Gå til innhold

Steptronic automatgir-kasse E39. Hva betyr S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjører en E39 (523) med Steptronic og jeg kan vippe giren inn fra Drive til steptronic delen ( der jeg kan "manuelt" skifte gir).

Men når jeg vipper den inn står det en S i dashbordet og det er forsatt automat. Jeg må vippe opp eller ned for at det skal stå manuel i dashbordet og automatgiringen forsvinner.

Vanskeligt forklart kansje :) men spørsmålet er da hva betyr S'en i dashbordet ( sport/soft/???) og hva gjør den?

Sikkert basic BMW men jeg er grønnere en et ny hogget juletre.

noen som har en ide?

Skrevet

Sport :)

Drar den litt lengre på gira og ligger generelt i høyere turtall såvidt jeg har merket.. synes det nesten er like greit å kjøre i Drive. :)

Skrevet
Sport :)

Drar den litt lengre på gira og ligger generelt i høyere turtall såvidt jeg har merket.. synes det nesten er like greit å kjøre i Drive. :)

Det var ikke verre nei... det var det jeg trodde det var :)

Takker

Skrevet

Sport ja. Står for det hos alle bilmerker.

Skal ikke prøve dette da? Gjorde det på min og det føltes mye mer riktig å gire i steptronic med en gang :wink:

Skrevet

Skal ikke prøve dette da? Gjorde det på min og det føltes mye mer riktig å gire i steptronic med en gang :wink:

Sikkert en smule forvirrende for utenforstående som bare ser på merkingen på girspaken. Det blir jo bare en vanesak å kjøre med det. Tiptronic-kassene til Audi har også nedgiring bakover.

Skrevet

Sikkert en smule forvirrende for utenforstående som bare ser på merkingen på girspaken. Det blir jo bare en vanesak å kjøre med det. Tiptronic-kassene til Audi har også nedgiring bakover.

Kan heller ikke skjønne de som har problem med kassen slik den er satt opp fra frabrikken. Det er jo den mest naturlige måten og geare manuelt på.

Skrevet

Så hvorfor endra BMW på det? :wink:

Er jo bare å bytte den plata rundt girspaken der det står +/- hvis det er så forferdelig forvirrende :wink:

Jeg syns det er mest naturlig å vippe ned for å gire opp, men mulig jeg er sær...

Skrevet

mer også at det er rett og dra spaken bak når man girer opp...

har samme tullet på min 2000 530dat....virker ikke logisk i det hele tatt og dytte spaken fremover for og gire opp...

på lik linje med at man trekker i spaken når man tar av i et fly eller løfter gaflene på en truck... fysisk regel..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...