Gå til innhold

spm ang. inndragelse av lapp (uaktsom kjøring)

axor
 Share

Anbefalte innlegg

så fort kan man miste lappen, kom ut av ei rundkjøring, ga på nokså godt utav rundkjøringen, bilen slipper. Så henter jeg den inn, men får en sinnsyk kontra. Jeg farer da over sperrelinjen til motgående kjørefelt. Ræva tar tak i molla, og slenger bilen 180 grader rundt slik at jeg blir stående med front ned mot veien igjen. Når vi har surra oss litt og er på vei til å feste tau for og dra den av vollen, så kommer jo selvfølgelig sivilen. Han sjekker førerkort o.l. Setter seg i bilen og tar et par telefoner (noe jeg følte tok ekstremt lang tid) så tar han meg med til bilen, sier at motgående bil har politianmeldt saken, så jeg ble "siktet" for uaktsom kjøring. De tok lappen min, godtok alt på stedet da han fremla det som om det bare ble verre om jeg ikke gjorde det.

Hva slags straffereaksjoner kan jeg forvente ?

hvor lenge inndrar de førerkortet og hvor stor kan jeg forvente at boten blir ?

Har 1 prikk fra før på kortet (kjørte for fort) om det er relevant, hadde lappen på prøvetid (dvs har hatt lappen i ca 6mnd)

å at jeg burde brukt hodet o.l holder jeg meg frabedt for, da jeg vet at hva jeg gjorde ikke akkuratt var ett smart trekk og jeg angrer jo selvfølgelig nå som konsekvensene dukker opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du mister vel lappen i 6mnd, pluss 1mnd fordi du hadde en prikk fra før. I tillegg blir det en jurist som avgjør boten du kommer til å få. Jeg tipper mellom 6-10 000. I tillegg kommer jo oppkjøring osv i tillegg fordi du framdeles er i prøvetiden.

Grunnen til at politimannen oppfordrer deg til å godta på stedet, er fordi han vet hvor dårlig sak de egentlig har. Ettersom det var en vanlig person som anmeldte deg, ville det blitt påstand mot påstand i en evt rettsak- (med mindre det ligger dekkspor igjen etter deg, og da har aktor bevis) og tvilen skal komme deg til gode. Grunnen til at du fikk sladd kunne du oppgitt til å være feks en katt som kom ut i veien, noe som fikk deg til å vrenge til for å unngå å treffe den.

Dessuten er det ingen anmeldelse når det er gjort over telefon. En anmeldelse må gjøres skriftlig, enten over internett? (leste om det her inne for noen dager siden) eller ved å møte personlig opp på lensmannskontoret- og fortelle alt. Dvs at møtende bil- kom ikke med annet enn en bekymringsmelding. På ride.no er det en som ble oppringt av politiet- med en "melding" om at de hadde fått 6slike på han. Uten at de kan gjøre noe som helst.. Dersom han skulle bli tatt for noe som er grovere enn et forenklet forelegg- vil det virke sjærpende på han..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er klart dem tar det alikevell! men om du ikke godtar, og det tar over 3 uker uten at de har fått noe ut av saken kan du dra å hente det igjen.

Nå kan det ta lang tid før dem i det heletatt gidder å se på saken.

Og er tvilsomt at de ville fått noe ut av det om du ikke hadde samtykka uansett, hvertfall ifølge det du skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om jeg ikke godtar dette og det blir liggende i over 3 uker, så er hele saken ute av verden ? siden jeg da nekter, kan dette få resten av utfallet til og lbi "enda mer negativt"

Siden jeg allerede forklarte meg til politimannen så blir vel ikke det så bra og endre historie, asfalten var våt og jeg stod på 4 stive hjul så vet ikke om bremsespor annet enn at det var noen gode spor når jeg snurra rundt i molla, han sjekka også mønster på bil og det var ok sa han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo en godt traffikert vei så er sikkert nok av vitner..

Men nekter jeg at dem tar lappen, vil det da bli rettsak?

og hva skjer etter 3 uker og ingenting har skjedd?

Når dommen kommer, så teller den fremdeles fra den dag det skjedde, selv om jeg nekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det "samme" 17 mai i år...

Jeg godtok ikke, var i rettsmøte og de ga politet lov til å beholde det til 4 september.. har nå blitt satt ny dato , 14 september.. dvs det har gått 4 mnd og de har enda ikke klart å bestemme hvor lenge jeg er nødt til å sykle....

Potetnorge my ass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skulle være så uheldig å kjøre av veien av en eller anen grunn ,er det klart at man prøvde å svinge unna et dyr som løp over veien.Hvis ikke kan di ta førerkortet pga u aktsom kjøring.Har selv aldrig mistet førerkortet for dette da sakene begge ganger har blit henlagt pga bevisets stilling ,selv om det den ene gangen var 2 politimenn i bilen som så meg kjøre alt for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ville jeg sjekket regelverket rundt politiets adgang til å inndra førerkortet i dette tilfellet. Uansett kan du når som helst trekke tilbake ditt samtykke om inndragning og da har politiet 3 uker på å fremme saken for rettsapparatet. Dersom de vinner fram her, kan du nok regne med at retten vil "legge på litt ekstra" i straffeutmålingen som takk for hjelpen for at du bryr dem....i tillegg kommer saksomkostninger.

Men som sagt ville jeg sjekket grunnlaget for inndragningen, og dersom det virker tynt, hadde jeg vurdert å trekke tilbake samtykket. Det finnes helt sikkert lignende saker du kan studere (søk på lovdata.no).

Personlig er jeg overrasket over at politiet kan inndra førerkortet nærmest etter eget forgodtbefinnende og det er vel kanskje derfor en del saker også blir henlagt...

Det at motgående bil i dette tilfellet har anmeldt saken betyr også at du kan be om å få se anmeldelsen og vurdere om dette virkelig var uaktsom kjøring (hvor langt unna var motgående bil osv). Dersom politiet ikke var tilstede da dette skjedde kan dette egentlig bli påstand mot påstand ettersom du kunne ha "snurret ferdig" før motgående bil ble "innblandet"...

Men jeg er redd for at du ikke kan rette noe krav mot politiet dersom saken blir henlagt og du har vært uten førerkort i x uker...

Om du er medlem i en bilorganisasjon (f.eks. NAF) kan du jo høre om de har noe å tilføre, men de engasjerer seg muligens lite i slike saker?

Når det gjelder straffeutmåling (forutsatt at du blir "funnet skyldig"), finnes det et rundskriv for straffeutmåling som politiet har fått av Justisdepartementet og det er offentlig tilgjengelig (har ikke adressen her nå). I tillegg har politidistriktene landet rundt nå fått beskjed om å praktisere samme regler for straffeutmåling slik at reaksjonen er den samme uansett hvor i landet forholdet skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først har godtatt, og avlagt forklaring er det nok desverre forsent å lyge seg ut av det.

Nå kjenner ikke jeg til hendelsesforløpet k1t var involvert i, men det skal litt til før det blir en rettssak.

Første trinn er det en jurist som beregner etter sitt eget sjønn straffen din- utifra forklaringen til politimannen som kom på stedet.

I saken din Axor, er det kun et vitne, og det er vedkommende som ringte til politiet.

Så fremt politiet ikke har snakket med flere. Noe videre etterforsning om hva som skjedde trenger du ikke å regne med i en såpass enkel sak, om du hadde nektet eller ikke. Det ville framdeles bare vært påstand mot påstand så lenge det ikke foreligger bevis, eller 5?vitner. Jeg tror det er slik at det må 2politimenn til, eller 5vanlige personer som vitne for å kunne gi "veto", om hendelesforløp.

Jeg tipper at siden det tydeligvis kun er et vitne, og ingen bevis, ingen utrykning, ingen personskader, og ingen andre materielle skader (som politiet vet om) ville denne saken blitt henlagt, pga bevisets stilling, og du ville fått igjen lappen, uten bot- eller merke på rullebladet.

Bonden: Politiet leser hva som blir skrevet rundtom kring på nettet, og det er straffbart å avgi falsk forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye synsing her gitt..

Du kan trekke tilbake samtykket. Men du må nok belage deg på å være fotgjenger noen måneder. Det du tjener på å trekke samtykket er at de må fremme saken for rettsapparatet innen 3 uker. Da vil de avgjøre om politiet har en sak, og deretter avgjort om du får den igjen eller om de skal fortsette beslaget.

At en luring er oppe ikke ville godtatt beslaget hjelper ingenting, det var uforsvarlig å gjøre slikt. Å derfor kan de faktisk ta sertifikatet. Men med mindre det ikke ble større materielle skader, så kan du faktisk håpe på 3-4 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye synsing her gitt..

At en luring er oppe ikke ville godtatt beslaget hjelper ingenting, det var uforsvarlig å gjøre slikt. Å derfor kan de faktisk ta sertifikatet. Men med mindre det ikke ble større materielle skader, så kan du faktisk håpe på 3-4 mnd.

Jeg nekter å tro at du aldri har vært i en "nærepå" situasjon, eller en faktisk smell- som følge av uerfarenhet/uflaks/dårlig impulskontroll.. Dessuten frabedte trådstarter seg slike kommentarer. Han innrømmet i det minste at han hadde gjort noe galt- og valgte å stå for det han gjorde, samtidig som han ikke prøver å unnskylde seg, så syns jeg du skal respekter han for det.

Og synsingen kommer av at trådstarter spør hva han kan forvente seg av straff- og jeg svarer med hva jeg tror kommer til å skje, ettersom dette ikke er første historien jeg hører om hvor noen har mistet lappen pga uforsvarlig kjøring.

Dessuten synser du selv..

Hadde politiet sett deg få sleng på bilen, men at du hentet den inn igjen noen lunde kontrollert- hadde du nok kanskje fått 3-4mnd. Men siden det gikk som det gikk- får du sannsynligvis mer.. I tillegg kommer antall oppsparte prikker som tillegg. 1mnd for hver prikk. Jeg mener også crzywiz, at det er bedre å ikke gi han forhåpninger om å få lappen igjen tidlig, da det er bedre å få en positiv nyhet, enn en negativ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttaler meg fra erfaring. Jeg gikk på en smell når jeg var 18. Da fikk jeg 6mnd uten sertifikat, og juristen leste strafferammen til meg.

"Uaktsom kjøring med store materielle skader" 6-12 mnd. Mens 2 bekjente som begge spant\herja noe ala trådstarter, fikk 3-4.

Det er nok en risikovurdering juristen tar i hvert enkelt tilfelle.

Og til slutt, jeg rettet ikke min kommentar til trådstarter. Men til luringen under som indirekte mener at denne episoden bare er en bagatell som ikke er grunnlag for beslag. Jeg deler samme syn som trådstarter, og vet selv hvordan den situasjonen føles :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...