Gå til innhold

spm om vektreduksjon ved bruk av carbon


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer kjøp av carbon frontfanger,panser og bakluke til min e36 m3.

Har byttet ut vadersetene mine med carbonstoler, det utgjorde en STOR forskjell på vekt.

Men hvilken gevinnst vil jeg ha på å bytte ut de andre karosseridelene til min bil?

Skrevet

hmm. lettere bil er jo et pluss. og vektfordelingen vil flytte seg en liten granne lenger bak på bilen. er jo ikke en uting det heller. men det er vel kunn ved aktiv kjøring du vil merke det noe spesielt vil jeg tro.

Skrevet

Jeg er som regel litt skeptisk til vektreduksjon, syntes iallefall ikke virker så kult å ha en gatebil uten interiør..

Du vil nok spare litt vekt ved å bytte til karbonfiberdeler. Har du dører i alu fra før?

Om du tenker på hullborring for å spare vekt, så les dette regnetstykket mitt først :lol:

1m² 1mm tykkelse stålplate veier 8kg

dvs 0.008Gram pr mm²

ett hull med 30mm diameter er 706.5 mm²

706.5 x 0.008g = 5,65Gram pr hul

100 hull= 565gram

1000 hull= 5.65kg....

Verdt det? :roll:

Skrevet
Jeg er som regel litt skeptisk til vektreduksjon, syntes iallefall ikke virker så kult å ha en gatebil uten interiør..

Du vil nok spare litt vekt ved å bytte til karbonfiberdeler. Har du dører i alu fra før?

Om du tenker på hullborring for å spare vekt, så les dette regnetstykket mitt først :lol:

1m² 1mm tykkelse stålplate veier 8kg

dvs 0.008Gram pr mm²

ett hull med 30mm diameter er 706.5 mm²

706.5 x 0.008g = 5,65Gram pr hul

100 hull= 565gram

1000 hull= 5.65kg....

Verdt det? :roll:

Hahahaha :lol:

Men endrer du på vekt, må du også sjekke camber.. :P Kan bli litt fucked i svinger..

Skrevet

Bilen skal på 4hjulskontroll etter senking osv, så det går bra :)

Aludører er det vel orginalt på m3, så det har jeg vel

Hullborring? hmmm, jah skal borre hull i vinusviskerene, eller nei :P

Interiøret blir holdt så orginalt som mulig, sett bort i fra bøtteseter og at jeg har fjerna bakseta, resten skal jeg dekke til med noe stoff som ligner det orginale

Skrevet
Bilen skal kun brukes på bane, så jeg håper å få litt "effekt" på dette :)

Da er vi 2 i samme båt :wink:

Du sparer "mye" på å lette ufjæra vekt, Felger ,dekk, skiver.

Eks: 1 kg ufjæret vekt, tilsvarer ca 10kg letting av bil.

Skrevet
Bilen skal kun brukes på bane, så jeg håper å få litt "effekt" på dette :)

Da er vi 2 i samme båt :wink:

Du sparer "mye" på å lette ufjæra vekt, Felger ,dekk, skiver.

Eks: 1 kg ufjæret vekt, tilsvarer ca 10kg letting av bil.

blir brukt 17" motorsport 2 felger med 225/40/17 dekk.

Får vil ikke på noe mindre, men uansett det blir billigere med 17" dekk i lengden :)

Så akkuratt der får jeg ikke ned vekten noe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...