Jholmseth Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Heisann! Min e34 520i 1992 mod. med en m50b20 motor har begynt å jage på turtallet. Dette skjer etterhvert som motoren får arbeidstemperatur. Går helt fint når motoren er kald. Den går også en stund fint mens motoren er varm, men etter en stund begynner det. Ligger å jager mellom 500-1000rpm på det verste. Har gått over med startgass, så tviler på falskluft. Skal sies at jeg har nettopp montert et aliminiums-luftfilter fra biltema. Men bilen står uten skilter så den er ikke kjørt noe etter at jeg satt på filteret. Men jagingen har startet etter det. Mistenker lmm, men den er dyr så skulle ha funnet ut om det faktisk er den. går det ann å rense den med lmm spray fra crc? Av å til dør den helt ut.
Breitling Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Fjern filteret, ingen LMM´r liker åpne luftfilter. Trådene i LMM måler antall luftmolekyer som passerer, men hvis det kommer f.eks små sandkorn og treffer trådene, kan de bli ødelagte og bilen går i nødmodus. Holder en knapp på at LMM har tatt kveld, men garanterer ingenting. Litt merkelig at dette skjer når motor har nådd driftstemp, så dette kan tyde på defekt lambda også, da denne trenger eksostemperatur for å bli aktivert. Brukt prøve/feile-metoden så finner du ut av ting
Breitling Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Ser du er fra Narvik, send meg evt en PM så kan jeg hjelpe å feilsøke hvis du ikke finner ut av ting. Har vært mye plaga med LMM/lambda på min bil også
Jholmseth Skrevet September 7, 2009 Forfatter Skrevet September 7, 2009 Har prøvd å koble fra kontakten(?) til lmm og da stopper bilen rett etterpå. Tyder ikke det på at lmm er i orden? Vet ikke jeg. Takk for det, tar kontakt om ikke ting løser seg. Bilen står forøvrig i Ballangen uten skilt. Den har ingen problemer på andre turtall. Kun tomgang.
Breitling Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Tyder på at LMM er i orden ja, du kan prøve å dobbeltskjekke dette ved å få hjelp av en kamerat. Fjern luftfilteret slik at du ser rett inn til trådene i LMM, bilen må være varm. Be kameraten å slå av tenningen, og etter en 3-4 sekunder skal trådene "gløde" opp en kort stund. Gjør de det så skal LMM være i orden. Det andre som kan være i veien er, som jeg nevnte, lambdasensor (02-sensor). Står festet i fremkant av eksosanlegget. Har du prøvd å nappe ut denne kontakten mens bilen går?? EDIT:skriveleif
Jholmseth Skrevet September 7, 2009 Forfatter Skrevet September 7, 2009 Skal prøve det! Nei, hvor er kontakten til lambdasonden?
jensemann23 Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 bilen må også ruses over 3000 rpm litt, ellers vil ikke tråden gløde.
Breitling Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 det ser du når du ligg under bilen...en kabel på ca 30-40 cm så ser du hurtigkoblinga
Jholmseth Skrevet September 7, 2009 Forfatter Skrevet September 7, 2009 Takk gutter! Skal testes. Haster litt nå å få bilen klar
dr.felix Skrevet September 8, 2009 Skrevet September 8, 2009 du har ikke vurdert å sette på orginale luftfilteret igjen for å se om den blir grei da? bare sånn før du går til innkjøp av deler som tilsynelatende kan være i orden....
Jholmseth Skrevet September 8, 2009 Forfatter Skrevet September 8, 2009 Jo, skal være helt sikker på at det for eks. er lmm som er problemet før jeg kjøper en helt ny dyr.
gisse Skrevet September 9, 2009 Skrevet September 9, 2009 du har 2 slanger som går opp i org luftboxen på den motoren, som har en slaks motstand jeg holder på og sette i samme motor i en is. som ikke luft filter boxen passer i på grun av festet må lenger opp. da la jeg merke til dette, har du slangene løst? kan vel dette bli et problem, tror den ene slangen går opp mot tomgangs regulatoren.
Jholmseth Skrevet September 10, 2009 Forfatter Skrevet September 10, 2009 Ja, det gikk 2 slanger opp til en slags ventil eller noe, i orginal boksen. Først satt jeg 2 skruer i endene på dem og satt slangeklemmer på disse, slik at de skulle være tett. Men så begynte jeg å mistenke at dette kunne være problemet, detfor skrudde jeg løs denne "ventilen" fra orginal boksen og satt den på slangene. Uten noe forbedring. Hva er disse slangene og kan de være problemet?
Breitling Skrevet September 10, 2009 Skrevet September 10, 2009 De 2 slangene inneholder kjølevann, funksjonen er å forbygge isdannelse i luftfilterboksen når det er kaldt ute. Som nevnt ovenfor, har du forsøkt å fjerne dette "sportluftfilteret" og sette på det orginale?? Slike billigsett vil jeg sterkt fraråde deg til å bruke på BMW, da de ikke filtrerer lufta godt nok, og det kommer små partikler inn, noe som igjen ødelegger LMM og i verste fall kan føre til motorhavari. Produsenter av alle slike filter skryter jo av at du får opp mot 15HK ekstra, dette er bare bulls**t. Det eneste som skjer er at man får en grommere og styggere lyd fra bilen Vil du absolutt ha et slikt "sportsluftfilter" så kjøp et komplett Dave F.-kit, det er det eneste som duger i mine øyne.
Jholmseth Skrevet September 10, 2009 Forfatter Skrevet September 10, 2009 Ahh, ja så det var noe væske i disse slangene. Skal prøve på lørdag å sette på Orginalboksen igjen..Men er blitt helt frelst av lyden som det lager nå man gir på Har du link til et slikt filter du snakker om?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå