Gå til innhold

Satnav cd til E39?


Anbefalte innlegg

Har en E39 med denne 16:9 satnav/headunit/computer/dvdspiller saken.

Jeg har riktignok ikke kart cden til den for den tok forrige eier ut før jeg fikk bilen.

Kan jeg kjøpe en hvilken som helst kartcd til den eller må jeg ha en spesiel type som er til den uniten? Har aldri hatt satnav før.

Noen som vet om de (det er en original BMW unit) tar brente cd'er/dvder? eller om de kun leser originaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey, takker for svar, har nå fått fatt i en fra GS bildeler. Men nytt problem. GPS påstår jeg er nøyaktig der jeg var når vi tok ut forrige eiers cd. Men jeg er jo mange mange mil derfra.

Hva må jeg gjøre for å få den til å oppdatere seg til hvor jeg er nå?

Jeg kan alltids brenne deg en kopi av min som er utgave 2 2009, hvis du PMer meg adressen din skal jeg sende til deg. Men er du sikker på at rommen leser cd-r ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuck,Fuck,Fuck, ligger GPS "antennen" i den boksen under front spoiler forran høyre dekk? For den moset jeg på en fortauskant for noen dager siden. ante ikke hva den sensoren var. Jeh fyrte bare masse lim på kantene til boksen og fyrte den på plass under press.

For et latterlig sted å plassere den i så fall. Men nå er jo jævelen senket. Skal bytte til originale fjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"enheten" ja, men den har vel en sensor eller "antenne" som en radio eller tempmåler. Om du knuser tempmåleren som ligger forran venstre forhjul i en lignende boks som den jeg moset på høyre side så funker ikke tempviseren i display fordi sensor er fucked.

Er whatever som mottar satelittsignalene i bagasjerommet eller er det kun elektronikken som behandler signalene som ligger der?

Jeg vet ingenting om satnav. Alt jeg vet er at det funket for 2 uker siden når jeg kjøpte bilen, jeg moset en sensor for et par dager siden og når jeg fikk kart cd i dag funket det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den som ligger i hattehyllen. Midt under, skjult.

Det er ingenting i forbindelse med navigasjonen i nærheten av forhjulene.

Prøv og ta strømmen av batteriet et kvarter eller noe. Det kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAkker, prøv å ta strømmen var det forrige eier også sa når jeg snakket med han nettopp. Har ikke prøvd enda.

Lurer på hva fan den sensorer som lå i den boksen forran høyre forhjul var da. Den så lik ut tempmåler, men den er for det første på venstre side i motsatt boks, og for det andre funker tempvisningen helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordømt, tok minuspol av batteriet i 15 minutter. Men alt i uniten som hadde med GPS å gjøre husket den, klokke dato radiokanaler o.l. ble borte.

Så det er tydelig at den har et eget batteri for satnav delen.

Den husket destination jeg slo inn før jeg tok minus av batteriet.

Og bilen driver å snur seg i retning jeg kjører, Den peker nord når jeg kjører nord og peker sør når jeg kjører dør. Men sitter fast på kartet, flytter seg ikke bare snur seg rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva fan den sensorer som lå i den boksen forran høyre forhjul var da. Den så lik ut tempmåler, men den er for det første på venstre side i motsatt boks, og for det andre funker tempvisningen helt fint.

Heisan.

Sensoren foran høyre forhjul er for måling av utetemperatur. Benyttes både for å vise denne, samt som informasjon til motorstyring (og automatkasse om montert).

GPS antennen ligger som nevnt tidligere her under hattehyllen. E39 har hatt fire forskjellige utgaver av navigasjon. MK1-MK4. MK1 som var den første hadde ekstern GPS mottager og GYRO (også under hattehylle). MK2 hadde GYRO innebygget og var noe raskere. MK3 var enda raskere og hadde også GPS mottager innebygget. MK4 er som MK3, men er raskere og benytter en DVD enhet.

Platene som benyttes er av type NavTeq, og disse benyttes av flere bilprodusenter. Eneste som er spesiellt for BMW's utgaver er POI (Point Of Interest) på BMW forhandlere og verksteder. Det er langt rimligere og kjøpe CD fra Navteq.com samt lettere å finne en "kopi" :-)

Håper dette var til litt hjelp...

-Knut-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Alpina.

Bruker MKII og MKIII samme cd forresten? For når jeg bestilte sa jeg at det var til MKII, trodde det var det jeg hadde, men viser seg det er MKIII jeg har.

Når jeg ringte BMW sa de at det var 2 muligheter for mitt problem med at den hadde kontakt med TMC (grønn) og at retningen på GPS var alltid riktig, den pekte nord på kart når bilen stod mot nord osv. Men satt fast på kartet der vi tok ut forrige plate.

Ene var at software i satnav var for gammel, men når jeg sjekket var den 3-1/62 som er nest nyeste og jeg oppdaterte til 3-1/63 i går som er nyeste, men fortsatt samme problem. En ting er at TMC gikk fra grønn til grå nede midt på skjermen. altså den har ikke lenger kontakt med Traffic message center eller hva pokker det står for.

Andre mulighet var at jeg hadde kjørt hundre mil uten plate og at satnaven freaket pga det ( jeg kjørte så langt uten cd i ). Men den skal vel lese posisjon fra satelitt uansettt om jeg hadde kjørt eleventy billion miles før jeg satte i cd igjen.

Enheten har jo også et eget batteri for satnav delen siden den husket alt selv om jeg tok strømmen i 5 min. Med mindre den har hardstore som en hardisk og vil huske GPS delen uansett om den ligger 10 år uten strøm.

I'm lost.

Når det gjelder den sensoren så er tempmåler forran venstre forhul med mindre jeg har 2. Jeg har f.eks 2 coupefilter, et på hver side, så kanskje jeg har 2 external temp sensorer?

Outside temp funker helt fint, og den skulle vel ikke det om jeg hadde moset temp sensoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...