RoDa Skrevet September 26, 2009 Share Skrevet September 26, 2009 Jeg har i dag vært så uheldig å bomgire min E36 320I. Jeg dro friskt på i tredje gir for så å skulle legge den kjapt over i fjerde. Det som imidlertid skjedde var at jeg dro spaken ned i andre gir. Med cluchen halvveis ute skjønte jeg at noe var galt, og jeg trykket den raskt inn igjen, men for sent, motoren hadde allarede ruset seg opp til litt over 8000 o/min. Like etterpå begynte bilen å oppføre seg rart. den gikk bare på 5 cylindre. har sjekket litt og hører ingen bemerkelsesverdige lyder fra motor/gir, den røyker ikke, og ingen lekasjer å spore noe sted. Så hvorfor i all verden sluttet en cylinder å tenne i det øyeblikket bilen var over 8000o/min i et tidels sekund? Kan jeg ha bøyd en ventil? Elektrisk feil? Andre forslag? Håper noen kan hjelpe meg med dette. Ekstra kjipt er det at dette er andre dagen jeg har bilen etter å ha kjørt 30 fantastiske mil for å hente den... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
heimkokt Skrevet September 26, 2009 Share Skrevet September 26, 2009 sjekk tennpluggen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RoDa Skrevet September 26, 2009 Forfatter Share Skrevet September 26, 2009 Har sjekket litt nå, motoren ser ikke ut til å ha tatt skade av dette mekanisk sett, men jeg fikk konstantert at cylinder 4 5 og 6 ikke tenner. Tror dette må være en elektronisk feil. om det er tilfeldig i forhold til bomgiringen vet jeg ikke, men synes det ar rart at noe elektrisk skulle ta skade...tennpluggene er helt fine... Flere som har gode råd på lager? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet September 26, 2009 Share Skrevet September 26, 2009 Har sjekket litt nå, motoren ser ikke ut til å ha tatt skade av dette mekanisk sett, men jeg fikk konstantert at cylinder 4 5 og 6 ikke tenner. Tror dette må være en elektronisk feil. om det er tilfeldig i forhold til bomgiringen vet jeg ikke, men synes det ar rart at noe elektrisk skulle ta skade...tennpluggene er helt fine...Flere som har gode råd på lager? Har du gnist på pluggene til 4,5 og 6 da.?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RoDa Skrevet September 26, 2009 Forfatter Share Skrevet September 26, 2009 Ja det er gnist... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 26, 2009 Share Skrevet September 26, 2009 Ta en komp test. jeg synest det virker som bøyde ventiler desverre. Men en komp test kan jo utelukke det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwe-21 Skrevet September 26, 2009 Share Skrevet September 26, 2009 kan være noen ventiler som henger i åpen stilling ved overrus... eller bøyde ventiler.. ta en komp test.. er det lite komp på de aktuelle sylindre så fyll disse med olje sett inn tenplugg og koble fra alle coilene å vri på starteren forsiktig... kan være du da slipper å ta av toppen... har gjort dette på et par biler hvor flere av ventilene stod fast i åpen stilling.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
team bmw Skrevet September 26, 2009 Share Skrevet September 26, 2009 Tipper du har knekt løfterne på innsug siden på de sylinderne som ikke tenner.Ta av toppdekselet og sjekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenno Skrevet September 26, 2009 Share Skrevet September 26, 2009 Ta en kompresjons og lekkasje test. (Tipper du har knekt en eller flere ventiler. Det ser du ikke før du har av toppen). Er den ujevn på lavt turtall slik at du må gi litt gass for å holde den igang og drar den normalt, når du får litt turtall en høres ut som V8? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RoDa Skrevet September 26, 2009 Forfatter Share Skrevet September 26, 2009 Hva er normal komp. på denne motoren? 94 mod 2.0 24v men vanos Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2000Touring Skrevet September 26, 2009 Share Skrevet September 26, 2009 Hva er normal komp. på denne motoren? 94 mod 2.0 24v men vanos Spiller ikke så stor rolle hva som er normal komp. Du finner ut om det er feil på motoren ved å se at det evt. er veldig forskjellig komp på sylinderene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet September 26, 2009 Share Skrevet September 26, 2009 Ta en kompresjons og lekkasje test. (Tipper du har knekt en eller flere ventiler. Det ser du ikke før du har av toppen). Er den ujevn på lavt turtall slik at du må gi litt gass for å holde den igang og drar den normalt, når du får litt turtall en høres ut som V8? Hehe! Du kan neppe ha hørt lyden av en V8! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet September 26, 2009 Share Skrevet September 26, 2009 Jeg har ikke noe fornuftig å komme med, men det er på tide å trekke frem denne igjen. Det funker faktisk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RoDa Skrevet September 26, 2009 Forfatter Share Skrevet September 26, 2009 Haha, hvorfor kom du ikke med den litt tidligere?? Ser ut til at toppen må av for inspeksjon av skaden, noen som vet om deler som kan være greit å bytte når toppen allerede er av, tenker da på slitedeler o.l Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Deep Dish Skrevet September 26, 2009 Share Skrevet September 26, 2009 Jeg har ikke noe fornuftig å komme med, men det er på tide å trekke frem denne igjen. Det funker faktisk! Hehehe.. Genial den der.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå