Gå til innhold

E36 - Baken "hopper" v/hjulspinn


Breitling
 Share

Anbefalte innlegg

Hva kan det komme av at baken på bilen "hopper" ved hjulspinn?? Høres ut som om dekkene mister kontakt med underlaget og spretter opp og ned. Høres hvertfall ikke bra ut.

Foringer til travers ble byttet ut til Powerflex for 1 år siden, så utelukker dem.

Hadde 4-hjulskontroll for ca 6 mnd siden.

Noen andre foringer som kan ha noe med dette å gjøre?? Evt at demperne er dårlige??

Merker også at bilen har en tendens til å overstyre. Noen sammenheng??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel det som kalles "stepping" om jeg ikke husker helt feil. Leste en plass her på forumet at det hadde noe med stivheten (eller mangel på det?) på dempere og foringer å gjøre, mer vet jeg ikke.

Edit: Søkte litt på det, og fant ut at slitte foringer i bakstell var årsaken i akkurat det tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel det som kalles "stepping" om jeg ikke husker helt feil. Leste en plass her på forumet at det hadde noe med stivheten (eller mangel på det?) på dempere og foringer å gjøre, mer vet jeg ikke.

Edit: Søkte litt på det, og fant ut at slitte foringer i bakstell var årsaken i akkurat det tilfellet.

Stod ikke noe om hvilke foringer som kan påvirke dette?? Evt link til siden du fant det på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min hoppet med det gamle understellet, selv når det var helt nytt, så jeg tror ikke ting faktisk trenger å være ødelagt for at dette skal skje. Hvor gamle dempere har du?

E36 skal absolutt ikke være overstyrte orginalt, men det kan være alt fra elendige bakdekk til at hele bakhjulsopphenget er på vei til å falle fra hverandre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette avhenger av underlaget, samt stivheten på bilen. Selv Skyline min som er skam stiv, hopper, men det er kun i 1 gear, makker jeg den i 2 så spinner det unna uten problem. Men det er ikke alltid den hopper i 1, av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hopper også i 1. gear hvis jeg drar i veien litt fort. Høres ut som alt er løst baki der. Må jo være et eller annet som det er slakk i.

Har vært borti samme.

Da var det lagret på mellomlagringen til mellomakselen som var gått til helvete. Litt rart forklart men satser på du skjønner det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min hoppet med det gamle understellet, selv når det var helt nytt, så jeg tror ikke ting faktisk trenger å være ødelagt for at dette skal skje. Hvor gamle dempere har du?

E36 skal absolutt ikke være overstyrte orginalt, men det kan være alt fra elendige bakdekk til at hele bakhjulsopphenget er på vei til å falle fra hverandre..

Vet ikke hvor gamle demperne er desverre.

Hadde nede hele opphenget i fjor da jeg utbedra en subframe disaster, samt bytta foringer til travers. Bakdekka har rulla 4000km, men vet ikke noe om kvaliteten på de. Dekkene heter Admiral (235/45-17), kjøpte dem nye for en billig penge her på forumet.

Er bilen senka? Pleier å være demperne som er for svake i forhold til fjærene. Som hagenisse sier så skjer dette like gjerne med helt nye sett også. Hvilket merke var det forresten hagenisse?

Hilsen Trond

Har ikke noe annen senk enn orginalt M-sport understell (ca 20 mm senk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hopper også i 1. gear hvis jeg drar i veien litt fort. Høres ut som alt er løst baki der. Må jo være et eller annet som det er slakk i.

Har vært borti samme.

Da var det lagret på mellomlagringen til mellomakselen som var gått til helvete. Litt rart forklart men satser på du skjønner det :)

Og når dette ble byttet var all hopping borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bilen hos BMW i Moss for litt siden for å sjekke alle foringene bak, da min også hopper - spesielt ved pådrag rundt krappe svinger, i rundkjøringer osv.

De kunne fortelle at alt av foringer var knallbra, men regnet med at feilen var de gamle demperene mine.

Har ikke byttet ennå, men det står på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...