semmern Skrevet September 7, 2009 Share Skrevet September 7, 2009 Vannpumpen min røk forrige uke, men fikk ikke tak i alle delene før i dag. Endte opp med å bytte pumpe, termostat og termostathus, AC-rem og multirem (den mellom dynamo, svinghjul og vannpumpe). Satt alt på plass, og skulle i gang med lufting. Første gang jeg lufter en E39 faktisk. Hadde lest meg opp på alt her på forumet, pluss Haynes-boka. Slet noe helt innigranskauen med å få kjølevæsken frem til vannpumpa. Bannet og sto i i et par timer, klemte på slanger, åpnet og lukket lufteskruer, fylte på væske til jeg ble blå selv, men fikk det ikke til! Men plutselig, etter litt iherdig klemming på slanger mens en kompis konstant fylte kjølevæske så nivået holdt seg helt i toppen av tanken, kom det en skikkelig surklelyd fra motoren. Da hadde tydeligvis vannet nådd frem til pumpa, så den satt i gang sirkulasjonen. Nå er nåla i midten hele tiden, og en liten kjøretur tok kverken på de siste luftboblene, så nå har jeg full varme i alle dysene også. Herlig! Begynte å få vondt i lommeboka der jeg sto og bannet..hehe. MEN! Er det noen som har et lurt triks for å få vannet kjapt frem til pumpa etter at man har tømt hele systemet? Var tydeligvis dette som var problemet, for med en gang jeg fikk i gang pumpa var alt i skjønneste orden Hadde vært greit med noen tips her til neste gang. Må rette en stor takk til alle som har skrevet om lufting av E39 på dette forumet, jeg prøvde alle triksene, og et eller annet var det som funket til slutt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xracer Skrevet September 7, 2009 Share Skrevet September 7, 2009 Kanskje du bare var ekstremt uheldig med den luftlomma der Men som du er inne på så kan du kanskje investere i en en ekstra "cap" til ekspansjonstanken og montere en slange med trakt på slik at du får større fallhøyde. Dette kan være nok til å presse lomma ut. Uansett bør vel lufteskruen på termostaten skrues helt av slik at det blir minst mulig restriksjons på luftinga. Er sikkert mange måter å lette dette på, men betyr sikkert litt ekstra arbeid... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensemann23 Skrevet September 7, 2009 Share Skrevet September 7, 2009 gikk motoren hele tiden mens du lufta? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
semmern Skrevet September 7, 2009 Forfatter Share Skrevet September 7, 2009 gikk motoren hele tiden mens du lufta? Ikke hele tiden nei..prøvde med tenning på og vifta på 1 først, men vet ikke om det hjalp så mye.. Så motoren gikk ikke i et par timer uten kjøling nei Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ullsokk Skrevet September 7, 2009 Share Skrevet September 7, 2009 http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=105814 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet September 7, 2009 Share Skrevet September 7, 2009 Hvor var det du fylte på kjølevæske? Alt via ekspansjonstank? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
semmern Skrevet September 8, 2009 Forfatter Share Skrevet September 8, 2009 Hvor var det du fylte på kjølevæske? Alt via ekspansjonstank? Prøvde også å fylle på litt ved å koble av slangen som går inn til toppen av ekspansjonstanken og helle nedi der, men resten ble fylt i tanken ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet September 8, 2009 Share Skrevet September 8, 2009 Når jeg fylte på min M50 skrudde jeg av den svarte slangen på venstre side av radiatoren (sett fra førerplass) og fylte på der. Det fungerte fint, fikk vann i vannpumpa og det sirkulerte fra første snurr på motoren. Gikk på endel den veien, sikkert 8 liter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet September 8, 2009 Share Skrevet September 8, 2009 Motoren skal ikke gå på e39 når man lufter... Skulle hvertfall ikke det på 97 mod 523 som jeg hadde. Der var det en elektrisk sirkulasjonspumpe som dyttet vannet rundt. Man skal ha bilen på slett mark. Sette på tenninga, skru varmeapparatet på fullt og skru opp lufteskruer.. så er det bare å fylle til det ikke kommer mer luft ut av skruene og skru igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
semmern Skrevet September 8, 2009 Forfatter Share Skrevet September 8, 2009 Motoren skal ikke gå på e39 når man lufter...Skulle hvertfall ikke det på 97 mod 523 som jeg hadde. Der var det en elektrisk sirkulasjonspumpe som dyttet vannet rundt. Man skal ha bilen på slett mark. Sette på tenninga, skru varmeapparatet på fullt og skru opp lufteskruer.. så er det bare å fylle til det ikke kommer mer luft ut av skruene og skru igjen. Jaja, jeg leste som sagt alle guidene Men med en vannpumpe som bare dro luft, og en elektrisk sirkulasjonspumpe som sannsynligvis ikke klarte å dra nok rundt, kom jeg ingen vei. Men det funket jo til slutt, heldigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå