Gå til innhold

Trøbbel etter bom-giring


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i dag vært så uheldig å bomgire min E36 320I. Jeg dro friskt på i tredje gir for så å skulle legge den kjapt over i fjerde. Det som imidlertid skjedde var at jeg dro spaken ned i andre gir. Med cluchen halvveis ute skjønte jeg at noe var galt, og jeg trykket den raskt inn igjen, men for sent, motoren hadde allarede ruset seg opp til litt over 8000 o/min. Like etterpå begynte bilen å oppføre seg rart. den gikk bare på 5 cylindre. har sjekket litt og hører ingen bemerkelsesverdige lyder fra motor/gir, den røyker ikke, og ingen lekasjer å spore noe sted. Så hvorfor i all verden sluttet en cylinder å tenne i det øyeblikket bilen var over 8000o/min i et tidels sekund? Kan jeg ha bøyd en ventil? Elektrisk feil? Andre forslag?

Håper noen kan hjelpe meg med dette. Ekstra kjipt er det at dette er andre dagen jeg har bilen etter å ha kjørt 30 fantastiske mil for å hente den...

Skrevet

Har sjekket litt nå, motoren ser ikke ut til å ha tatt skade av dette mekanisk sett, men jeg fikk konstantert at cylinder 4 5 og 6 ikke tenner. Tror dette må være en elektronisk feil. om det er tilfeldig i forhold til bomgiringen vet jeg ikke, men synes det ar rart at noe elektrisk skulle ta skade...tennpluggene er helt fine...

Flere som har gode råd på lager?

Skrevet
Har sjekket litt nå, motoren ser ikke ut til å ha tatt skade av dette mekanisk sett, men jeg fikk konstantert at cylinder 4 5 og 6 ikke tenner. Tror dette må være en elektronisk feil. om det er tilfeldig i forhold til bomgiringen vet jeg ikke, men synes det ar rart at noe elektrisk skulle ta skade...tennpluggene er helt fine...

Flere som har gode råd på lager?

Har du gnist på pluggene til 4,5 og 6 da.??

Skrevet

Ta en komp test.

jeg synest det virker som bøyde ventiler desverre.

Men en komp test kan jo utelukke det.

Skrevet

kan være noen ventiler som henger i åpen stilling ved overrus... eller bøyde ventiler.. ta en komp test.. er det lite komp på de aktuelle sylindre så fyll disse med olje sett inn tenplugg og koble fra alle coilene å vri på starteren forsiktig... kan være du da slipper å ta av toppen... har gjort dette på et par biler hvor flere av ventilene stod fast i åpen stilling..

Skrevet

Ta en kompresjons og lekkasje test.

(Tipper du har knekt en eller flere ventiler.

Det ser du ikke før du har av toppen).

Er den ujevn på lavt turtall slik at du må gi litt gass for å holde den igang og drar den normalt, når du får litt turtall en høres ut som V8?

Skrevet
Hva er normal komp. på denne motoren? 94 mod 2.0 24v men vanos

Spiller ikke så stor rolle hva som er normal komp. Du finner ut om det er feil på motoren ved å se at det evt. er veldig forskjellig komp på sylinderene.

Skrevet
Ta en kompresjons og lekkasje test.

(Tipper du har knekt en eller flere ventiler.

Det ser du ikke før du har av toppen).

Er den ujevn på lavt turtall slik at du må gi litt gass for å holde den igang og drar den normalt, når du får litt turtall en høres ut som V8?

Hehe! Du kan neppe ha hørt lyden av en V8! :lol:

Skrevet

Haha, hvorfor kom du ikke med den litt tidligere?? :P

Ser ut til at toppen må av for inspeksjon av skaden, noen som vet om deler som kan være greit å bytte når toppen allerede er av, tenker da på slitedeler o.l

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...