Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• 10 months later...
Skrevet
må vel være råeste bilen på forumet det her!

Råaste vet i fan, men ovanlig är den ju ;-).

Jag glädjer mig nog mer till Pedi's bygge! Det blir nog rååare än rååast! =). Fargen lär ju bli något i hästväg!

Coupéen ska få lite nya delar i vinter men det är mest underhåll. Jag har dock fått dit coilovers från XYZ. Inredningen ska få en översyn och upputsning. Den nya motorn måste få kolvar och stakar av modernare snitt men de skall vara av samma spec som original. Motorn som sitter i nu får en översyn och byte av diverse packningar. Har haft lite funderngar på att avyttra B7:an för en B3 BiTurbo men det är ännu bara i mitt huvud :roll:

Skrevet
Hva??

Selge B7en??

Da får du iallefall sende meg en melding, Michael...

Det skall jag göra. :wink:.

Lite fakta kanske kan vara kul.

B7 Turbo Coupé version E24/1 tillverkades endast i 110 exemplar. Det fanns en modell (med den korta stötfångaren bak) som hade tillägget "S", alltså B7S. Den tillverkades i 30 ex.

Min B7 tillhör den senare modellen som använder samma chassi som BMW E28. Dessa värderas högre då de är ovanligare än den E12-baserade versionen men de är också mindre rostangripna än tidigare bilar. Totalt tillverkades E24/1 B7 Turbo i 130 exemplar men de sista 20 var med katalysator samt att de hade en annan inredning och kjolpaket.

Även med dagens mått så är dessa bilar våldsamt snabba. Jag har bland annat lyckats "hänga av" en ny V10 BMW M5 på motorvägen. Dock endast i acc från 100 km/h tills M5-ägaren släppte av i XXX-km/h ;-). Det var nog lite pinsamt. Troligtvis så har dessa gamla B7:or mer hästkrafter än Alpina uppgav. Min gamla B7 E28 bromsades till 345hk och inte 300 som den skulle ha. Min nuvarande coupé skall ha 330hk vid 0.8 bar men nuvarande laddtryck är ca 1.1 bar. OBS! Den digitala mätaren visar bara upp till 2.1 bar= 1bar atmosfärstryck + 1.1 bar övertryck. Om man laddar mer så syns inte detta och wastegaten kan skena (löpa amok).

Vid ett test i frankrike med Coupé #15 (min är #22) så uppmättes en hastighet av 285km/h. Jag har uppnått 280km/h med min på Autobahn vilket var mer en skräckupplevelse än en spa-känsla. Teknikens värld testade en E28 B7 Turbo (som fortfarande finns i Sverige) 0-100km/h. Resultatet var långt ifrån vad Alpina uppgav, nämligen 4.85s... och här finns det ingen antispinn! =).

Jag måste även höja en varningens finger för att få åka med i en sådan här gamal klassiker. Första gången jag åkte en var 1999. 10 år senare så köpte jag samma bil. Känslan av att glida uppför skinnryggstödet då över 500Nm släpps loss är förbannat trevligt! Självklart så överdriver jag en hel del, men det skall påpekas att dessa bilarna tillhör en svunnen era då andra bilar var mer av dinosaurieart. Bilar som Ferrari Testarossa och Porsche 928S blev frånåkta av "familjebilen" E28 B7 Turbo, då världens snabbaste serietillverkade sedan!

:D

Skrevet

Vekslingskursen mellom tyske mark og norske kroner var i 2001 gjennomsnittlig på 4,11766 kroner per mark.

120.000 * 4,11766 = 494119,2

Tipper det var MYE penger på den tiden! :D

Fantastisk flott bil da! :applause:

Å ikke selg den [-X

Skrevet
Vekslingskursen mellom tyske mark og norske kroner var i 2001 gjennomsnittlig på 4,11766 kroner per mark.

120.000 * 4,11766 = 494119,2

Tipper det var MYE penger på den tiden! :D

Fantastisk flott bil da! :applause:

Å ikke selg den [-X

Takk för de siffrorna! Jag har försökt att hitta växlingskursen från den tiden tidigare men inte lyckats.

Jag vet inte vad de är värda idag eftersom de är väldigt ovanliga så man ser ingen coupé till salu så ofta. Vet att #15 såldes för 48 000 Euro för något år sedan och att #27 såldes för runt 44 000 Euro. Skulle min säljas idag så kommer den ju knappast att vara billig i alla fall, men de priserna var nog i överkant! :wink:

• 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...