FTE Skrevet September 26, 2009 Skrevet September 26, 2009 Med mindre du skal jage tusendeler på stripa tror jeg nok ikke det er mye å tjene på dette. De fleste metoder og teknikker er allerede utprøvd og oppskriften med en dump eller resirk er god nok for de fleste bruksområder Men artig at du vil prøve litt da, er jo mange muligheter med turbo
knut e Skrevet September 26, 2009 Skrevet September 26, 2009 En annen tanke er å stenge turbo komressor ( ikke turbin) av med spjeld og la motoren suge friluft i mellomtiden via et annet luftfilter, dette ville gjort at kompressorhjulet nesten ikke hadde noe å jobbe med.Spør deg selv, når jobber støvsugern din mest, når du holder handen foran eller når den suger fritt ? jo når den suger fritt, ellers hadde ikke turtallet gått opp når du holdt handen foran den brenner, ja men det er fordi den ikke får kjøleluft. nå er jeg på ingen måte noen mester, men en dumpventil er jo til for og la turboen frikoble ved at vakuumet på undersiden av gasspjeldet suger opp stemplet i dumpen og dermed lar all luft turboen gir gå ut sånn at turboen opprettholder farta si, men det jeg tenker er at hvis man kobler som du sier at overskuddslufta er med og holde kompressorhjulet igang vi man antageligvis tape mer på at lufta må ha egen rørgate og dermed bremses og i tur og orden senke farta på turboen betraktelig, men det er tanker som jeg for min del har og om det stemmer finner man ikke ut før man får prøvd. vanninsp. i exosen er interssant,(her har jeg hvertfall ikke peiling så det er sagt) men vil det ikke trenges mye vann for og få nedkjølt nok. eksos ut fra turbo er utrolig varmt. det jeg tenker på da er at hvis man ikke får kjølt ned nok vil det muligens gjøre vondt værre med at eksosen får mye mer volum og håndere enn hvis det bare er exos der. men her er jeg helt grønn. men det hadde vært moro og prøvd for når audi begynte med 4wd i rally sa vel de andre at det kom ikke til og funke, mens audi sine folk hadde troa på at 4wd var tinger og i tilegg skulle bruke MINDRE bensin pga bakhjula ikke ble slept etter. det beviser at ting ikke altid er som de virker til og være, så noen må jo gå nye veier for og finne frem dit de vil
E30 Andreas Skrevet September 26, 2009 Skrevet September 26, 2009 blir kul pshh.. lyd;) ;P Det strider jo bare mot hele poenget med å optimalisere motoren, å den lyden er litt harry og tiltrekker seg mye oppmerksomhet, kanskje fint om du er 20 og på leit etter noen smårips og vil imponere fjortis guttene no offence men jeg er litt for gammel for det var ironi da vettu
|Ole| Skrevet September 27, 2009 Skrevet September 27, 2009 blir kul pshh.. lyd;) ;P Det strider jo bare mot hele poenget med å optimalisere motoren, å den lyden er litt harry og tiltrekker seg mye oppmerksomhet, kanskje fint om du er 20 og på leit etter noen smårips og vil imponere fjortis guttene no offence men jeg er litt for gammel for det var ironi da vettu Feiteste lyden er jo uansett tilbakeslags lyden igjennom turbo Sorry OT
plumbo79 Skrevet September 29, 2009 Forfatter Skrevet September 29, 2009 Her er noe interesant info om baktrykk (som jeg ville bli kvitt med vann) Say you have a turbo operating at a turbine pressure ratio (aka expansion ratio) of 1.8:1. You have a small turboback exhaust that contributes, say, 10 psig backpressure at the turbine discharge at redline. The total backpressure seen by the engine (upstream of the turbine) in this case is: (14.5 +10)*1.8 = 44.1 psia = 29.6 psig total backpressure o here, the turbine contributed 19.6 psig of backpressure to the total. Now if you would have 3 psig backpressure at the turbine discharge insted the engine sees just 17 psig total backpressure! And the turbine's contribution to the total backpressure is reduced to 14 psig (note: this is 5.6 psig lower) So in the end, the engine saw a reduction in backpressure of 12.6 psig. This reduction in backpressure is where all the engine's VE gains come from.
plumbo79 Skrevet September 29, 2009 Forfatter Skrevet September 29, 2009 Hei jeg så noen av dere også var nyskjerrige på dette med vannsprut i downpipe, og jeg kjenner tilfeldigvis en doktor i forbrenningsteknologi som også er lærer på universitetet, jeg sendte ham en mail om mitt oppsett og med ideen om vannsprut. 6800 rpm. 2.7l motorvolum. 6 cylindere. 1 bar ladetrykk. Trenger 27.4 m^3/min inn. Temp etter intercooler ca 50 celsius, luft veier da ca 1.057 kg/m^3. På dette turtall som er bunn gass så vil AFR (air fuel ratio) ligge på kanskje 12kg luft til 1kg bensin (ikke noen prius akkurat det optimale er 14.7:1 men dette varierer mye i praksis. Temp etter downpipe som før ca 750 celsius. Antatt co ratio ca 6-10 %. Regnet 100% volumetrisk effektivitet. Baktrykk i mitt system skal bli ca 0.7 bar(g) (eksempel tatt fra annen motor med ca 400 hp og tilsvarende eksos anl.) Bensinmengde/min ? liter på mil? ) Eksosvolum? De 6 dysene ble regnet ut til og måtte gi 333 cm^3 hver (teoretisk) for å oppnå 400 hp. Jeg hørte en enkel regel at 1,5 cfm inn tilsvarte 2.2 cmf ut er dette riktig? Jeg tenker at å ha med en stor mengde vann krysser forholdet mellom vekt og aksellerasjon på et punkt, men hva med et drag løp på under 15 sek? Hvis jeg har til rådighet for eks 5 liter vann? Vh Morten.
plumbo79 Skrevet September 29, 2009 Forfatter Skrevet September 29, 2009 Hei, Morten! Jeg har gjort noen overslagsberegninger på trykkfallreduksjon i eksosanlegget du snakket om. Med utgangspunkt i det du fortalte meg på telefon, har jeg tatt utgangspunkt i følgende (håper jeg har forstått problemstillinga riktig): Nå-situasjon: Eksostemperatur = 750 °C Trykkfall = 0.7 bar Luftmengde inn = 27.400 l/min Ønsket situasjon: Trykkfall = 0.35 bar Trykkfallreduksjon skal oppnås gjennom innsprøyting av vann, som vil gi nedkjøling av eksosen og følgelig redusert gasshastighet og derigjennom lavere friksjon (trykkfall) i eksosanlegget. Jeg har videre gjort disse antakelsene i min overslagsberegning: i) Jeg antar at luft/brensel-forholdet er 14.7:1, hvilket betyr at eksosmassestrømmen er % høyere enn luftmassestrømmen. ii) Jeg ser bort fra økningen i massestrøm som følge av vanninnsprøyting. (Dette vil gi et litt for "optimistisk" resultat.) iii) Spesifikk varmekapasitet for eksosen settes til 1000 J/(kg·K). iv) Fordampningsvarme for vann er 2272 kJ/kg. v) Spesifikk varmekapasitet for vann (væske) er 4180 J/(kg·K) vi) Spesifikk varmekapasitet for vanndamp er ca 2000 J/(kg·K) vii) Jeg beregner gjennomsnittstrykket i eksosanlegget som gjennomsnittsverdien (aritmetisk middel) av inn- og ut-trykket (det sistnevnte settes til 1 bar, dvs. omgivelsestrykket). Resultat: For å oppnå den ønskede trykkreduksjon, må eksostemperaturen reduseres fra 750 °C til ca 315 °C. Kommentarer: Vanninnprøytingen representerer en økning i massestrømmen på ca 14 %, som jo ikke er helt ubetydelig. Dette betyr at litt av temperatureffekten "spises opp", og man må i så fall kompensere for dette ved å øke vannstrømmen litt. Som du forstår, har jeg gjort noen antakelser/forenklinger i beregningene, så beregningsresultatene er selvsagt ikke helt nøyaktige. Men de gir forhåpentligvsis noenlunde svar på det du lurte på. Med den AFR'en og luftmengden får jeg 399 hp ytelse (har forutsatt 35 % termisk virkningsgrad som før), som jo stemmer bra med det du sier om 400 hp. Som du ser av vedlagte, oppdaterte graf, blir vannforbruket for halvering av trykkfallet nå 5 l/min. Jeg har lagt inn en temperaturkurve, så ser du hvordan vannet påvirker eksostemperaturen. Jeg vil understreke at jeg på ingen måte er noen ekspert på bilmotorer; jeg har bare gjort noen (til dels overslagsmessige) gassdynamikkberegninger, så tallene jeg har beregnet må ikke anses som noen absolutt sannhet. Mvh. LA
plumbo79 Skrevet September 29, 2009 Forfatter Skrevet September 29, 2009 Dette kommer nok ikke til å ha noen praktisk nytte (hvis ikke for å kjøle ned downpipe) for vinningen vil bare vare en kort tid til for eks drag løp men da går vel eksosen rett fra turbo og ut gjennom skjerm eller noe slikt og lager ikke noe tap uansett. Det var morsomt lell
plumbo79 Skrevet Oktober 2, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2009 Kunne man ungått turbo surge ved å ha en klaff før turboen som kun tilot luften å gå inn ? ville gass spjeldet blitt blåst opp av trykket? det hadde jo vært greit om du fikk ladetrykk med en gang du ga gass.
|Ole| Skrevet Oktober 2, 2009 Skrevet Oktober 2, 2009 Vil ikkje turboen stoppe heilt opp da når trykket vil tilbake og ikkje kjem nokken vei?
plumbo79 Skrevet Oktober 2, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2009 Vet ikke hva skjer med støsugeren din hvis du holder handen foran da
plumbo79 Skrevet Oktober 2, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 2, 2009 Det ser da ut til at jeg ikke fikk oppsettet fra til-til med 2 turboer osv, så da sitter jeg med en kjedelig t34 cossworth turbo og et samlestokk grenrør av laveste kvalitet, det er vel solid nok men pulsene blir ikke riktige, ic`n er så stor at jeg nesten ikke får plass til den. Noen som kan selge meg en extern wastegate?
plumbo79 Skrevet Desember 3, 2009 Forfatter Skrevet Desember 3, 2009 Da har jeg fått meg et grenrør med extern wastegate og har fått tilbud om å kjøpe en helt ny holset hx35 turbo, hvor mye er den verdt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå