jensemann23 Skrevet Oktober 11, 2009 Skrevet Oktober 11, 2009 Har byttet olje og filter, og fylte på 9 liter til sammen før det kom opp på max merket på peilepinnen. Det står oppgitt 6,5 liter så jeg synes det er rart at det skal gå på så mye. Har ventet over natten og sjekket da også. Sånn var det også sist jeg byttet olje..
S.Arnesen Skrevet Oktober 11, 2009 Skrevet Oktober 11, 2009 Skummelt Har byttet på m50b25 i en e34 engang, og da hadde vi på rett over 6l olje for å få den rett over minimum på pinnen....
Waldez Skrevet Oktober 11, 2009 Skrevet Oktober 11, 2009 Du er sikker på at peilepinnen var helt nedtrykt?Har også vært borti at noen hadde byttet peilepinne til en som var kortere da gikk det også på mye olje.
jensemann23 Skrevet Oktober 11, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 11, 2009 den var helt nedtrykt ja, og jeg har nå sjekket lengden (58,5 cm fra spiss til topp) samt serienr som er 1427993, og det stemmer med online ETK 325i.. Så da skjønner jeg ikke en dritt. Ser også ut som røret sitter godt på plass nede på bunnpannen... Skjønner ikke en dritt jeg. Har heller ikke sølt ut noe særlig.
fast Dog Skrevet Oktober 11, 2009 Skrevet Oktober 11, 2009 fylte nettopp litt i overkant av 6 liten til min m50b25.
Mons1 Skrevet Oktober 11, 2009 Skrevet Oktober 11, 2009 Du må ha gjort noe feil. Jeg mener at det skal være som du sier et sted mellom 6,2-6,5liter. Når du har fyllt på 6liter må du starte motoren og la den går i noen sekunder slik at oljefilteret fylles og alle oljekanaler fylles opp. Så peiler man og etterfyller. 9-liter? Har du husket å skru på avtappingspluggen? RS Har byttet olje og filter, og fylte på 9 liter til sammen før det kom opp på max merket på peilepinnen. Det står oppgitt 6,5 liter så jeg synes det er rart at det skal gå på så mye. Har ventet over natten og sjekket da også. Sånn var det også sist jeg byttet olje..
Waldez Skrevet Oktober 11, 2009 Skrevet Oktober 11, 2009 En ting er sikkert 2,5l olje for mye er ikke bra.Jeg hadde tappet av og fylt på igjen for å være sikker.
jensemann23 Skrevet Oktober 11, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 11, 2009 pluggen er skrudd i ja:) Hmm, leste et sted at peilepinnerøret kunne ha flyttet seg litt opp? Noen som vet hvordan dette er festet? Jeg har ihvertfall 2 liter igjen på 10-literskanna med olje, samt at jeg fylte på en liter med QMI motorbehandling. Det skulle bli 9 liter.
Mons1 Skrevet Oktober 11, 2009 Skrevet Oktober 11, 2009 Tro meg! Det skal ikke 9liter på M50. Enten har du fyllet på mindre enn det du trodde. Eller så er peilepinnen for kort. Peilierøret et pressen inn igjennom blokka. Hvis du var under og tappet av, kan du sjekke innføringen. Hvis ingenting har lekket ut, så er det feil et sted! RS pluggen er skrudd i ja:) Hmm, leste et sted at peilepinnerøret kunne ha flyttet seg litt opp? Noen som vet hvordan dette er festet? Jeg har ihvertfall 2 liter igjen på 10-literskanna med olje, samt at jeg fylte på en liter med QMI motorbehandling. Det skulle bli 9 liter.
jensemann23 Skrevet Oktober 11, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 11, 2009 hmm, det var som svarte. kanskje det forklarer "oljeforbruket" mitt over et helt år da, at jeg har kjørt med 3 liter for mye olje på, og at det vises som riktig nivå på peilepinnen. Dermed bruker motoren opp det overskytende, og jeg fyller etter mere olje siden det minker på pinnen til under "min-merket". ?? Jeg har brukt 10-12 liter olje på 30.000 km. Er peilepinne-røret skrudd nedi eller er det bare presset nedi?
Azeton Skrevet Oktober 11, 2009 Skrevet Oktober 11, 2009 Vet ikke om jeg husker helt feil, men den er presset neddi bunnpanne! skrudd fast lengere oppe for at den skal stå stabilt
jensemann23 Skrevet Oktober 11, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 11, 2009 oki. skal prøve å ta det opp i morgen og sjekke om det står skikkelig nedi.
jensemann23 Skrevet Oktober 12, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 12, 2009 tappet av 2,5 liter olje nå, og dro opp peilepinnerøret. Da var det olje helt opp til hullet, nesten så det rant ut. Altså ca 2 cm over max hvis jeg sammenliknet med lengden på pinnen. Men når jeg peilet viste den normalt nivå. Hva faen?? Det virker som om det lille luftehullet nederst på røret(på den delen som står nedi blokka) blir blokkert av ett eller annet. Så når jeg stikker nedi pinnen skyves olja nedover i røret når O-ringene tetter. For hvis jeg stikker nedi pinnen ned til O-ringene bare (slik at de ikke tetter, men bare ligger nedtil åpningen) er nivået ca 1,5 cm under max-merket. Når jeg så legger til den avstanden som mangler, altså fra nederste O-ringen og opp til pinnen "bunner", (1,5 cm) så blir oljenivået korrekt... Merkelig problem, men nå er det altså korrekt oljenivå da jeg tappet av 2,5 liter. Noen som har vært borti dette før? La også merke til at O-ring nr 13 på bildet mangler. Bør vel bestille opp denne..
jensemann23 Skrevet Oktober 12, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 12, 2009 med mindre den sitter nedi hullet der da.. kan hende det. Men noen som har vært borti noe liknende ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå