 vil ikke ha toppeffekt på 6000 omd men kansje ved 3500/4000 omd (min sc62 gir fult ladetrykk litt over 4000 omd 1,7bar) Dette på 2,5 12v

Liten/stor wastegate er jo ikke noe problem med en 50mm å lade 1 bar i hvertfall ikke vis den er justerbar evt med ekstra fjærer.

Igjen så baserer jeg uttalelsene mine på ønskene til den aktuelle personen. Om man skal tenke sånn,så kan man kjøpe seg en GT5533R med en gang, og være ferdig med det :wink:

En SC61/62 vil gjerne ha TOPPEFFEKT på 6000rpm alt etter oppsett, men ladetrykk derimot, er jeg nok enig om at kommer en del tidligere :wink:

Det er sjelden noe problem nei, men det er en generell pekepinn på om man skal velge 38mm eller 60mm wg. Jeg har aldri prøvd det i praksis, og er mange som kjører svær wg med mye trykk.

Skrevet

Kjempe flott med denne diskusjonen, var denne jeg var ute etter :) Lærer vanvittig mye av å følge med :)

Vet ikke hva som er mest riktig jeg, men har følelsen av at det kan være like greit å kjøre litt overdimensjonert, bare det ikke går ut over kjøregleden, om jeg skal kalle det det.. hehe

Så en litt for stor turbo, hvor trykket kommer tidlig høres jo veldig fristende ut! ;)

Kan nok tenkes at målet blir satt noe høyere, i og med at det kanskje blir smidde råder og stempler..

Skrevet
ingen som vet om det finnes en "oppskrift" med bmw deler for å få passe komp til turbo?

Det du skriver er jo en rein 328 motor. bare du flytter delene over i en stålblokk i stedenfor.

Jeg husker ikke helt mål i hodet, men tipper det er slik som på m20.

328 veiv, 320 råder og 325 stempler for en passe komp. Er sikkert noen som har gjort dette før og sikkert noen tråder som eksisterer.

Skrevet

Det du skriver er jo en rein 328 motor. bare du flytter delene over i en stålblokk i stedenfor.

Jeg husker ikke helt mål i hodet, men tipper det er slik som på m20.

328 veiv, 320 råder og 325 stempler for en passe komp. Er sikkert noen som har gjort dette før og sikkert noen tråder som eksisterer.

hehe. det har du helt rett i.

noen som vet om det a-dekk sier stemmer på m50?

Skrevet

Hvis det skulle bli til at jeg ikke handler meg smidde råder og stempler i første omgang, hvilke stempler burde jeg kjøpe for å få riktig komp da?

Mener å ha lest noe om IS stempler?

Skrevet

Hva slags komp vil du ha? Skal du kjøre på bensin eller sprit?

VAC Motorsport har vel smide CP stempler og Eagle råder inne på lager. Vil annbefale deg å evt handla nå som dollaren er så lav!

Skrevet

Hadde tenkt meg komp på 8.0:1 eller noe deromkring. Mener å ha lest at det er bra komp til turbobygg..

Skal kjøre på bensin.

Driver å prater med Steve Nelson på racetep nå ang råder og stempler..

Hadde helt klart vært best å handle fra utlandet nå, men får se hva pengene strekker til nå i første omgang ;) hehe

Er bare litt usikker på om jeg skal bygge på original bunndel og oppgradere den senere. Men det beste hadde jo vært å kjørt på med smidd innmat med en gang.

Er det noe vits til mitt effektmål med forsterka lager i bunndelen, når jeg skal ha ca 8.0:1 i komp og satser på rundt 350whp?

Har lest om flere som bruker dobble innsugskammer i toppen, er det mye å hente ved å gjøre dette?

har også lest noe om Schrick innsugskam, regner med at den har litt å si.

Men vil toppen begrense effekten veldig om den er original?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...