Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som veit om automatkassene på e39 530 diesel og 525 diesel egner seg til å drage campingvogn,vurderer en slik bil,men finner bare biler med automat kasse,har hørt at automatkassene til bmw ikkje er så bra. Hva er best av rein automat eller steptronic.

Skrevet

Vil ikke anbefale 530d med automat visst du skal trekke mye. Dette er det jeg har hørt av flere som har hatt ras. Og det er ikke "bmw" sine kasser men zf og gm kasser som står i mange andre biler og. Gm kassa som står i 530d og den skal visstnok bare tåle rundt 300nm og det er jo det 530d har..

525d har jeg ikke hørt noe om automatkassene..

Skrevet

Ikke evigvarende de heller. Ryker gjerne på 200-250K km hvis olja aldri er skifta.

Ville sett etter manuell hvis du kjører mye med vogn :wink:

Skrevet

Nå var det mye rart her syns jeg. Har selv hatt 528ia, 540ia og nå har jeg en 530dat. Mine erfaringer med de girkassene her er kun positive. Selv med 530dat har jeg ingen problemer med girkassen, bilen har gått 250000km og er chippet til 233hk. 528n som jeg hadde var også automat.. den hadde gått kun 160000 riktignok, men var ingen problemer med den. 540`en girte silkemykt.. Men det går jo an å være uheldig selvfølgelig.

Et sentralt stikkord er; pass på bilene så holder girkassene lenger. Da tenker jeg servicer osv..

Skrevet

Kassa på min M52 er i ferd med å gi seg etter 204000km... Slurer hvis man gasser i revers (reversen som ofte gir seg først) samt litt rykking ved nedgiring fra 5. til 4. gir, ellers girer den silkemykt.

Nå er den kjørt av "ungdommer" i en del år, men syns uansett at det er svakt at de gir seg så tidlig...

Skrevet

Noen som vet hvordan koblingene griper inn? Automatkasser har jo ikke tannhjul som skifter, men koblinger som kobles inn og ut avhengig av gear. Er det hydraulisk kraft som presser samme koblingene, eller er det motsatt at det er hydraulisk kraft som frikobler?

Jeg tror de fleste automat-havari kommer av mangelfull filter- og oljebytte.

RS

Kassa på min M52 er i ferd med å gi seg etter 204000km... Slurer hvis man gasser i revers (reversen som ofte gir seg først) samt litt rykking ved nedgiring fra 5. til 4. gir, ellers girer den silkemykt.

Nå er den kjørt av "ungdommer" i en del år, men syns uansett at det er svakt at de gir seg så tidlig...

Skrevet

Det er hydraulisk kraft som "presser sammen" koblingene. Hjernen til kassa registrerer ettervert som kassa blir brukt at koblingene slurer mer enn de skal når den girer, og den justerer deretter hydraulikktrykket etter dette.

Grunnen til at reversen ofte gir seg er at man ikke er nøye nok med å stoppe HELT før man legger inn revers. Det kunne selvfølgelig vært bedre sikkring så man ikke fikk til å legge inn revers før bilen sto helt stille, men jeg synes likevel ikke dette er grunnlag for å si at kassa er dårlig...

Skrevet
enn kassene i 520ia da?

Kassene i disse bilene går når den er rundet 202.242km, uansett om du har byttet olje og filter tidligere.. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...