Gå til innhold

Fyller/sparkelmasse til felgereparasjoner?


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Har et par felger med store og dype riper (vi snakker millimeter), men de er ikke skjeve, så jeg tenker å få fiksa litt på de og lakkert de opp igjen. Hva kan man bruke til å fylle sårene med før sliping? Det bør nok tåle noe bevegelse.

Amerikanerne bruker "Bondo Spot Putty", men finner ikke den i salg her. Vi må vel ha noe tilsvarende...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig sparker funker fint som juling. Har brukt sparkel som er beregnet på bil og båt på alle felgene jeg har fikset på... :)

sprekker ikke vanlig sparkel dersom de stedene får belast da? evt så sprekker det etter tid?

tinn sparkel sprekker ikke i hvertfall.

men jeg har ikke prøvd dette selv så jeg er ike sikker, bare syntes vanlig sparkel hørtes litt skummelt ut :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke sølvlodding funker spesielt bra på aluminium.

Selv om man sliper ned aluminiumen, så begynner det å dannes oksidlag så fort det kommer i kontakt med luft, og problemet med det, er at oksidlaget tåler mye mer varme enn aluminiumen. Denne klarer man neppe brenne gjennom ved lodding (oksidlaget tåler 2050° grader, over tre ganger mer enn aluen). Og om man klarer det, så forurenser oksidlaget forbindelsen. Ihvertfall er dette utfordringene ved sveising av alu.

Når det gjelder sparkel, kan jeg bruke f.eks. denne?

http://www.biltema.no/products/product. ... emId=83172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke sølvlodding funker spesielt bra på aluminium.

Når det gjelder sparkel, kan jeg bruke f.eks. denne?

http://www.biltema.no/products/product. ... emId=83172

Sølv lodding er ikke noe givende på alu.

Biltema sin sparkel er nok like god som noen annen. Selv har jeg brukt den man får på europris, tor den heter l100 eller noe slikt? Funket veldig bra. Sparkel herder såppass at det blir veldig sterkt, så det er ikke noe å bekymre seg for at det skal sprekke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...