Gå til innhold

Hvilken olje er best til helårs bruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken Castrololje er best for å bruke hele året? 10w-60 eller 0w-30? Det er snakk om en m20b25 som har rundet 225000km. Trenger jeg en litt tykk ojle eller det det bedre med en tynnere, spesielt nå som det går mot vinter?

Skrevet

5w40 er nok bedre til daglig bruk enn 10w60, iallefall om vinteren. 10w60 på 750'n nå, merker allerede at den er tyngre å starte.

Skrevet

Jeg har også streifet innom den tanken, men på en annen side, hvis oljen er tynn, får vel motoren smøring hurtigere, spesielt om vinteren?

Skrevet

Du blir vel å bytte til 5W40 nå snart?

10W60 er et rent sommer-racing-olje og er ikke egnende om vinteren. Hvis du ikke har en traktormotor i bilen.

RS

5w40 er nok bedre til daglig bruk enn 10w60, iallefall om vinteren. 10w60 på 750'n nå, merker allerede at den er tyngre å starte.
Skrevet

Bruk 5W40! Dette er helårsolje.

Hvis bilen bruker mye olje, så fyll heller på olje enn å gå over til tykkere olje! 0W30 er en ren vinterolje. 10W60 er en ren sommerolje.

RS

Hvilken Castrololje er best for å bruke hele året? 10w-60 eller 0w-30? Det er snakk om en m20b25 som har rundet 225000km. Trenger jeg en litt tykk ojle eller det det bedre med en tynnere, spesielt nå som det går mot vinter?
Skrevet
Du blir vel å bytte til 5W40 nå snart?

10W60 er et rent sommer-racing-olje og er ikke egnende om vinteren. Hvis du ikke har en traktormotor i bilen.

RS

Jau, hadde blitt 5w40 hvis jeg skulle brukt den videre i vinter.

Skrevet

Vil ikke 5-50 fungere rimelig greit året rundt?

Lett å starte om vinteren og tåler litt hardkjør :wink:

Skrevet

Har dessverre ikke tilgang på kontakt for motorvarmer. Siden jeg vil holde meg til Castrol, er det vel best å gå for 5w-40 da. Men finner bare 0w-30 og 10w-60 rundt i butikker, men regner med de kan skaffe mot et klekkerlig vederlag :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...