scoot

Medlem
  • Innholdsteller

    3944
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    3

scoot vant dagen sist November 12

scoot hadde mest likt innhold!

Om scoot

  • Rang
    Magnus Langvik
  • Bursdag 06/03/1990

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Halden
  • Kjøretøy
    E36 M3 3.2

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. scoot

    Den store finn.no tråden.

    https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=128588945 Når du selger en bil til over en million kroner, men ikke orker å fikse ordentlige bilder.
  2. scoot

    Ødelagt turbo, reklamasjon?

    Jaggu, der lærte jeg noe nytt i dag. Takk!
  3. scoot

    Ødelagt turbo, reklamasjon?

    Dette gjelder vel NYE produkter? 5års reklamasjon på en bil som er 10 år i utgangspunktet kan jo ikke stemme. Jeg vet man har 2 år f.eks som finn.no opplyser, men en turbo som ryker 6mnd etter bilen er kjøpt vil jeg tro er vanskelig å få gjennom. Hvis vi ser fra et nøytralt standpunkt, så kan bilen ha blitt grisekjørt i 6mnd fra kjøpsdato - eller ikke såklart. Uansett har ingen forutsetninger for å se 6mnd frem i tid og forutse hva som ryker. Personlig mener jeg at du ikke har noen sak, bilen er "gammel" og dette er sansynligvis ikke en feil du klarer å bevise at forhandler bevisst skjulte ( HVIS det mot formodning var noe å skjule ) - ergo vanskelig å få gjennomslag for reklamasjon. Shit happends, sånn er det å eie en eldre bruktbil. Dessverre.
  4. scoot

    Ødelagt turbo, reklamasjon?

    Solgte forhandleren den med garanti ( veldig vanlig at man får 1 års garanti xx xxx km ) ?
  5. Kan det være dårlig tilkobling/kabelfeil som lurer deg på ABS-fronten tro?
  6. Var en sånn hall i Trondheim før i allefall, veldig kjekt å bare svippe inn der på vei hjem fra jobb å få vaska over bilen :). 6 båser eller noe, så i litt mindre skala enn det der.
  7. Hvor lenge lar dere den ligge før dere buffer den? Jeg og syns den var ganske slitsom, men da la jeg halve bilen av gangen.
  8. scoot

    Råd ved kjøp av evt e36 prosjekt, gjelder motor

    @Fekzen fikser vel standalone ECU til disse uten større problem?
  9. Jeg er ganske fornøyd med min, den funker fint til hobbybruk og løsner det meste. ( men ikke alt! )
  10. scoot

    Sveigis sin e34 535i shad.line.

    Har knust ei rute på E34 på samme måte jeg og, det er bra med kraft i den vindusviskerarmen :p
  11. scoot

    Sveigis sin e34 535i shad.line.

    Setter en femmer på at han glapp viskerarmen når han skulle bytte vindusvisker! 😜
  12. Der har vi dem! Takk skal du jammen meg ha, dette er forferdelig - men det er gode minner 😂
  13. Humor på høyt nivå! Dette minner meg om tidlig tenårene og mopedportalen forumet, husker ikke navnet på gjengen som drev å lagde videoer der. Men det var mye hopping, flammer og trimma TSXr. 😂
  14. Dette er selvfølgelig helt korrekt, sålenge man kan lade på hurtigladere. Hjemmelading derimot er jo en annen historie, i Norge er det 230V IT-nett som regjerer, og normalen ved hjemmelading vil være 7.6kW. ( Unntaket er faktisk Tesla, som støtter 3-fas 230V lading som eneste bilprodusent jeg vet om. Den innebygde laderen i Tesla er ganske genial og takler det meste ). Renault Zoe er jo blant bilmodellene som absolutt ikke er optimal for Norge, siden den kun støtter 400V TN-Anlegg, og ladestasjon til disse leveres med trafo. ( veldig fordyrende ledd når det kommer til hjemmelading ). Hvis man tar Tesla P90 som et utgangspunkt, denne vil bruke rett omkring 12timer (!) fra 0-100% ved hjemmelading på 7.6kW. En enebolig i Norge har typisk 3x50/63A eller 4x40-50A som hovedsikring, rundt 25-30kW. Hvis vi antar at en stor del nyere boligere har varmepumpesystem ( enten luft-vann eller brønner ) så mister vi allerede 12-18kW til varmebehov ( avhenger av størrelsen på huset, her har jeg tatt med størrelsen på varmepumpen + tilleggsvarmen i form av rene elektroelementer. ). Det vil si at en vanlig enebolig her til lands ikke kan installere en hurtiglader hjemme, med mindre man vil investere store beløp. Normalen vil være 7,6kW på IT-anlegg, og omtrent det dobbelte - 15kW på 400V TN-Anlegg. Hvis man har 400V hjemme, vil det altså være ganske mange timer og spare på lading siden man får ladet på 3fas. 12 timer på IT-Anlegg, vs 4-Timer på TN-anlegg. Elektrobransjen har en spennende tid i møte, jeg gleder meg
  15. Wallbox vil jo være et tilbehør til bilen som sørger for god kommunikasjon mellom bil og lader (antar jeg), men jeg vil tro en hvilken som helst type2 lader gjør jobben like godt. Usikker på om wallbox har noen vesentlige fordeler VS standard type 2 ladestasjon.