Gå til innhold

Vann i slangen til luftpumpa? m. bilde av luftpumpa.

rollertoy
 Share

Anbefalte innlegg

Går vel ikke noe vann eller kjølevann i dette systemet!

Som Bonden skriver gir denne luftpumpen uteluft fra sekundærpumpen (er ikke noe elektrisk pumpe dette - så hvorfor kalles den det?) til ERG ventilen. Denne mater luften inn i eksosen etter behov bestemt av motorstyringen.

Kan ikke dette tyde på at luftpumpen (og mulig ERG ventilen) din er defekt slik at eksos presses tilbake i slangen og kondenserer der.

Noen som forøvrig vet om denne løsningen er noe bedre enn tradisjonelle ERG løsninger, f.eks. mindre sot i ERG ventil og innsug?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkte dette på min M43 i forbindelse med uløst problem med tilbakevendende motorlampe (mager blanding).

Ved oppstart på kald motor, starter luftpumpen og du kan kjenne suget i øvre kant av sekundærluftpumpen. ERG ventilen skal da tydelig ligge å regulere lufttilførselen til eksosen.

Når motoren kommer opp i en viss temperatur (antar jeg) stopper luftpumpen, og ERG ventilen skal vel da også forbli lukket så lenge pumpen ikke går.

På min hører jeg tydelig på motorgangen når pumpen stopper.

Så, du bør vel som beskrevet over om pumpen er i orden - eller i alle fall om den går.

Når motoren er varm man du kanskje løsne slangen inn på ERG ventilen å se/kjenne om det kommer eksos ut av ventilen (obs! kan vel være varmt). Hvis så vil jeg vel kanskje tro at ERG ventilen ikke lukker skikkelig.

Vet at ERG ventilen ofte kan kokse til ved vanlige ERG løsning, men om dette er bedre på luftpumpeløsningen vet jeg ikke.

Min ERG ventil ser i allefall gullende ren ut innvendig - uten at det nødvendig vis betyr at den er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. da har jeg fått tittet litt, går selvfølgelig ikke vann gjennom pumpa :oops: Men tror ERG ventilen min er ødelagt, og det kommer kondens derfra. står å blåser hele tiden selv om motoren er varm. lukker seg ikke som den skal. vet ikke om det da er ventilen som må byttes eller om det er noe annet feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har beskrevet systemet i en tidligere tråd om du lurer...

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=1 ... f560d41e5e

Sitat

Detter er ikkje EGR ,men et system som skal rense/forbrenne avgassen for HC når motor er kald(feit blanding=høy HC) og katalysatoren er under temperatur for virkning.

Forklaring til bilde 2:

Den virker slik at den henter vakuum fra innsuget i en liten beholder(7). Denne er tilkobla en el.styrt vakuumventil(13) som ved kaldstart slipper vakuum forbi og inn på ventilen(15) du trodde var EGR ventilen på tegninga di.

Dette åpner forbindelsen mellom luft fra pumpe(Nr.1 på tegning 1) og til eksosen.Samtidigt vil luftpumpa begynne å presse luft inn i eksosen slik at forbrenninga av HC kan tilta.

Over til problemet ditt:

Ville sjekka at denne luft-resirkuleringsventilen(LRV) din er iorden og returnerer i låst posisjon. Test med vakum og se hvordan den oppfører seg.Kan være lekk som fører til eksos som slår forbi tilbake mot pumpa.

Sjekk også slanger og rør at de er åpne og hele.

Når dette systemet er i funksjon vil lambdaen sjekke virkningen til dette systemet ved å ta tiden på hvor lang tid det tar eksosen å bli mager(lav HC) etter at pumpa er starta. Overskrides denne oppgitte tiden,blir det feilkode,kansje nødprogram?

Dette er eg ikkje sikker på,men er iallefall slik dette kontrolleres.

Og viss dette systemet skulle lekke luft pga defekter vil dette kansje påvirke avgassen og dermed lambda slik at det blir kluss,men dette er som sagt gjetting.

Håper dette var til hjelp og at det var forståeligt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!!! Skal sjekke ut! Men etter hva jeg har lest , ser det ut som om det er samme problemet jeg har!! Ventilen lukker ikke, og det er nylig byttet katalysator, usikker på om lambda ble byttet samtidig, men sansynligvis ikke. Tror jeg får igang carsoft`en i morgen, så da får jeg feilsøkt og sett. Sjekker selvfølgelig vakum først.

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...