Andreasnicolai Skrevet September 15, 2009 Skrevet September 15, 2009 Hei. Jeg skal kjøpe meg BMW 5-serie e39 i løpet av de neste ukene. Har sett en del, men de fleste jeg har funnet har automatgir. Har bmw gode automat kasser? Taper jeg veldig mye kraft? Fordeler med automatgir? Mvh. Andreas
Tore Diesel Skrevet September 15, 2009 Skrevet September 15, 2009 Min har ikke automatgir, og den er til salgs http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=124897 Personlig har jeg ingen dårlige erfaringer med automatkassene til Bmw, så lenge det er snakk om litt motor. Var veldig fornøyd med min 2001 mod 525DAT, og synes det var meget behagelig med automat i kombinasjon med den motoren. Savnet bare litt ekstra sprut ved forbikjøringer. En 520 eller 523 med automat hadde ikke vært noe for meg, da jeg har prøvd begge deler
Gjest Skrevet September 15, 2009 Skrevet September 15, 2009 Hei, har hatt en haug med E39 og føler jeg kan uttale meg litt her. Automat i E39 er meget komfortabelt og avslappende. Girkassene er gode og du skal ikke bekymre deg for havari osv så lenge bilen har servicer og er noenlunde ok. Har selv hatt 540,528 og 530 med automat uten noen som helst problemer. Alle hadde gått ove 200.000km. På 520 og 523 kan det bli litt "sløvt" med automatgir, har hatt en 523 med manuell som var cirka like kjapp som min 528 med automat. Girskiftene oppleves som myke og behagelige, manuellprogrammet (etter 96) er også veldig kjekt å bruke. Oppsummert, skal du kjøre aktivt og er glad i manuellgir bør du gå for manuell. Om dette ikke er så nøye vil du få stor glede av en automatkasse i E39, det passer som hånd i hanske.
*MrB* Skrevet September 15, 2009 Skrevet September 15, 2009 De aller fleste 5-seriene fra og med E39 har automatgir ja. Automatkassene til BMW er bra de, men de bør få oljeskift innimellom, selv om BMW påstår noe annet. Men det er noen som har havarert kassen på chippede dieselbiler. Ellers mister du litt effekt akkurat i starten, men er du først oppe i fart så er det ikke så stor forskjell, så lenge du har litt motor. Automatgir på 520i, med den gamle M52-motoren, anbefaler jeg ikke. Fordeler med automatgir kommer vel an på hva du trives med. Eneste fordelen jeg kommer på er at det er mer behagelig i køkjøring.
Andreasnicolai Skrevet September 15, 2009 Forfatter Skrevet September 15, 2009 Min har ikke automatgir, og den er til salgs http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=124897 Personlig har jeg ingen dårlige erfaringer med automatkassene til Bmw, så lenge det er snakk om litt motor. Var veldig fornøyd med min 2001 mod 525DAT, og synes det var meget behagelig med automat i kombinasjon med den motoren. Savnet bare litt ekstra sprut ved forbikjøringer. En 520 eller 523 med automat hadde ikke vært noe for meg, da jeg har prøvd begge deler hehe, sprenger nok budsjettet mitt litt=) Har ca 60 k å bruke
Andreasnicolai Skrevet September 15, 2009 Forfatter Skrevet September 15, 2009 Så dere anbefaler ikke 520i med automatgir. Hmm, det lover ikke godt da det er nesten utelukkende det jeg har funnet i prisklassen 50.000-70.000.
EirikL Skrevet September 15, 2009 Skrevet September 15, 2009 Dette er kanskje litt off topic, men skal du bruke 60k på en femmer, hadde jeg heller kjøpt en 95-96 E34. E39 til den prisen er etter min erfaring mye mer sliten enn de siste E34. I tillegg kan du generelt si at du får en fult utstyrt E34 og en kjip E39 for den prisen.
Andreasnicolai Skrevet September 15, 2009 Forfatter Skrevet September 15, 2009 Dette er kanskje litt off topic, men skal du bruke 60k på en femmer, hadde jeg heller kjøpt en 95-96 E34. E39 til den prisen er etter min erfaring mye mer sliten enn de siste E34. I tillegg kan du generelt si at du får en fult utstyrt E34 og en kjip E39 for den prisen. Så du mener at jeg med fordel kan kjøpe en eldre bil til den prisen?
noekult Skrevet September 15, 2009 Skrevet September 15, 2009 Ja evt kjøp deg en OK E34 fra 92-94 og spar til du kan kjøpe en skikkelig E39
EirikL Skrevet September 15, 2009 Skrevet September 15, 2009 Personlig hadde jeg heller kjøpt en E34 av siste årsmodell enn en 96-97 E39 til samme prisen. Du må kanskje lete litt for å finne et pent eksemplar, men jeg hadde tatt meg den tiden. Du kan til og med finne en bil som er rimeligere enn 60k og da ha penger til overs til de modifiseringene du ønsker deg. Men jeg ville anbefalt deg å sjekke ut biler av begge modeller og funnet ut hva du liker best Fant disse E34 i farten. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18770671 http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18986068
Gjest Skrevet September 15, 2009 Skrevet September 15, 2009 Henger meg på denne, IKKE kjøp en E39 til 50-70000 uten at du er veldig sikker på at det er en bra bil med fullt servicehefte osv. Det kan bli en kostbar sak å kjøpe billig E39.. det er tross alt en grunn til at de varierer veldig i pris. Du bør opp til 80+ for å finne noe som jeg ville anbefalt iallefall.
Andreas1 Skrevet September 16, 2009 Skrevet September 16, 2009 Henger meg på denne, IKKE kjøp en E39 til 50-70000 uten at du er veldig sikker på at det er en bra bil med fullt servicehefte osv. Det kan bli en kostbar sak å kjøpe billig E39.. det er tross alt en grunn til at de varierer veldig i pris. Du bør opp til 80+ for å finne noe som jeg ville anbefalt iallefall. +1 Spesielt ; "Det kan bli en kostbar sak å kjøpe billig E39".
Andreasnicolai Skrevet September 16, 2009 Forfatter Skrevet September 16, 2009 Og jeg som trodde finanskrisen gjorde det til et kjøpers-marked. Hehe. Skal ha med meg en svært bilkyndig og være svært skeptisk om jeg skal se på e39. Lover, med kors på halsen=)
noekult Skrevet September 16, 2009 Skrevet September 16, 2009 Ta med deg intet mindre enn en mekaniker i såfall, for det er mye som skal sjekkes skikkelig...
Andreasnicolai Skrevet September 16, 2009 Forfatter Skrevet September 16, 2009 Ta med deg intet mindre enn en mekaniker i såfall, for det er mye som skal sjekkes skikkelig... Kansje høre med NASA om de har en rakettforsker tilgjengelig? Hehe, neida ser poenget ditt. Skal ta med meg en som kan BMW, evt mekaniker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå