Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har litt vibrasjoner rundt de berømte 80 på min E34. Casterstagene ble byttet i fjor, kan slitasje nedre bærearm/foringer også forårsake ca 80 kmh-vibrasjoner?

Skrevet

Sånn jeg har forstått det er det i hovedsak casterstaget som står for vibrasjon. Men hvis du har veldig dårlig avballanserte eller skeive felger vil det uansett være antydning av vibrasjon selv med bra casterstag.

La oss si du har kjørt med dårlig felger ett år på disse stagene, det kan godt tenkes at du må bytte igjen? Vibrasjon fra felgene blir jo tatt opp i casterstaget, og naturligvis slites det da mye fortere.

Man får jo kjøpt "kit" på ebay til e34, med både casterstag og bærearm. Koster ikke all verden heller.

Skrevet

jeg hadde en ekstrem risting i min bil rundt 80 (varierte litt) med nye dekk og avbalanserte felger, skifta nedre bære arm på begge sidene forran og stramma servoen så forsvant det helt..

har hørt om andre som har opplevd det samme og fiksa det på samme måte uten å stramme servoen..

Skrevet

Jeg har skiftet begge deler, strammet servoen og byttet alle foringer, PLUSS at jeg har skiftet alle bremsene (klosser, kalipere og klosser)

Fortsatt rister det rundt de magiske 80, så det er fort felgene jeg ville ha sjekket som første ledd.. (Det er i allefall neste ledd her i gården).

Eller evt. sitte på ræven og vente til de flytter fartsgrensene fra 80 til 100 (for der rister det nemlig ikke i heletatt).

Skrevet
Jeg har skiftet begge deler, strammet servoen og byttet alle foringer, PLUSS at jeg har skiftet alle bremsene (klosser, kalipere og klosser)

Fortsatt rister det rundt de magiske 80, så det er fort felgene jeg ville ha sjekket som første ledd.. (Det er i allefall neste ledd her i gården).

Eller evt. sitte på ræven og vente til de flytter fartsgrensene fra 80 til 100 (for der rister det nemlig ikke i heletatt).

ja når du nevner det så var det skruene som holder skivene på plass som var runda av den forrige eieren og bare tatt med vinkel kutteren eller noe, så skiva sklei fritt men skruen bygger litt så hvis jeg ikke treffer den med skiva før jeg setter på felgene så rister det, og du må ha noen plast ringer (husker ikke hva det heter) når du bruker orginal felger fra noen andre typer bmw'er på e34 såvidt jeg har skjønt

Skrevet
Jeg bytta paralellstag og styrestag ved vill risting rundt 80km/t.... Da gikk det NESTEN vekk... Da bytta jeg nedre bærearm, og da var det ikke tegn til risting:)

Var noe sånt svar jeg håpte på :) Byttet casterstag i fjor, ristingen ble mye bedre, det som var igjen var ignorerbart. Men har blitt litt verre nå, så da blir det å prøve å bytte nedre bærearmer. Har bestilt fra koed, håper de ikke er vriene å bytte.

Hva er et paralellstag? Det som går på styringen?

Skrevet

Takk. Da blir det å prøve disse nedre bærearmene først. Så styre/parastag, deretter lager på mellomaksling. Er sistnevnte også kalt hardykobling?

Dekk felger er sjekket, senterringer er og på. Hvis ikke noe av dette virker er det vel bare å vente til de flytter fartsgrensene. Takk for svar og innspill allesammen!

Hm, har et par casterstag liggende grunnet en feilbestilling som MULIGENS ikke var en feilbestilling allikevel dersom de kan slites ut på 1 år og 8000 km.

Skrevet

Hardykoblinga er den gummikoblinga mellom girkassa og mellomakselen, altså ikke lageret.

Men sjekk hardyen og, ryker av og til de også.

Men 8000 km på kasterstaga?

Da er det noe feil med dem, mine er strøkne etter 15.000 km på knallstiv bil.

Skrevet

Har og hardt for å tro at det er casterstagene som er syke. Noen måte å sjekke disse på utenom den tunge metoden, altså bytte de og se om ristingen blir borte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...