Jump to content

E39 - bilen "hopper/jukker/rister" i lave hastighe


flakstad
 Share

Recommended Posts

Har et problem med min e39 (97 mod 520ia (steptr.), 308 000km). Dette blir mitt første innlegg på Bimmers.no, så håper på bra svar :-)

Før dere ber meg lete forumet rundt, så har jeg nå lest i 45 min etter liknende tråder, og fant kun én som var relevant, og der var det bare ett tips til problemet.. Derfor spør jeg også:

- Når jeg kjører i lave hastigheter opp til ca 50km/t (avtar i hastigheter over dette), så er det omtrent som bilen rister seg avgårde. Virker som om veien er ujevn, noe den ikke er. En kjenner det godt i setet, at setet/bilen "hopper".

- Det rister ingenting når jeg bremser, eller i rattet ved disse hastighetene... Tenker det må være noe i bakparten på bilen..

Hva kan dette være??

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Opplagring til mellomaksel? Bare spørr selv jeg da min også her det. Der skal det byttes casterstag. styreledd og foringer rundt baut da bilen svømmer på veien og skjelver ved LETT nedbremsing.

Høres ikke ut som automaten spør du meg men kan jo være "alt" i drivlinjen.

P

Link to comment
Share on other sites

Høydekast i felger eller feil/dårlig kvalitet med dekkene tror jeg. E39 er svært sensitiv på dekk og felger. Høydekast merkes godt ved hopping i lave hastigheter, forplanter seg gjerne som vibrasjoner i høyere hastighet. Du merker ingen vibrasjoner i hastigheter mellom 80 og 110 km/t?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt av det samme problemet på ix'en, men min begynner å rykke når jeg slipper gassen i lave hastigheter. Jeg tipper traversforinger, hardykobling eller den store foringen i diffopphenget. Høydekast i felgene er også verdt å sjekke, men det merkes som regel ikke før du kommer opp i litt mer enn 50 km/t, så fremt det ikke er snakk om + 1 cm. Og da rister det skikkelig i motorveihastighet!

Link to comment
Share on other sites

Noen Continental og bridgestone dekk opplever baneseparasjon

Gummien løsner flekkvis fra corden og dette gir bobler i dekket som oppleves som hopping/risting og at bilen "vralter". Dette oppleves også i lavere hastigheter og forsvinner noe med høyere hastighet.

Hardy platen og opplagring av mellomaksel er nok trolig årsaken. Dette samt foringer, bærekuler og stag bør sjekkes gjevnlig på BMW. tror også at støtdemperbytte blir tatt for sent da alt for mange kjører rundt med slitte dempere. Siden man ikke sjekker dette annet enn synlig lekasjepå EU er det mange som sparer disse pengene og kjører på nedslitte dempere. Dette gir vidre slitasje i endeledd bærekuler styrestag osv.

p

Link to comment
Share on other sites

Takker for fornuftige svar folkens!

Det var spørsmål om hoppingen avtok etter 50km/t, ja det virker litt sånn.. For tenker aldri over det når jeg ligger i 70-90 kmt... Men det starter som store vibrasjoner/hopp (tenk lydbølger - bass) i lave hastigheter, kanskje fra 20kmt og så er bassen blitt lysere (hyppigere hopp) i høyere hastigheter (rundt 50kmt).

Jeg kommer til å avvente å se til jeg får på vinterdekkene, så lufter jeg tråden her igjen om det viser seg at dekkene ikke er skyldige..

Dekk er jo alltids en mulighet her, for kjører med 19" med 245 og 275 bredde....

Link to comment
Share on other sites

Har et lignende problem med min m52b28. Lugger/nykker ved lave turtall. ikke over 3000 omdreininger i hastigheter opp til ca 50. Verst i rundt 40 km/t på 3 gir rett rundt 2000 o/m. Har hatt det så lenge jeg kan huske. Har hatt diagnose test men får ingen feil. Har avbalansert dekkene 2 ganger, byttet foran med bak. Har prøvd med vinterdekkene på andre felger, men det er ikke det heller.

Har trålt forumet etter lignende saker og det er en del som har dette problemet. Virker som luggingen kommer fra akslinger eller noe mekanisk, men jeg tror det har noe med lmm eller noe i den duren i og med at jeg alltid har hatt det sånn(5år) da burde vel akslinger eller noe mekanisk ristet i stykker vil jeg tro. Har sett en tråd om slitte o ringer i vanosen. Velger å tro at det har noe med enten luft(lmm) eller vanos, selv om det kan virke som det er noe mekanisk.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...