Gå til innhold

M5 motor i e36?

AlXz
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan det blir med plass?

Er det mye som må til for å få denne nedi?

Likt som en annen e34 motor i e36?

Bunnpanne, oljesil, peilepinnerør, motorfester, grenrør, osv.. ?

Hvordan er det med effekt her i fodhold til hva andre e36 er levert med?

Tenker da på om det kan være noen mulighet til å få dette godkjent ombygd?

Thx :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få det godkjent, må du vel kunne dokumentere at karosseriet er typegodkjent med like mye, eller mer krefter enn hva du vil sette i bilen. (Alpina har vel noen slike modeller?) Ellers må jo alt av understell og bremser osv, følge opp..

s38b36 (3,6liter) eller s38b38 (3,8)liter. omtales motorene som kom i m5 som.

Jeg googlet "Would an E34 M5 engine fit into an E36?"

Og første linken jeg fikk opp, hadde dette som svar:

that is a very heavy motor, your car won't handle very well. in a straight line it will be great but will be a pig in corners. when i bought my M3 (E30) 3 years ago i was going to do this swap, but there were too many negatives about it for handling. the S52OBD1 conversion is what i'm going to do later on instead. much lighter than the S38

Til din orientering: s52(b32) er 3,2literen fra e36m3- med dobbel vanoz, og var lenge den første serieproduserte (bil?)motoren uten pustehjelp som hadde mer enn 100hk pr liter slagvolum (husker ikke kilden på dette- så kan hende det ikke stemmer) med sine 321hk.

Hva med å lete litt selv, istedenfor at andre må gjøre jobben for deg?

Det hører med til historien at s38blokken er lagd av stål, mens s52 er av alu- og veier derfor MYE mindre. Det er også derfor enkelte som ikke er "mainstream" når dem bygger en vanlig e34 til m5- setter i nettopp s52 motoren også, fordi den

s38b36 har 315hk, mot s52 sine 321.

Det sies også at for hver "100lbs" (50kg ca) sparer du 0,1sek på 402meteren.. Jeg vil tro det vil utgjøre en god forsjell på rundetider.

Oppsummering, s52motoren er lettere og har mer effekt på dyno og burde gi mer skyv på landeveien (den har dobbelvanoz noe jeg mener kompenserer for det s38 har ekstra slagvolum) alt i alt er det så og si ingen som setter s38 i e36.

s38 er vel også basert på m30- altså en motor som aldri har vært levert i e36- fordi den ble tenkt som for umoderne etter at s50 kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...