Gå til innhold

E39 520 '97 Problem med at motoren går varm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 520 E39 1997 modell som har gått 149,000 km. Jeg har hatt den i litt mer enn to år. Den har stort sett vært helt suveren, har bare byttet slitedeler i tillegg til abs-sensor og en dembper i bakluken. Har fulgt alle servicer.

I det siste har jeg hatt et par episoder hvor bilen går tilsynelatende fort varm. Merket det først for to uker siden, hvor bilen min gikk varm i en oppover bakke. Fant ut at jeg kanskje hadde litt lite kjølevæske, så jeg kjøpte mer og fyllte på. Da sank motortemperaturen etterhvert. Jeg hadde selvsagt ikke bilen i gang, og stoppet den med en gang nålen gikk på rød.

Da jeg skulle dra ville ikke bilen starte. Det bare "klikket" og lampene i dashbordet blinket. Jeg hadde ikke annen mulighet enn å ringe NAF, og de kom, koblet til kablene og startet bilen. Han hadde ingen forklaring på kjøleproblemet, men sa at jeg burde bytte batteri. (noe jeg ikke enda har gjort) Temperaturen hadde nå sunket til det normale, og han prøvde å gasse og få motoren varm igjen, uten at han klarte det.

I dag, tre uker senere fikk jeg samme problemet igjen. Bilen ville ikke starte, lampene i dash'en bare klikket og blinket. Ringte en venn som kom og koblet til startkabler til punktene i motorrommet og den startet fint. Kjørte meg så en lengre tur for å få ladet batteriet litt.

Jeg kom ikke særlig langt før plutselig temp nålen plutselig seilte til høyre mot rød igjen. Jeg stoppet med en gang og ventet til motoren hadde kjølt seg litt ned, og hellte på den siste resten av kjøleveske. (rød selvsagt).

Bilen ville selvsagt ikke starte igjen, så jeg ringte vennen på nytt som kom med kabler. Startet bilen og kjørte rett hjem.. temp nålen lå rett opp lenge, så plutselig skjøt den fart til høyre.. i løpet av sekunder var den nesten ved rødmerkingen. Så ga jeg litt ekstra gass, og nålen gikk litt tilbake igjen, da jeg kom på et strekke svingte den sakte mot høyre igjen. Jeg klarte å balansere den rett til venstre for rødmerkingen en stund, før jeg kjørte over noen fartsdumper, og da gikk den helt til høyre, og begynte å lyse.

Har skaffet nytt batteri som står til lading nå. Men jeg synes det er så merkelig at strømproblemet og varmeproblemet skjer nesten samtidig.

Skrevet

De bilene nekter å starte hvis batteriet er dårlig. Prøver ikke å kinne en gang. Mål ladespenning, hvilespenning og tapping. :wink:

Ang. vannproblemet lukter det vannpumpe og/eller termostat lang vei. Bytt begge da det er en svakhet på de motorene :wink:

Skrevet

Søren, ja når du sier det så mener jeg selgeren nevnte noe med vannpumpe og termostat på de bilene.

Var det ikke sånn at den nyere motoren som kom i 2001 eller noe, hadde en bedre vannpumpe og/eller termostat? Passer den på motoren min?

Har du noen formening om det er en jobb som kan gjøres hos SnapDrive likesågodt som hos Stenshagen eller Bavaria? Erfaringen min er at det er litt billigere hos SnapDrive.

Tusen takk for svaret! :)

Skrevet

Det har ihvertfall kommet oppgraderte vannpumper i stål og plast istedet for de originale som er i bakelitt.

Dette er en jobb hvilket som helst verksted skal klare. Skal ikke ta lange tida heller :wink:

Skrevet

vannpumpe og termostat bytter du enkelt selv :) må av med kjølevifta (fastnøkkel nr.32 mein eg som er links. dvs. når du står foran bilen og ser ned i motorrommet må du skru mot høgre;)) kan sitte litt så ta en annen stor fastnøkkel el. lignde å slå med. skru løs termostathus som de to store radiatorslangene går inn på, innfor der ligger termostaten. hadde jeg vært deg hadde jeg byttet termostathuset også i samme slengen, koster ikke mye. er laget av plast og kan ha blitt skjørt og vil sprekke etter en stund siden motoren har vært litt varm (sjedde på min) skru så av vannpumpa og sett på den nye. monter så alt andre i hop. så åpner du lokket på radiatoren,skrur ut begge lufteskruene helt ( en på termostathus og en rett til venstre for vannpåfylling på radiator) sørg for at bilen står plant eller med fronten litt opp,så fyller du på med kjøleveske av samme farge helt til det renner ut av lufteskruene, skru inn mens du fyller og det pipler ut rent kjølevann uten luft først på termostathus og så på radiator. så gjenstår det bare å tute og kjøre;)

Skrevet

Kommer helt an på hva som er på bilen fra før. Kan ha vært bytta til rød.

Å blande er ikke heldig. Har du gjort dette, ta å spyl gjennom systemet med en hageslage e.l :wink:

Skrevet

De bilene er dessuten utrolig følsomme på luft i kjølesystemet.

Min anbefaling er å skru av begge lufteskruene på kjølesystemet ( en på radiator og en på kobling til vannpumpe ), sette bilen i en oppoverbakke med fronten vendt oppover og lufte kjølesystemet GODT.

Det fjernet varmeproblemet på min bil.

Skrevet

Takk for mange gode tips :) Systemet ble luftet av han fyren ifra Naf, men bilen sto ikke akkurat i en oppoverbakke. Men skal prøve det.

Ang rød kjøleveske, han jeg pratet med på bensinstasjonen hadde en Bmw, og han mente jeg skulle ha rød. Jeg ringte verkstedet på Stenshagen for sikkerhets skyld, og de sa også at jeg skulle ha rød kjøleeske.

Jeg vet da søren hva som var oppi der fra før, men den virket blank. Fyren ifra Naf sa at det var så utblandet, det var derfor det var blankt, så han mente jeg ikke trengte å vanne ut den røde kjølevesken jeg kjøpte.

Er du sikker på at det er blå eller grønn som skal brukes, Semmern?

Skrevet

Og en ting til.. det ser ut som noe har sprutet opp på noen av plastdekslene nær radiatoren. Trodde først plasten hadde smeltet, men fyren ifra Naf sa det så ut som det var en slags veske som hadde sprutet på det. Så litt sånn.. brunt ut.

Kanskje jeg har en lekkaskje i systemet og..? Det er litt merkelig, fordi nivået har ikke sunket siden jeg fyllte på for noen uker siden.

Skrevet

Jeg har alltid brukt blå ihvertfall, i begge BMWene mine, og har flere ganger hørt at man ikke skal bruke rød. Ihvertfall skal man ikke blande, da reagerer de og danner en tykk guffe som kan tette systemet.

Skrevet

Det første som slo meg var lekasje siden du fylte på litt og tempraturen sank igjen. Sjekk alle slangeklemmer! Nesten alle mine slangeklemmer var løse. Sjekk for lekasje når motoren er varm og gjerne gi litt gass for å øke trykket.. Er ofte vanskelig å finne små lekasjer! Kan være systemet holder tett i perioder siden vannet ikke har sunket.

Skrevet
Bilen ville selvsagt ikke starte igjen, så jeg ringte vennen på nytt som kom med kabler. Startet bilen og kjørte rett hjem.. temp nålen lå rett opp lenge, så plutselig skjøt den fart til høyre.. i løpet av sekunder var den nesten ved rødmerkingen. Så ga jeg litt ekstra gass, og nålen gikk litt tilbake igjen, da jeg kom på et strekke svingte den sakte mot høyre igjen. Jeg klarte å balansere den rett til venstre for rødmerkingen en stund, før jeg kjørte over noen fartsdumper, og da gikk den helt til høyre, og begynte å lyse.

Har hatt samme problemet selv, rus den til 2-3 tusen når den nærmer seg rødt så faller den.

Først trudde jeg det var termostaten som var tett så byttet den. Viste seg at fjæra på termostaten var stiv som en kølle så det hjalp å bytte den.

Men problemet kom også tilbake senere, har vist seg nå at den lekker litt vann et eller annet fantastisk sted. Har ikke orka å sjekke og slenger heller på 2dl i uka. Skal hive den på bukk og se hvor det drypper en dag jeg orker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...