Gå til innhold

Bil finnans !

Daniel84
 Share

Anbefalte innlegg

Lurer bare på om hvor folk låner penger til og handle biler ? Lurer av ren nysjerrighet da banken min er gankse så vanskelig når det gjelder lån til spesielt e30! Fint om noen har noen greie tips og komme med ! Hva dere andre der ute gjør ! ?

Privat bank?

Finnanseringfirma ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke du eier noen form for fast eiendom så skjønner jeg at ikke de vil låne deg til en e30.

til å med dnb finans å elcon låner vel ikke ut til så gamle biler,da må du nok ta forbrukslån å det er ikke billig!!

kan igrunn ikke gi noen gode råd jeg for har ikke lån på bil,men vet endel som har hus søker lån til oppussing feks :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste på bimmers er pappa gutter så de trenger ikke stresse med slikt. :P

men sånn ellers så må du nok låne på huset ellr lignende,

uten noen eindom eller annet sikkerhet som kausjonist så er det vel forbrukslån , blir ikke så galt på noen billige e30er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk lån til min bil hos DNB. lånte noe og betalte resten cash til selger.

jeg hdde ikke noen ting som hus eller leilighet. bare en gutt på 22 år som var lærling. og jeg fikk lån uten noe problem. fikk lånet godkjent med en gang.

på bil lån kan ikke lån og bil overstige 15 år. det vil si at er bilen 10 år. får du maks 5 år på å betale alt. er bilen 14 år har du 1 år på deg.

De fleste på bimmers er pappa gutter så de trenger ikke stresse med slikt. :P

du snakker av egen erfaring da eller? :P

min far døde når jeg var 9 og jeg tjente bedre enn min mor til og med da jeg var lærling. og har jobbet for alt jeg har selv. sikkert noen som får biler og hus hevet etter seg av sine foreldre. men tviler på at de fleste på bimmers har det sånn. er nok mange som jobber og sliter for ting selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har bolig, så er det eneste fornuftige å refinansiere huset om du plent må handle bil med lånte midler.

Banken driter nok greit i om du skal pusse opp igjen eller om du vil bruke pengene på bil så lenge de har sikkerhet i huset ditt. Men det forutsetter selvfølgelig at du har betalt ned nok til at de vil gi deg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepps..skjønner...har vell betalt ned 100000 kr ca siden jeg pussa opp ! fikk en ny takst som var MY høyere en jeg har ilån på huset ! så d burde jo ikke være noe problem ! Men skal ta meg en tur til banken og høre gjenn ! får ikke noe værre en ett nei !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett legger banker/kredittinstitusjoner 3 grunnleggende faktorer til grunn ifm lånebehandling; betjeningsevne, egenkapital og sikkerhet (i nevnte rekkefølge). Dessuten er selvfølgelig kundeforholdet også interessant å se på (har du holdt orden i økonomien din tidligere?).

Aller viktigst er at du kan betjene lånet: dersom det er tvil om dette får man vanligvis ikke lån selv om de 2 andre faktorene er på plass.

Deretter er det spørsmål om hvor mye du selv legger inn av egenkapital; generelt sett ligger dette på alt fra 10 - 20 % (typisk bolig fram til finanskrisen) og oppover avhengig av formål. Til slutt kommer sikkerheten som også bør/må være god om man skal få lån.

Vanligvis får man lån inntil 80 % av en boligs "forsvarlige verdi" (avhengig av hvordan långiver definerer dette). Lån innenfor 60 % gir vanligvis noe bedre rentevilkår...

Før den såkalte finanskrisen var det også mulig å låne utover 80 %,men nå kan selv 80 % være en utfordring i enkelte kredittinstitusjoner.

Det som alternativt kan gjøres for å se om det er mulig å finansiere bilkjøp med pant i bolig er å innhente alternative tilbud (fra annen/andre kredittinstitusjon(er)) og se om de kan være interesserte.

Dessuten er det mange banker som også tilbyr såkalt boligkreditt (evt. fleksilån/rammelån osv) ; dvs. en "stor lønnskontokreditt" med samme sikkerhet som for (bolig-)lån, men du får da en fleksibilitet innenfor innvilget kredittramme som du selv disponerer og da slipper du å spørre om lån til hvert objekt du låner til.

Denne lånformen krever imidlertid at du har god kontroll på økonomien, for dersom du låner til bil som er et hurtig nedskrivbart objekt, er det lurt å nedbetale så fort som mulig (og i alle fall minst like fort som verditapet på bilen) så man unngår å sitte med masse (rest-)gjeld den dagen bilen må/skal selges (billig) og man skal ha ny bil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...