Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
- Ja, hvem av oss er det da som IKKE kan få inndratt førerkortet opptil flere ganger daglig?...

I denne saken kan det se ut som om trådstarter risikerer inndragning i 6 - 12 måneder som er normen "når uaktsom kjøring, eventuelt kombinert med for høy hastighet etter forholdene, har ført til utforkjøring" som det så vakkert heter...

Det jeg har påstått hele tiden.. :roll:

Saken jeg nevnte over om ambulansesjåføren over kan jo være verdt en referanse ift straffeutmåling i denne saken....(kjennelse avsagt i april i år). Virker som om det ikke er helt samsvar mellom instruks og rettspraksis her.

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

viser seg at jeg ikke hade prikker, da jeg ble målt 85 km/t i 70en og hadde jeg hatt 1kmt raskere hadde jeg hatt prikk på førerkortet

Skrevet

Søk litt om emnet og du finner en del om del. Limer inn et innlegg jeg skrev for et år siden, et av mange... Endret litt på det så det passet din sak.

Gadd ikke lese alle innleggene her, men det er aldri lurt å "legge seg flat"

Har desverre noen dyre erfaringer rundt dette emnet og du har ingenting å tjene på å "spille på lag".

Det er mange ledd ifra han som fysisk tar deg frem til juristen som til slutt avgjør politiets krav til straff ovenfor deg. At du spiller kompis ovenfor UP driter juristen mildt sagt i. Han forholder seg kun til lignende saker og gir straff utifra det. Er jo ikke sånn at det står i politimannens rapport , "..men han godtok på stedet og var veldig hyggelig.." hvor juristen deretter komenterer,"... jamen da stiller det seg i et annet lys".. Tror jeg har skrevet 20 innlegg angående dette temaet de siste åren, og blir like forbauset over de rådene enkelte kommer med. Virker som om det er en urnorsk nedarvet naiv holdning om at man kun trenger å godta alt for da ordner det seg.

Faktum er at om du skriver under og godtar trenger de ingen andre bevis. Du har jo erkjent, basert på skremselspropagandaen fremmet av politimannen. At noen har anmeldt deg på den korte tiden er jo helt usannsynlig. Om det er noe hold i det han hevder så er det kun at noen har ringt inn å fortalt hva de så, som han deretter kaller en anmeldelse ovenfor deg. Og hva så de, en bil som snurret? Kan jo skje helt uprovosert men enhver det. Hva som er årsaken til det kan jo være så mangt, hva tjenestemannen tror har skjedd der og da er jo irelevant.

Så aldri skriv under på at du godtar førerkort beslag, de tar det selvsagt alikevel. Men du har mange flere rettigheter om du ikke skriver under. Først og fremst så har du krav på tilbakemelding i løpet av tre uker, overholder ikke politiet dette har du krav på å få førerkortet tilbake frem til dom i saken.

Dette gjør ikke at du trenger noen advokat, ennå. Etter dette går saken til etterforskeren, han ringer du og undersøker hvordan det går med din sak. Innbiller meg at det er i din egen interesse at han har en normal stemme og forholde seg til i saken. Deretter går saken til juristen, han lønner det seg også å ringe å komme på fornavn med. Her gjelder det å være lei seg for den "misforståelsen" som har skjedd og ha en troverdig historie om hva som "egentlig" skjedde. Dette blir ført som vinteprov ifra deg.

Til slutt går juristens påstand til forhørsretten hvor du møter opp. Her møter du uten advokat sammen med dommeren og en med dommer. Da legges saken frem i sin helhet og juristens påstand om straff/dom. Dommeren følger stort sett juristens påstand, men du får komme med innlegg som kan virke inn på den endelige dommen. Her har jeg alltid kommet meg greiere ut av det enn hva aktor/juristen ville. Men godtar du beslag har juristen(politiet) siste ordet og ikke dommeren, som stort sett er mer menneskelig enn først nevnte.

Herifra er det to alternativer, godta det forhørsretten/dommeren gir deg, eller anke saken. Anker du etter dette trenger du advokat. Godtar du er saks gangen ferdig og straffen kan begynne. Noe som er å anbefalle ellers blir alt litt mer omfattende.

Så forskjellen imellom å "legge seg flat" eller stå på krava er kun at du må møte i forhørsretten om ikke saken blir henlagt, noe som er svært vanlig for et politi med mangel på ressurser. Dette koster deg ingenting i kroner og øre. Og kan gi deg en mildere straff. Jeg har mang en historie om hvor dette har ført til henleggelse eller mildere straff. ALDRI strengere slik de hevder når du står der er livredd for å miste lappen eller verre.. Blir du dømt er det minimum 3mnd uten lappen og en kjip bot. Lykke til ;)

Skrevet
Etter å ha sett litt på instruksen for førerkortbeslag er det gitt "blanco-adgang" for en polititjenestemann å inndra førerkort. Alle situasjoner hvor følgende ikke er oppfylt kvalifiserer til beslag; "Enhver fører skal alltid ha kontroll over kjøretøyet", "førerkortbeslag kan også gjøres i de tilfeller hvor det har eller lett kunne ha oppstått situasjoner med matrielle skader eller personskader..."

- Ja, hvem av oss er det da som IKKE kan få inndratt førerkortet opptil flere ganger daglig?...

I denne saken kan det se ut som om trådstarter risikerer inndragning i 6 - 12 måneder som er normen "når uaktsom kjøring, eventuelt kombinert med for høy hastighet etter forholdene, har ført til utforkjøring" som det så vakkert heter...

Akkurat den tolkningen der er litt individuell....altså på en svær p-plass seint på kvelden, alene med bil og rwd.. :) Hvem vurderer at han som dekorerer asfalten ikke har "kontroll over kjøretøyet" ?

Kunne jo vært Tommy Rustad f.eks og han har vel mere kontroll enn de fleste..

Skrevet

Får si som han advokaten jeg snakket med sa den gangen jeg mistet lappen.

"det finnes tilgivelse for alt her i samfunnet, BORTSETT fra å forbryte seg i trafikken. Det er ingenting man kan gjøre som krever mindre beviser enn det, og i alle andre saker så blir ditt vitnemål vektlagt ved domsavsigelse, mens i trafikksaker kan du si hva som helst uten at det har betydning"

Skrevet

Hvordan kan han møtende bilisten har klart å anmelde forholdet på de minuttene det ok før politimannen tok de telefonene? Hvem som helst kan ringe politiet og tipse om ting og tang, men en anmeldelse skal leveres skriftlig til politiet.

UP prøver seg med slike frekkiser når de vet de ikke har en sterk sak. Det har jeg selv opplevd flere ganger. Du kan trekke samtykket til beslag når som helst og kjøre en sak på dette, men faren er nok stor for at du blir dømt uansett...

Skrevet
Etter å ha sett litt på instruksen for førerkortbeslag er det gitt "blanco-adgang" for en polititjenestemann å inndra førerkort. Alle situasjoner hvor følgende ikke er oppfylt kvalifiserer til beslag; "Enhver fører skal alltid ha kontroll over kjøretøyet", "førerkortbeslag kan også gjøres i de tilfeller hvor det har eller lett kunne ha oppstått situasjoner med matrielle skader eller personskader..."

Akkurat den tolkningen der er litt individuell....altså på en svær p-plass seint på kvelden, alene med bil og rwd.. :) Hvem vurderer at han som dekorerer asfalten ikke har "kontroll over kjøretøyet" ?

Kunne jo vært Tommy Rustad f.eks og han har vel mere kontroll enn de fleste..

Som jeg stilte spørsmål om høyere opp i tråden; hvem avgjør hva som er uaktsom kjøring? Jeg vil tro en polititjenestemann har en viss tyngde i dette spørsmålet (ref. saken i tråden mhp "forbrytelser" i trafikken ift andre forbrytelser i samfunnet). Det er vel også derfor mange ønsker en vurdering av konkrete tilfeller i en høyere rettsinstans og at en del saker blir henlagt... og uten at jeg har kjennskap til praktiseringen av forskriften mhp uaktsom kjøring, er min oppfatning at formuleringen "situasjoner hvor det lett kunne oppstått matrielle skader eller personskader" så lite konkret at den gir agang til inndragelse uansett...

Når det gjelder ditt konkrete eksempel over rammes det av § 2.5.10 ("skrensing, burn-out eller annen hensynsløs kjøring") i forskriftene med minimum anbefalt inndragningstid 3 måneder.

I et annet eksempel som nylig var opp i rettsapparatet fikk politiet medhold i lagmannsretten i inndragning av førerkortet til en sjåfør fordi vedkommende gjentatte ganger hadde spilt høy musikk og festet i helgene, noe naboene klaget på. Her viste politiet til bestemmelsen i loven om krav til "edrulig adferd" hos bilfører. (Dette er ikke for å drøfte denne saken videre, men illustrerer hvor omfattende adgangen til å inndra førerkortet er....)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...