Gå til innhold

Dau 2.5L 525i 12v


OOTT
 Share

Anbefalte innlegg

overskriften sier det meste, trodde det skull være litt gnell i de motorene men min er usedvanlig dau.. jeg lå helt likt med en 2005 316 familie bil uten å dra ifra før jeg traff 140 (prøvde flere ganger på en rett slette, har justert ventilene, driverke sviver som en drøm og det er ikke antydning til vibrasjoner eller at bremsene henger på, den har veldig godt bonndrag men etter 5500omdreininger så dabber den mere av en den gir på..

Jeg vet at denne bilen har blitt kjørt hardt av sin tidligere eier men den kan vel ikke bli så dau? regner med den har gått 240 tusen, noen tips/råd til å få litt mere fart i den eller om det kan være noe galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en E34 er ikke en familiebil? :P

Virker jo som om du har svart på de fleste spørsmålene selv igrunn..

Ifølge Carfolio.com så bruker en slik 316i(touring) 10.8 sekunder fra 0-100, mens en E34 525i skal bruke 9.5 sekunder.. Så det skiller ikke så mye som en skulle tro, (med mindre man ser på bensinforbruket :lol: )

En 525iA bruker derimot 11.3 sekunder, så den er jo faktisk treigere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket lambda (om du har), plugger, coilen. Prøvd injector rens.

Mye som kan ha skyld i den dårlige ytelsen.

Holder selv en knapp på dårlig gnist (coil, plugg) eller om den har blitt kjørt hardt så burde du sjekke kompresjonen. Biltema og lignende butikker har billig komptest sett som er mer enn bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg todde hvertflall jeg skulle bryte sammen og kjøre bilen utfor en bratt skråning når jeg ikke greide å ta ifra en rekke 4 på 1.9 liter med 115 hk

den skal jo være god for 170hk har effekt annleg også men har ikke troa på at det hjelper så mye når det kun går fra midten av bilen, og den veier ikke så mye mere, jeg hadde en person ekstra i bilen men trodde ikke det skulle spille så mye rolle i forrhold til hk'en

jeg har forsovidt målt lamba sonden og den skal være grei men skal gjøre det igjen, injector rens har jeg ikke prøvd, coilen, rotoren og pluggene er helt nye omtrent og det er en fin tørr brun farge på de (skal kanskje ikke være det?), kompresjonen var sist jeg sjekka 10 12,5 12,5 12 13 12 (bar) hvis jeg ikke husker helt galt, det var dårlig komp på den første hvertfall, kan være at slangene (insugsbelg osv) begynner å bli råttene/sprekkete men tror ikke det trekker så veldig mye falsk loft at det gjør noe, tenkte å prøve 98 bensin også bare for å sjekke om det hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg todde hvertflall jeg skulle bryte sammen og kjøre bilen utfor en bratt skråning når jeg ikke greide å ta ifra en rekke 4 på 1.9 liter med 115 hk

den skal jo være god for 170hk har effekt annleg også men har ikke troa på at det hjelper så mye når det kun går fra midten av bilen, og den veier ikke så mye mere, jeg hadde en person ekstra i bilen men trodde ikke det skulle spille så mye rolle i forrhold til hk'en

jeg har forsovidt målt lamba sonden og den skal være grei men skal gjøre det igjen, injector rens har jeg ikke prøvd, coilen, rotoren og pluggene er helt nye omtrent og det er en fin tørr brun farge på de (skal kanskje ikke være det?), kompresjonen var sist jeg sjekka 10 12,5 12,5 12 13 12 (bar) hvis jeg ikke husker helt galt, det var dårlig komp på den første hvertfall, kan være at slangene (insugsbelg osv) begynner å bli råttene/sprekkete men tror ikke det trekker så veldig mye falsk loft at det gjør noe, tenkte å prøve 98 bensin også bare for å sjekke om det hjelper?

Om det er dårlig komp på en sylinder hjelper nok ikke det på ytelsen.

Men falskluft hjelper enda mindre da den vil gi bilen feil blanding. Om den får falskluft og/eller at lmm'en din er slitt så kan dette snart være hele grunnen til at den går dårlig.

Men så må jeg henge meg på noe av det som er sagt lengre opp her, dagens 316 må nok ikke undervurderes. Du sier også at du hadde en person mer i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har målt imm'en og den var helt grei, vet ikke om du merker at den er slitt med å måle den? Er surt å ikke kjøre fra en 316 når du vet at de bruker halvparten av bensinen og bråker halvparten så mye

Kan vel ramse opp alle tinga som muligens kan være feilen når jeg først er i gang

Har merka at hvis jeg drar den lenge på gira, for eks drar ut 4gire så virker det som om den sperrer før sperra innimellom? mister all motor kraft

Kjører med 520 insugsbelg vet ikke om det har noe å si, og det er det klassiske med at de blir porøse men ingen synlige sprekker enda, har vært mange steder for å finne meg noen nye men er ingen som selger eller har noen, hadde vært fint med noen tips om hvor jeg kan få tak i de?

hadde av insugsmanefoylen men skifta ikke pakkninger når jeg satt det sammen igjen, han som var med å skru det av og på mente det ikke var vits for de så ganske nye ut (har ikke skrudd alt for lenge på bil men det er vel helt idiotiskt?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kansje kammen er slitt.. da har du jo mindre åpning inn med bensin og mindre eksos ut.. det blir som asma/kols.. hehe

Men så skal deg også sies at en e34 er tung.. var en kompis av meg som hadde en 525 24v (192hk) den gikk en merkbart dårligere en min e30 325 12v (170hk)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det er ett par småting å ta tak i før du gir opp enda ihverfall.

Hvis m20 også her forskjellig dim på innsugsbelgen slik som m50 så er ny innsugsbelg i korrekt størelse en begynnelse da det ikke koster stort og siden den du har nå har begynt å morkne har den meget kort levetid igjen, om det ikke allerede har blitt falskluft da, det trenger nemlig ikke vises at det har blitt noen små hull.

Ny får du kjøpt hos en BMW forhandler, koed.no eller gsbildeler.no f.eks

Innsugspakningene anbefales det vel å skifte selv om de ser fine ut siden de står i ett varmt klima som igjen går utover levetiden/tettningsgraden til gummien. Men om de så fine ut er det ikke her du mister mest kraft.

Dama sin 525 m50 hadde defekt lmm, men dette gikk det lang tid før vi fant ut siden den ikke var direkte defekt men hadde nedsatt funksjon (slitasje).

Og siden den fortsatt hadde en viss funksjon dukket den ikke opp på diagnose heller. Men du verden så stor forskjell det ble med en ny (brukt i god stand).

Men det som virkelig fikk dama's 525 m50 til å ga fra lat med fjusking til sprek igjen var å bytte to av de seks coilene, den ene var deffekt og den andre var dårlig.

Nå har jo m20 fordeler og singel coil men poenget blir det samme, om din coil og/eller fordeleren begynner å bli dårlig vil du få dårlig gnist som igjen gir dårlig forbrenning = dårlig ytelse.

Skru ut alle seks plugger å se hvordan de ser ut og evt om noe ser annerledes ut enn de andre, kan like godt være en pluggledning som er dårlig.

Men ville begynt med innsugsbelg, koster 200-300kr hos koed.no pluss frakt litt etter hvilken årsmodel du har. Om du ikke skal handle annet enn belgen vil vel gsbildeler.no være billigere og raskere siden koed.no skal ha ett minimum på 150kr i frakt. gs har vel ett minimum på 50kr eller noe sånt.

koed.no --> e34 --> nye deler --> Motordeler --> side 4/Vakumsystem, Indsugningsbælge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre saken bedre så har en 2005 316i kun 1596cc :wae:

Ganske sikker på at det var en 1.9 liter hvis jeg ikke tar helt feil håper jeg :?

E46 sedan

316i - 1,9 liter, 115 hk, 4 syl, 2002-2005

http://no.wikipedia.org/wiki/BMW_3-serie

kansje kammen er slitt.. da har du jo mindre åpning inn med bensin og mindre eksos ut.. det blir som asma/kols.. hehe

Men så skal deg også sies at en e34 er tung.. var en kompis av meg som hadde en 525 24v (192hk) den gikk en merkbart dårligere en min e30 325 12v (170hk)..

mulig det men håper ikke det, er vel noe dritt å skifte kam uten å ta ut motoren?

Høres ut som det er ett par småting å ta tak i før du gir opp enda ihverfall.

Hvis m20 også her forskjellig dim på innsugsbelgen slik som m50 så er ny innsugsbelg i korrekt størelse en begynnelse da det ikke koster stort og siden den du har nå har begynt å morkne har den meget kort levetid igjen, om det ikke allerede har blitt falskluft da, det trenger nemlig ikke vises at det har blitt noen små hull.

Ny får du kjøpt hos en BMW forhandler, koed.no eller gsbildeler.no f.eks

Innsugspakningene anbefales det vel å skifte selv om de ser fine ut siden de står i ett varmt klima som igjen går utover levetiden/tettningsgraden til gummien. Men om de så fine ut er det ikke her du mister mest kraft.

Dama sin 525 m50 hadde defekt lmm, men dette gikk det lang tid før vi fant ut siden den ikke var direkte defekt men hadde nedsatt funksjon (slitasje).

Og siden den fortsatt hadde en viss funksjon dukket den ikke opp på diagnose heller. Men du verden så stor forskjell det ble med en ny (brukt i god stand).

Men det som virkelig fikk dama's 525 m50 til å ga fra lat med fjusking til sprek igjen var å bytte to av de seks coilene, den ene var deffekt og den andre var dårlig.

Nå har jo m20 fordeler og singel coil men poenget blir det samme, om din coil og/eller fordeleren begynner å bli dårlig vil du få dårlig gnist som igjen gir dårlig forbrenning = dårlig ytelse.

Skru ut alle seks plugger å se hvordan de ser ut og evt om noe ser annerledes ut enn de andre, kan like godt være en pluggledning som er dårlig.

Men ville begynt med innsugsbelg, koster 200-300kr hos koed.no pluss frakt litt etter hvilken årsmodel du har. Om du ikke skal handle annet enn belgen vil vel gsbildeler.no være billigere og raskere siden koed.no skal ha ett minimum på 150kr i frakt. gs har vel ett minimum på 50kr eller noe sånt.

koed.no --> e34 --> nye deler --> Motordeler --> side 4/Vakumsystem, Indsugningsbælge.

Da begynner jeg med insugsbelgen og div slanger, skifte de og se om det hjelper, bildene på gsbildeler er ikke helt like til det som står på bilen min, men det spiller ingen rolle? coilen er helt ny og det samme er rotoren så den skal være grei, pluggene har en fin litt tørr brun/orangs farge? vet ikke om det skal være sånn? hvordan fant dere ut at det var imm'en til slutt på den bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant det ikke ut før vi byttet den :P

bruk understells nr når du søker opp din bil sånn at det blir riktig innsugsbelg.

Om det er på koed bildet ikke stemmer er så er det sikkert brukt en annen belg som illustrasjons bilde. Så lenge årstall, motor str o.l. info stemmer så skal det være riktig belg.

Er ikke sikkert problemet forsvinner med ny belg, trenger ikke bli bedre i det heletatt. Men du slipper at belgen din plutselig revner. For når den først revner revner den skikkelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...