Gå til innhold

Angående dømming av biler på BMW dagene 11-13 sept 2009

SSM
 Share

Anbefalte innlegg

Undret meg også litt over at det i år var litt andre biler enn i fjor som vant. I fjor var det "skikkelig" modifiserte biler som vant, men E30 M3 er og blir en helt rå bil.

Likevel hadde det vært gøy å sett kriteriene som må oppfylles for at en bil skal vinne på CCN sine treff. Hva går man etter? Så mange E30 M3 som det var på Våler var det veldig mye "likt", og jeg lurer litt på hva de bruker for å skille dem. Mange biler som var pokalverdige etter min mening...

Og hvis noen vet: Er det "concourse-kriterier" som gjelder, eller må bilen bare falle i smak hos dommerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå når du nevnte det der Ad|oS så kom jeg til å tenke på at det er da veldig lite som skal til for at bilen går under modifisert. Det er jo litt kjip at det altid er E30M3er som skal vinne, når bilen ser ut nesten som den kom fra fabrikk. Da bør det heller gå mot orginal.

Men orginal skal vel være helt dønn orginal etter jeg har forstått? Ikke andre felger eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle jo sette opp liste over hva som er gjort med bilen, og i teorien er jo bilen modifisert bare du har en ting å skrive på denne lista!

Regner egentlig ikke med du synes det er så kjipt at E30 M3 vinner mye, da du har en slik selv :wink: Men som det har vært snakk om angående årsklasser, så er det egentlig bare E30 M3 som trenger å settes i bås. Det er og bli pokalsamlere, og ønsker man pokaler på slike treff hjelper det EKSTREMT mye på oddsen om du kjører E30 M3.

E36 havner nok i sin egen kategori, altså kjedelige altfor vanlige biler. Eneste som vant noe her var vel en M3 GT. Den så veldig bra ut, men det gjorde også veldig mange andre. Men vant den fordi det var en M3 GT, eller fordi den faktisk var den "fineste"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg vant premie i Lelystad 5 september fikk jeg med meg hva dommerne noterte ned. Der var det sjema med poeng fra 0-20 på feks lakk, innteriør, motor, dekk, felger, radio osv.

Dette fungerte greit for meg. Mistet ett poeng for to steinsprut på panser, ett poeng for en ripe i kromen, ett poeng for to hjulbolter og 5 poeng for at ikke radioen var orginal, men fra riktig tidsrom. Ellers full pott på alt.

Hvordan de gjør det her vet jeg ikke , men det fungerte bra der nede.

På Lillehammer vet jeg ikke om de kikket på bilen engang, men jeg var ikke der da dommerene gikk rundt. Det var jeg i Lelystad og det er mye informasjon du kan få gitt dommerne som de ikke kan se på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig her ja!

vet ikke åssen det var i år, men i fjor vant jo vegard, kevin og anders i 1990-2000 klassen... for all del, vel fortjent alle sammen, men vil "tippe" de vant pga noe jeg liker å kalle showfaktor!

bilene er "veldig" utenom det vanlige og blikkfang alle 3... kevin vant over vegards oransje bil siden vegard hadde rust på panseret og litt dugg i lyktene, men da er det noe som skrurrer for meg... hvorofr vinner en bil med rust på panseret, hele bilens viktigste flate? ikke det at bilen ellers ikke er fin, men akkruat det virket litt spesielt...

fikk også undersøkt litt og min bil ble visst stilt i orginal(!?) klassen :roll:

men litt svar på spørsmål:

concoursen ER og vil alltid VÆRE en "minst-støvete-bil-best-rengjort-premie" der SKAL det ikke være støv og smuss! men på et nasjonalt treff sier det seg selv at man ikke kan gå grundig til verks på 150 biler... på concoursen bruker de ca 15-20 min per bil, og skulle det samme blitt gjort på ccn, så hadde man ikke kunnet del ut premier på lørdagen ^^ hehe...

nå skal jeg ta min bil, mot kevin sin på en utdeling... hvilken bil ser folk mest på? en sort lav bil, men sort front og ellers mørk, bortsett fra noen hvite felger, helt orginal og "kjedelig" eller en med breie store felger, sort bil, men krom innimellom for å bryte opp, og skape mer blikkfang, breie hjulbuer som skaper enda mer blikkfang på felgene... svaret sier seg selv! ;-)

e30m3 står i en særstilling på treff, fordi "alle" liker de bilene best... breie hjulbuer, grov front som ser ut til å "ta" deg...

MEN merket bakpå bilen har nok litt å si på en slik bedømming...

ang concoursen så kom du selv med kritikk:

Nei det å bli slått av en jævla E36 320 ser jeg på som en katastrofe. Vet at bilen min en langt fra perfekt, men det er jo noe litt mer spesielt!

og DER ødelegger du deg selv... du stiler opp på noe du ikke vet hva er... og håper på å vinne KUN fordi du har en e30m3!

hadde øyvind kommet, hadde han slått deg også forøvrig, for han har en s50 motor i sin e30m3, og sport evo stiper, ENDA mer spesielt enn din bil... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig her ja!

vet ikke åssen det var i år, men i fjor vant jo vegard, kevin og anders i 1990-2000 klassen... for all del, vel fortjent alle sammen, men vil "tippe" de vant pga noe jeg liker å kalle showfaktor!

Og det var den juryens subjektive avgjørelse.

Bilene er "veldig" utenom det vanlige og blikkfang alle 3... kevin vant over vegards oransje bil siden vegard hadde rust på panseret og litt dugg i lyktene, men da er det noe som skrurrer for meg... hvorofr vinner en bil med rust på panseret, hele bilens viktigste flate? ikke det at bilen ellers ikke er fin, men akkruat det virket litt spesielt...

Tror jeg og Vegard scoret høyt på at vi var der halv åtte, som innsjekk nummer 6-7 eller noe. Og at vi deretter sto og vokset bilene frem til 10-11 tiden. Mulig "car-care" var inne i bildet. Mulig det var fordi vi var så hyggelige å sto å snakket med karene i gul vest, siden de velvillig spurte og gravde om bilene våre, hvordan ting var gjort, hvor mye de var påkostet osv. Deretter tror jeg det var litt lotto. Når vi står ved siden av hverandre gjør den ene bilen den andre finere og "vice versa". Dessuten gikk det mye på showfaktor. Strengt tatt er det vel få som har så mye showfaktor som vegard. Ikke engang anders sin er mer blikkfang. Den ligger i samme klasse som den relativt vanlige (dog heftig motor) men fortsatt utseendemessige E3 M3en som er kawagrønn, som forøvrig vant 1. plass i modifisert søndag på skogentreffet i vår.

Hvordan skal man skille bilene da Sondre? Jo, selvfølgelig, showfaktor, blikkfang og stil. Så at en bil med rust på panseret får pokal, viser vel bare hvor innih**** dørgende MAKS kjedelig en vanlig M-tech bil er, selv med hvite felger.

på et nasjonalt treff sier det seg selv at man ikke kan gå grundig til verks på 150 biler... på concoursen bruker de ca 15-20 min per bil, og skulle det samme blitt gjort på ccn, så hadde man ikke kunnet del ut premier på lørdagen ^^ hehe...

Det er heller ikke poenget på hovedtreffa. På hovedtreffa er policyen at "man skal kunne vinne, med en bil som man kjører på bane med". Det vil si at man skal kunne vinne, selvom bilen din ikke kom vasket til treffet, selv om den ikke skinner omkapp med de nyvoksede og selv om du akkurat har vært i sandfella en tur. Dommerne skal kunne se "gjennom" dette. Vi er en kjøreklubb, så at policyen er slik er forsåvidt greit. Mer utfordring å vinne, og kulere å få en 3. plass, fordi du veit du ikke bare kom på 3. plass blant 30 biler, men blandt 200.

nå skal jeg ta min bil, mot kevin sin på en utdeling... hvilken bil ser folk mest på? en sort lav bil, men sort front og ellers mørk, bortsett fra noen hvite felger, helt orginal og "kjedelig" eller en med breie store felger, sort bil, men krom innimellom for å bryte opp, og skape mer blikkfang, breie hjulbuer som skaper enda mer blikkfang på felgene... svaret sier seg selv! ;-)

Nettopp, så jeg håper ikke du har endret bilen slik for å vinne noen utstillingskonkurranse. Da har du i såfall bommet litt med tanke på at de andre sine biler er helt like. Det bringer meg forøvrig tilbake til E30 M3'er som vinner støtt og stadig. De fleste av de også er like, men de skiller seg mye mer ut i forhold til hvor strøkne de er. her er "car-care" ett ENDA viktigere tema. Hvor strøken en E36 er kan liksom ikke engang falle inn på samme skala i forhold til en E30, noe som også gjenspeiler seg i markedsverdien på E30er her i landet. Noe annet er jo også, at noen vanlig E30 M3 sjelden vinner, er feil å si at en E30 M3 er "god nok". Som oftest er det spesielle E30 m3'er som vinner..

e30m3 står i en særstilling på treff, fordi "alle" liker de bilene best... breie hjulbuer, grov front som ser ut til å "ta" deg...

MEN merket bakpå bilen har nok litt å si på en slik bedømming...

Nei, for en helt vanlig E30 M3 vinner sjelden. På skogen var det de HEFTIGSTE som vant. Å stille med en E30 M3 gir ingen garantert premie om du tror det. På skogen fikk Henrik bergmann med E30 M3 med V12 fra 850csi premie. Og Helge Vik med versting M3en premie. Søndag Var det den kawagrønne E30en M3en med 3,2 liter S-motor i, og den turboladede Røde med flakes og lufting i panseret som fikk pokal. Skal du kune hamle opp med det, skal bilen din være eksepsjonelt strøken eller veldig spesiell, slik som S3en som vant i helga. Når det kommer til M3en til Larsen, tror jeg nok, at han taper en shitload med cred på de felgene. De er ikke stygge, men det kan da ikke være noe problem å finne noe finere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til M3en til Larsen, tror jeg nok, at han taper en shitload med cred på de felgene. De er ikke stygge, men det kan da ikke være noe problem å finne noe finere?

Du får jo alt til å høres fornuftig ut! Stort sett enig i alt du skriver!

Jeg tror nok det samme som deg, de felgene trekker ned noe jævlig på bilen! Jeg vet hva felger jeg skal ha, men vasser ikke i penger og litt performance økende ting har komt forran. Men i vinter så SKAL jeg ha meg et sett selv om det er mye trimmings og prestasjons økende middler jeg sikkler på. Så skal de Hamann felgene, som forøvrig er ganske skjeldne, dedikeres til vinter eller bane felger for godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg både enig og uenig med deg Larsen:

Først enig når du snakker om den sølvfarga E28 M5'n. Den er strøken i alle ledd og i tillegg er E28 M5 den kuleste modellen BMW noen gang har produserte! Ufattelig at den ikke vinner mye oftere.

Og så kommer uenigheta :) De Rondell hjula på M3 din ble ikke pent. Fargene på bilen og senter på felga passer ikke sammen. Hamann felga du har er 100 ganger kulere. Skal du først bytte de for å prøve å få premie tror jeg ikke du gjør noe sjakktrekk i å bytte til noe så utrolig oppbrukt som Rondell 58.

Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til informasjon; Peoples Choice er hva det er. De fremmøtte, alle som en, kan stemme. Dermed kommer det en viner ut av dette. Hva enkelte mener er viktig, men det er under stemmingen. Hjelper ingenting å skrike etterpå.

Så over til "andre" premieringer. En jury er satt ned, denne bør ikke vær lik for vært treff. Rudskogen 2009 og Våler 2009 f.eks, bestod ikke av samme jury formann osv.

"Kriteriene" blir dermed ikke den samme for vær gang. Går ann å klage, men hva er vel poenget? Dommen ble det den ble og det er ikke alltid lett å bedømme. Hadde jeg sittet som jury formann, så er det med høy sannsynlighet ikke de samme tingene jeg ser på. Hva er modifisert, hva er originalbil, osv. : )

Men ett artig treff var det, uansett. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først enig når du snakker om den sølvfarga E28 M5'n. Den er strøken i alle ledd og i tillegg er E28 M5 den kuleste modellen BMW noen gang har produserte! Ufattelig at den ikke vinner mye oftere.

Og så kommer uenigheta :) De Rondell hjula på M3 din ble ikke pent. Fargene på bilen og senter på felga passer ikke sammen. Hamann felga du har er 100 ganger kulere. Skal du først bytte de for å prøve å få premie tror jeg ikke du gjør noe sjakktrekk i å bytte til noe så utrolig oppbrukt som Rondell 58.

Hilsen Trond

Rondell blir det ikke, så bare slapp av. Var bare for å se den med andre hjul den de boring Hamann felgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilsen Trond

Rondell blir det ikke, så bare slapp av. Var bare for å se den med andre hjul den de boring Hamann felgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...