Mizuno Skrevet September 25, 2009 Share Skrevet September 25, 2009 Hei, Ny mann på forumet Jeg har en 2004 mod. 520i. Utmerket bil, men har et problem jeg ikke finner ut av. Håper det er noen teknisk kyndige forumdeltakere som kan gi noen tips. Bilen går ujevnt på lave turtall. Merkes best ved 1500-2000 omr, 3. gir 40-50 km/t. Oppleves som små rykk i bilen. Mest merkbart når bilen er kald, men også når den er varm. Ingen problemer ved akselerasjon eller høyere turtall. Bilen har gått ca 125.000 og er godt vedlikeholdt m/alle servicer. Forsøkte å få fikset problemet hos en stor forhandler i Oslo. De fant ut at kjølevannstermostat måtte byttes. Skiftet olje, oljefilter, klimafilter og termostathus. 8000 kroner mindre og problemet akkurat det samme Liker ikke tanken på ytterligere feilsøking med påfølgende kostnader. Noen tips? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomasb Skrevet September 25, 2009 Share Skrevet September 25, 2009 Velkommen til forumet. Tror svaret på problemet ditt kan ligge her. http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=55989 Rekner med du har M54B20 motoren, og de skulle også slite med samme problem. BMW vedkjenner seg tydeligvis ikkje at dette er ett problem, og prøver alt annet, inkl å programmere om for å dekke over problemet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mekketom Skrevet September 25, 2009 Share Skrevet September 25, 2009 enkel feilsøking du kan gjøre selv er. OM DET ER BENSIN MOTOR!!! kjøp en boks start gass. spray på vacum slanger. belg ved massemåler osv. øker turtallet er det såkalt falskluft. Sto ikke noe om at du har bytta plugger. kansje det kan være greit. diagnose test. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Arnesen Skrevet September 25, 2009 Share Skrevet September 25, 2009 Rekner med du har M54B20 motoren Er det noe du har laget selv eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mekketom Skrevet September 25, 2009 Share Skrevet September 25, 2009 Sorry. tenkte ikke på vanos. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mizuno Skrevet September 26, 2009 Forfatter Share Skrevet September 26, 2009 Takk for glimrende innspill. Jeg mener at motoren er en M54B22. Tennplugger ble byttet i fjor, dvs ca 15.000 km siden. Har lest hele tråden om Vanos nå og det virker å være verdt et forsøk. Om ikke det løser det konkrete problemet så er det vel uansett en svakhet som bør rettes opp. Div andre bra tips til bytte av slanger o.l. var det også. Så kommer det store spørsmålet om jeg skal gjøre dette selv eller få noen til å gjøre jobben. Jeg er vel litt mer enn gjennomsnittlig teknisk kyndig, men har ikke skrudd på bil på mange mange år. Kan dere anbefale noen til denne jobben i Oslo-området? Frister ikke å sette den inn hos BMW hvis de ikke engang erkjenner problemet. På den annen side bør de jo kjenne bilen og det kan spare litt tid... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomasb Skrevet September 26, 2009 Share Skrevet September 26, 2009 Rekner med du har M54B20 motoren Er det noe du har laget selv eller? Hehe...oops.stemmer Spurte Bavaria hvor mye de skulle ha for jobben. De fikset ikkje vanosen, de bare skiftet hele vanos-uniten med en overhalt en. Når de fekk beholde den gamle, så sko de ha "bare" 7000,- for delen+arbeid 4 timer. Med å følge guiden på beisann, får du lett til dette selv. Tar bare litt tid.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richie85 Skrevet September 29, 2009 Share Skrevet September 29, 2009 Dette er en fin jobb å gjøre! Bare bruk tiden til hjelp Jeg overhalte min forrige E46 320, og skal i gang på min nåværende bil, 330 med M54B30 motor. Utrolig hvor merkbart dette er etter bytte! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå