Gå til innhold

E39 kjøle/luftemareritt!


semmern
 Share

Anbefalte innlegg

Vannpumpen min røk forrige uke, men fikk ikke tak i alle delene før i dag. Endte opp med å bytte pumpe, termostat og termostathus, AC-rem og multirem (den mellom dynamo, svinghjul og vannpumpe). Satt alt på plass, og skulle i gang med lufting. Første gang jeg lufter en E39 faktisk. Hadde lest meg opp på alt her på forumet, pluss Haynes-boka.

Slet noe helt innigranskauen med å få kjølevæsken frem til vannpumpa. Bannet og sto i i et par timer, klemte på slanger, åpnet og lukket lufteskruer, fylte på væske til jeg ble blå selv, men fikk det ikke til! Men plutselig, etter litt iherdig klemming på slanger mens en kompis konstant fylte kjølevæske så nivået holdt seg helt i toppen av tanken, kom det en skikkelig surklelyd fra motoren. Da hadde tydeligvis vannet nådd frem til pumpa, så den satt i gang sirkulasjonen. Nå er nåla i midten hele tiden, og en liten kjøretur tok kverken på de siste luftboblene, så nå har jeg full varme i alle dysene også. Herlig! Begynte å få vondt i lommeboka der jeg sto og bannet..hehe.

MEN!

Er det noen som har et lurt triks for å få vannet kjapt frem til pumpa etter at man har tømt hele systemet? Var tydeligvis dette som var problemet, for med en gang jeg fikk i gang pumpa var alt i skjønneste orden :)

Hadde vært greit med noen tips her til neste gang.

Må rette en stor takk til alle som har skrevet om lufting av E39 på dette forumet, jeg prøvde alle triksene, og et eller annet var det som funket til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du bare var ekstremt uheldig med den luftlomma der :) Men som du er inne på så kan du kanskje investere i en en ekstra "cap" til ekspansjonstanken og montere en slange med trakt på slik at du får større fallhøyde. Dette kan være nok til å presse lomma ut. Uansett bør vel lufteskruen på termostaten skrues helt av slik at det blir minst mulig restriksjons på luftinga. Er sikkert mange måter å lette dette på, men betyr sikkert litt ekstra arbeid... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fylte på min M50 skrudde jeg av den svarte slangen på venstre side av radiatoren (sett fra førerplass) og fylte på der. Det fungerte fint, fikk vann i vannpumpa og det sirkulerte fra første snurr på motoren. Gikk på endel den veien, sikkert 8 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren skal ikke gå på e39 når man lufter...

Skulle hvertfall ikke det på 97 mod 523 som jeg hadde.

Der var det en elektrisk sirkulasjonspumpe som dyttet vannet rundt.

Man skal ha bilen på slett mark. Sette på tenninga, skru varmeapparatet på fullt og skru opp lufteskruer.. så er det bare å fylle til det ikke kommer mer luft ut av skruene og skru igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren skal ikke gå på e39 når man lufter...

Skulle hvertfall ikke det på 97 mod 523 som jeg hadde.

Der var det en elektrisk sirkulasjonspumpe som dyttet vannet rundt.

Man skal ha bilen på slett mark. Sette på tenninga, skru varmeapparatet på fullt og skru opp lufteskruer.. så er det bare å fylle til det ikke kommer mer luft ut av skruene og skru igjen.

Jaja, jeg leste som sagt alle guidene :) Men med en vannpumpe som bare dro luft, og en elektrisk sirkulasjonspumpe som sannsynligvis ikke klarte å dra nok rundt, kom jeg ingen vei. Men det funket jo til slutt, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...